recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - USB-spørgsmål
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketUSB-spørgsmål

 Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2006 kl. 22:05

Tak for jeres ros. Man bliver jo helt flov.

1x for CD er 150 kByte/s (1200 kb/s) for data eller 1378 kb/s for audio (k=1024)

1x for DVD er 1350 kByte/s for både data og video (k=1024)

Dataraterne er exclusiv fejlkorrektions bits (disse skal altså lægges oveni netto bitraten).

En rip af CD giver 100% identisk kopi, under forudsætning af at man gør det rigtigt. Det vigtigste er, at man bruger en "secure" ripping mode, da man ellers risikerer både bit-fejl og drop-outs. Hvis man ikke kompenserer for et drevs audio læse offset, så vil man miste nogle millisekunder i enten starten eller slutningen af et nummer, men dette kan næsten aldriv høres.

Hvis man virkelig går efter 100% perfect CD Audio rip, så kan jeg anbefale Exact Audio Copy (EAC), der er gratis, eller PlexTools under forudsætning af, at man har et Plextor drev.

Ingen andre programmer jeg kender kan kompensere for CD-DA Read Offset, men de fleste har en "secure" mode. Langt de fleste programmer bruger en "burst" mode, som er den hurtigst mulige, men ikke kan garantere fejlfri læsning.

Hele denne problematik stammer fra, at CD-DA (Digital Audio) ligger i et andet format end CD Data, med mindre fejlkorrektion og uden den struktur som et data spor har. Denne fejl har man lært af, og for DVD er der ingen forskel på hvordan data og video er lagret, ud over at video skal overholde nogen specifikationer, som data ikke behøver at gøre - f.eks. UDF 1.02 filsystem.

EDIT:
Rettet 1440 kb/s til 1378 kb/s (k=1024) idet 44100*16*2/1024=1378.
Jeg kan ikke komme i tanke om hvor jeg har 1440 fra istedet for det korrekte 1411,2 kbps (k=1000)



Redigeret af DrageMester
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Januar-2006 kl. 22:10
Oprindeligt skrevet af johnlindgreen johnlindgreen skrev:

Som Carser også er inde på, mister du fejlkorrektions informationen (også diskuteret i anden tråd), så efterhånden som din nye CD bliver slidt kan der godt opstå problemer. Men så kan du jo bare brænde en ny.

Når man ripper en CD mister man de oprindelige fejlkorrektions informationer, men når man brænder en ny CD så genereres der nye fejlkorrektions informationer. Ligesom ved læsning af CD-DA er der for skrivning af CD-DA også en skrive offset man skal kompenserer for, for at få et 100% identisk resultat uden forskydning af samles met nogle millisekunder.

Forudsat at man ripper rigtigt i en "secure" mode med korrekt Read Offset, og skriver med korrekt Write Offset, så er der ikke nogen ændring fra generation til generation(*).

Men de fleste ripper bare ikke på den 100% sikre og korrekte måde, fordi programmer og brugere som regel foretrækker det hurtige fremfor det sikre.

(*) Ultra kompliceret uddybelse:
Forudsat at læse/skrive drevet kan læse/skrive til lead-in/lead-out afhængig af om offset er negativ eller positiv. Ja, det er temmelig kompliceret i worst-case, hvis der er lydsamples forskellig fra digital stilhed i de første eller sidste millisekunder af et CD-DA spor, men det er der sjældent.



Redigeret af DrageMester
Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2006 kl. 02:17

"Need for Speed"

 

Hej, en lille update fra mig til jer.

Jeg var inde i enhedshåndtering og under hver USB-controller var der 10% af båndbredden tilgængelig - for der kørte 10 controllere. Så slog jeg dem fra NEC til den gamle USB hastighed fra. Det hjalp. Så slog jeg hele den gamle samling USB-porte fra og flyttede min mus fra USB til rundt stik (kan ikke huske, hvad det hedder).

Nu er jeg oppe på læsehastigheder på op til 52X for CD og >6x for DVD, når det går hurtigst.

Og slår jeg så også kortlæserdelen fra, ja, så tror jeg, at den for alvor er ved at være der. Bestemt en anden situation, end da jeg startede tråden!

------

Til John: Det var et spændende indlæg om pc-lyd, du kom med. Der har også været indlæg i High Fidelity om, at man faktisk kan få bedre lyd til prisen ved at gå pc-vejen end ved at gå mid-fi og især high-end vejen.

Til alle: Vi kommer godtnok vidt omkring, tak for en masse gode inputs.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
clausewitz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-November-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1115
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2006 kl. 20:08

Oprindeligt skrevet af Carser Carser skrev:

Og så har jeg har prøvet at scanne nogle af mine medier, også nogle, der var i slem stand fra køb af. Der er sørme forskel på både pressede og brændte/blanke discs kvaliteter - og nu kan jeg selv måle det!

Jeg er noget overrasket over at mine brændte DVD-skiver (Fuji (Tayio Yuden)) tilsyneladende har en bedre "Disc Quality" end mine pressede skiver. De brændte (Fuji) skiver har typisk en:

1.       PIE(total) mellem 25.000 - 43.000

2.       PIF(total) mellem 225 - 400

3.       PIE(max) mellem 12 - 15

4.       PIF(max) på 2

mens at min bedste (og næsten uberørte) pressede skive havde værdierne (78.936/1866/20/3). Brændinger på Verbatim DVD-R 8X speed (MCC 02RG20) giver derimod meget dårligere værdier i mit tilfælde specielt værdierne for:

  1. PIE(total) mellem 250.000 - 650.000
  2. PIE(max) mellem 80 - 400

For CD var der ikke umiddelbart den store forskel men et plus til de pressede. Der var ingen C2 fejl ved hverken pressede eller brændte.

Er der noget om, at Disc Quality vil have en tendens til en positiv bias til fordel for de skiver, som også er brændt på det drev, der bruges til testen?  

Hvad siger dine/jeres erfaringer med Disc Quality på brændte vs. pressede skiver?

Claus

  

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 11-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2006 kl. 21:33

Hej igen,

Jeg har netop både svaret og oprettet denne nye tråd http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=8898 til fortsat debat om brænding og test af kvalitet.

M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 234
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu