recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - UniFi Dream machine eller Router?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

UniFi Dream machine eller Router?

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
Danster Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-Januar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 67
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Danster Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: UniFi Dream machine eller Router?
    Sendt: 18-December-2021 kl. 17:44
Hej folkens

Jeg har i dag 2 stk trådet Ubiquiti AC- LR forbundet til vores router (leveret af udbyder).
Jeg pønser på at skifte til fiber, og skal selv erhverve router.
Kiggede så på først at købe en USG, men er det bedre at købe en Dream Machine, eller Dream Router?
Jeg har i princippet ikke brug for det indbyggede wifi i Dream Machine, da de to AC-LR dækker fint vores hus.
Men vil heller ikke købe noget der er forældet.
Har  ikke de vilde krav, men hvad vil i vælge?

På forhånd tak 
Til top
jblaabjerg Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-August-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 105
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jblaabjerg Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-December-2021 kl. 20:12
jeg har gigabit fiber og hvis du enabler de forskellige sikkerhedsfunktioner du kan med pakkeindspektion så skal du lidt op for at kunne trække gigabit. 
Du kan finde en oversigt på deres side. Mener du skal op i Dream machine. 
Jeg har købe en DM Pro jeg har i et lille rack i kælderen. Hvis du går efter den nye model af den så får du POE porte så du kan trække dine APs direkte uden power injector. 
Den koster jo lidt, men jeg er glad for Dennis tænker på at sætte et kamera eller to til. 
Til top
ZkiiFreak Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 10-Juni-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 485
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ZkiiFreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2021 kl. 07:11
Ud fra din beskrivelse vil UDR være tilstrækkeligt.
UDM er efter introduktionen af UDR et produkt, meget få vil anskaffe til almindelige hjem. Dette grundet prisen. 
Udfordringen er så, at UDR vist ikke er til at få for tiden?! Den var jo EA for noget tid siden...
Men rigtigt nok, så er USG efterhånden noget bedaget. Den vil jeg ikke vælge.
Til top
suk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-November-2021
Status: Offline
Point: 71
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér suk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-December-2021 kl. 10:38
Medmindre du har nogle specifikke krav, så nøjes med en USG. (Find evt. En brugt til 2-300 kr som de går til engang imellem)

Hvis du vil have deres ringeklokke, CCTV osv. Så vælg dream machine pro. 

Selvom USG er ved at være forældet, så kan den fint trække gigabit,
Og det er sjældent at nogen har brug for de sikkerhedsfunktioner som der er på UNIFI, da de alligevel ikke er særlig brugbare.
Til top
danji Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 22-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 379
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér danji Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2021 kl. 10:44
Jeg har en UDM (og Gigabit, dog kun 200 mbps). Jeg synes _ikke_ den performer særlig godt i forhold til mit tidligere udstyr (Fritz Box). Jeg tror dog en UDM Pro er bedre så vidt jeg har kunne læse mig til, men jeg troede også UDM var bedre.

Hvor UDR lander ved jeg ikke, men jeg håber så sandelig den klarer sig bedre.
Mvh dan.
Til top
suk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-November-2021
Status: Offline
Point: 71
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér suk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-December-2021 kl. 20:42
Oprindeligt skrevet af danji danji skrev:

Jeg har en UDM (og Gigabit, dog kun 200 mbps). Jeg synes _ikke_ den performer særlig godt i forhold til mit tidligere udstyr (Fritz Box). Jeg tror dog en UDM Pro er bedre så vidt jeg har kunne læse mig til, men jeg troede også UDM var bedre.

Hvor UDR lander ved jeg ikke, men jeg håber så sandelig den klarer sig bedre.

Mon ikke der er en fejl i din opsætning, eller er det noget specifikt som ikke performer så godt?
Til top
xcalibur Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-November-2009
Status: Offline
Point: 137
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér xcalibur Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-December-2021 kl. 20:53
har også en USG til 1 gigabit Hiper fiber og det trækker den fint på kablet netværk, dog uden pakke inspektion.
Til top
hmadsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 100
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hmadsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2021 kl. 17:40
Har selv været ved at se på hvad man kan få som gateway til en unifi switch og 2 WiFi hotspots

Kiggede på usg, men den er ret langsom.

Det er ret vildt at den, så vidt jeg kan se kom på markedet tilbage i midten af 2014 og ikke er opdateret.

Med en ny processor burde en usg gen.2 vist nemt laves meget kraftigere og med lavere strømforbrug. Hvis en 2014 processor kan klare 80 Mbit med alt slået til, så burde en ny processor vist nemt kunne trække gigabit med alt slået til.

Bare sørgeligt at ubiquti ikke gider opdatere det produkt.

Der er immervæk sket en del på processor fronten siden 2014
Til top
suk Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 26-November-2021
Status: Offline
Point: 71
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér suk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-December-2021 kl. 18:08
Det er vel nærmest dream routeren som er erstatningen, og den rammer mellem 7-900mbps med ids.

Men igen, ids på UNIFI har mere eller mindre ingen værdi, så find en billig USG

Uden ids kan i trække 1gbps.
VPN er lidt langsom, men her kan man sætte wireguard op på en pi4 og få over 500mbps.
VPN på UNIFI er ikke særlig attraktiv alligevel


Redigeret af suk - 22-December-2021 kl. 19:38
Til top
beatmore Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-August-2014
Sted: Vejle, Danmark
Status: Offline
Point: 105
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér beatmore Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2021 kl. 14:37
UDR virker vist ikke super godt over 5-600 Mbit, har dog ikke selv testet det endnu, skal have min sat igang her i julen
Udm skulle trække 900
UDR er begrænset af kun 2 CPU kerner og flere funktioner...
Til top
hmadsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 100
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hmadsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2021 kl. 15:10
Oprindeligt skrevet af suk suk skrev:

Det er vel nærmest dream routeren som er erstatningen, og den rammer mellem 7-900mbps med ids.

Men igen, ids på UNIFI har mere eller mindre ingen værdi, så find en billig USG

Uden ids kan i trække 1gbps.
VPN er lidt langsom, men her kan man sætte wireguard op på en pi4 og få over 500mbps.
VPN på UNIFI er ikke særlig attraktiv alligevel


Jeg syntes bare et eller andet sted at USG og Dream Machine er 2 ret forskellige produkter.

Lige nu har jeg er Asus router med firewall osv, den har wifi, men jeg bruger det ikke fordi jeg har 2 Unifi wifi AP's og jeg har også købt en 24 port switch og er i markedet efter endnu en 8 port switch som skal erstatte en anden 8 port switch i "den anden ende" af huset.

USG = Ren router, WAN, LAN, indbygget firewall, DHCP etc.

Dream Machine = Trådløst access point med de samme funktioner som USG.

Jeg har bare intet at bruge at den har indbygget wifi og er træt af at skulle betale for det og så er DM ikke specielt "monteringsvenlig"

Jeg kunne godt tænke mig noget i USG format, som kunne skrues på væggen bag sofaen, der hvor fiber converteren fra min internet udbyder sidder, men en DM er rund og passer skidt der.

Mit "drømmescenarie" var jo sådan set bare hvis de tog den originale USG og smed en ny processor i (USG kører som jeg læser det, selv hvis du køber en ny idag, med en 2014 processor). Der er godt nok løbet meget vand i åen siden 2014, når det gælder ARM processorer, de ville kunne få en med 10 gange ydelse som bruger "det halve" i strøm og sikkert koster ca. det samme som 2014 processoren gjorde i 2014.

Deres cloud key og adskillige af deres switch produkter er nu i "gen 2" men USG, der ligger de stadig og roder med en boks som essentielt set er fra 2014 og hvor man ikke kan få fuld ydelse, hvis man benytter de features den har indbygget.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2021 kl. 15:16
USG  pro har så vidt jeg kan se den dobbelte processorkraft.

Jeg har selv en USG på en 300 Mbit linje, men bruger ikke de processorkrævende funktioner.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu