recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Film og udsendelser
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Undertekster mangler fra CMore
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Undertekster mangler fra CMore

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
MortenBby Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 779
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenBby Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Undertekster mangler fra CMore
    Sendt: 19-April-2020 kl. 19:04
Jeg optager film mm. på min Panasonic harddiskoptager, og hvis det er en rigtig god film brænder jeg den på Blu-ray og sletter den på harddisken. Det forløber næsten altid problemløst men så brændte jeg en Blu-Ray med krimier fra CMore og her opdagede jeg at underteksterne manglede! Det gjorde de ikke da jeg så den fra harddisken så hvad er der sket?

Jeg har noteret mig at hvis man ser en film fra harddisken - fra CMore eller Viasat  -  og pauser den mens der er en undertekst på skærmen så forsvinder den og er et par sekunder om at komme igen. Det fortæller mig at underteksterne må være indlejret i filmen på en anden måde hos CMore og Viasat end hos f.eks DR1, DR2, TV2,TV3 osv. for her er aldrig problemer med undertekster.

Når jeg brænder en Blu-ray foregår det (Verbatim 25gB 6x) med 6 gange normal hastighed, kan det tænkes at tekstsporet ikke kommer med  når det går så hurtigt? Kan der være nogen måde at omgå det?

På forhånd tak.
Morten Pedersen




Morten

LG 26LC2R - Sony RDR-HX710 - Sony DVP-NS718HB - Clint DC3 - Altec Lansing VS2221
Til top
C. Johansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-April-2012
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C. Johansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2020 kl. 12:02
Hej Morten.
Når man optager, bliver formatet altid i DR (har ikke noget med Danmarks Radio at gøre).
DR formatet indeholder hele den oprindelige stream, dvs. tekst tv, alle lydkanaler, og så også - hvis de findes - undertekster som DVB-sub, som man valgfrit kan slå til eller fra, også efter at optagelserne er lavet. Laver man en high-speed kopiering over på en BD-skive, bibeholdes alt. Man kan altså stadig frit vælge undertekster til eller fra. (STTL-knappen nederst til højre på fjernbetjeningen.)
MEN: Vælger man at afspille skiven i en anden Blu-Ray afspiller (som ikke er en recorder) understøttes dvb-sub ikke. Det betyder, at man så ikke kan få underteksterne frem - selv om de ligger på optagelsen.
Man kan komme udenom problemet ved at lade recorderen konvertere optagelserne i DR-format til fx HG-format og indstille, at undertekster vælges "Automatisk" inden konverteringen, (som ikke er high-speed). Så vil underteksterne blive brændt ind som en del af billedet, sådan som det allerede fungerer ved DR1, DR2, TV2 osv. Men HG-formatet giver ikke det frie valg. Teksterne er fastbrændt også ved afspilning af skiven i recorderen. STTL-knappen er inaktiv ved afspilning af HG-formatet.
Hilsen C. Johansen.
Til top
MortenBby Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 779
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenBby Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2020 kl. 19:48
Tak for svar.
Jeg prøvede at se lidt af en af de nævnte CMore film på harddiskrecorderen og ganske rigtigt var der nu undertekster. Men hvorfor kan man så købe en DVD/Blu-ray med forskellige sprog og stadig se undertekster på en afspiller som min; underteksterne må vel også ligge som DVB-sub her!?
For mig er det ikke smart at CMore vælger at tekste deres film sådan, bagsiden opvejer fordelen. Og da jeg nødig vil bruge harddiskoptagerens afspiller til at se film på må jeg prøve det du nævner med konvertering og tilvalg af undertekster. Det forekommer dog også klodset at skulle gøre dette da det vil tage en evighed at konvertere i real-time.


Morten

LG 26LC2R - Sony RDR-HX710 - Sony DVP-NS718HB - Clint DC3 - Altec Lansing VS2221
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Status: Offline
Point: 4795
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2020 kl. 21:18
YouSee har valgt at benytte TTV undertekster på C-More kanalerne, men DVB-Subs på Viasat-kanalerne.

Hvorfor denne forskel? Det ved jeg ikke - spørg dem. Evt. i denne tråd, hvor jeg har spurgt om det samme:

DVB Subs på C-More Kanaler
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
C. Johansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 16-April-2012
Status: Offline
Point: 636
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér C. Johansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2020 kl. 21:45
Hej igen Morten!
Jeg er ret enig i det, du skriver, men kan da godt lige komme med lidt supplerende oplysninger.
DVB-sub eksisterer både til kabel-tv, satellit-tv og antenne-tv. Det hele er indbyrdes kompatibelt forstået på den måde, at hvis man fx optager et program med DVB-sub undertekster på en Panasonic satellitmodtager, laver en high-speed kopi og afspiller skiven i en Panasonic recorder med kabel-tv tuner, så kan man fint få underteksterne frem. På den måde passer tingene fortrinligt sammen. Alle tyske kanaler fra ARD og ZDF benytter i øvrigt DVB-sub.
Omtalte problem opstår, fordi teksterne på en købt Blu-Ray film ikke er et DVB-sub format. Så en Blu-Ray afspiller (uden recorder) kan ikke afspille DVB-sub-formatet.
Idéen med DVB-sub er selvfølgelig, at man frit kan vælge tekster til og fra. Så vidt jeg husker, har Danmarks Radio sendt DVB-sub over antenne, men har droppet systemet nu, formodentlig begrundet i, at der nogen gange opstod problemer med at få teksterne frem.
Jeg kan kun give dig ret i, at det kan blive en tung omgang med konverteringen. Hvis du har en serie på fx 8 afsnit, der skal konverteres, vil jeg foreslå, at 1: du afmærker alle 8 afsnit 2: vælger formatet, der skal konverteres til 3: vælger undertekster automatisk 4: vælger at recorderen skal foretage konverteringen i "stand by". Når du dernæst slukker recorderen, starter konverteringen efter et par minutter. Hvor lang tid det hele tager? Det er real-time, så det er den samlede spilletid for de 8 afsnit. I praksis vil det altså være noget, man lader ske natten over. Så bliver det ikke helt så tungt, som det måske lyder.
Hilsen C. Johansen.   

Redigeret af C. Johansen - 20-April-2020 kl. 21:59
Til top
MortenBby Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 13-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 779
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MortenBby Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2020 kl. 19:23
Nu har jeg valgt at optage aftenens afsnit af Beck i HG og undertekster sat til auto. Desuden har jeg sat gang i at konvertere et allerede optaget afsnit, ligeledes til HG og undertekster til auto.
Nu er jeg spændt på om det virker.
Tak igen for svar.
Morten


Morten

LG 26LC2R - Sony RDR-HX710 - Sony DVP-NS718HB - Clint DC3 - Altec Lansing VS2221
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu