recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ustabil strømforsyning i computer?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ustabil strømforsyning i computer?

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Briskus Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-August-2012
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 73
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Briskus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ustabil strømforsyning i computer?
    Sendt: 28-Juli-2019 kl. 12:26
Min søn har lige fået et minikøleskab på sit værelse, et Scandomestic Coca-Cola. Efter det blev installeret, er hans computer blevet ustabtil. Skærmen går i sort, og det hele fryser. Jeg har fundet ud af, at det sker når hans køleskab slukker for dens kompressor, og nogle gange sker det også når kompressoren tænder. Computer og køleskab kører på samme stikdåse. Hvis køleskab flyttes til et andet vægstik, så forsvinder problemet. Vægstikket som computer og køleskab er tilsluttet til er et dobbeltudtag, er altså uden jord, og hvis jeg tilslutter to stikdåser til dette vægstik, køleskab på det ene og computer på det andet, så er der heller ikke noget problem.

Under fejlsøgningen har jeg i hvert fald fundet ud af, at hans computer er blevet ekstremt overfølsom for den mindste ændring i strømmen, for flere gange har den nu også frosset ved at jeg blot har tilsluttet andet udstyr til samme stikdåse som computeren, bl.a. en strømmåler, en iPad oplader eller en "tom" stikdåse.

Kan problemet ikke kun være strømforsyningen i computeren, der er blevet defekt? Eller hvad mener I?

Den er ellers kun et par år gammel, en EVGA 650 G2.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19209
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2019 kl. 14:25
Der kunne nok nemmere være stikdåsen der er noget lort......


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Briskus Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-August-2012
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 73
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Briskus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2019 kl. 15:44
Stikdåsen er helt ny og med 1,5 mm2 ledning, og jeg har prøvet med forskellige stikdåser som noget af det første
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Online
Point: 3954
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2019 kl. 01:15
Prøv at mål spændingen når køleskabet starter og stopper. Det lyder som spændingen ikke er høj nok i stikdåsen
Til top
Benjamin7 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 05-Marts-2007
Sted: 8740,Denmark
Status: Offline
Point: 1755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Benjamin7 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2019 kl. 20:57
dårlig kondensatpr på kølet, tag et snafner filter og smide på køleskabet

Hilsen

Benjamin D. Simonsen
8740 - Brædstrup
Til top
Briskus Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 07-August-2012
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 73
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Briskus Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Juli-2019 kl. 20:21
Jeg har ikke målt med voltmeter, men har kun brugt min strømforbrugsmåler (Sparometer), ved dog ikke hvor præcis den er, men den ligger ret konstant omkring de 235v, den viser ingen forskel når køleskabet starter og stopper. Men jeg kunne jo også få den til at fryse uden at køleskabet var tilsluttet, ved f.eks. at tilslutte en ekstra stikdåse i den eksisterende stikdåse.

Men i mellemtiden har jeg prøvet med en anden strømforsyning, og den frøs så ikke én eneste gang. Men det mest mærkelige er så, at da jeg så bagefter tilsluttede den gamle strømforsyning igen, så fryser computeren heller ikke længere med den. Måske en pludselig opstået dårlig forbindelse på en af strømforsyningens kabler/stik... i hvert fald så virker det for nu. :)
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu