|
V: gamle vinyler |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
pfugl ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Februar-2005 Sted: Skanderborg, DK Status: Offline Point: 1067 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 06-Oktober-2014 kl. 17:57 |
|
Har en del gamle vinylplader, som jeg gerne vil sælge. Nogen der ved hvad dagsprisen er på sådan nogle?
Tror ikke der er noglet specielt værdifuldt imellem. Det drejer sig om ca 50 singles med primært popmusik fra 60'erne, og ca 100 EP'er (Maxi?) med alt fra klassisk til Beatles, Gasolin mv. fra samme periode. |
||
/Peter
|
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Maxi er singler, EP'er på 30 cm
|
||
![]() |
||
bruger udmeldt 23 ![]() -- ![]() Oprettet: 25-December-2010 Status: Offline Point: 2017 |
|
Ja - Maxi ER singler - men med ekstra lang spilletid, da de har samme diameter som en LP - men skal spilles med 45 omdr. pr. minut. SÅ VILDT, JEG HUSKER!
![]() |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
|
Nej de har ikke længere spilletid end 18 cm singler. Men der er kræset mere for lyden kva der er større afstand mellem rillerne. Redigeret af Kampus - 06-Oktober-2014 kl. 19:31 |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 31 ![]() -- ![]() Oprettet: 20-April-2006 Status: Offline Point: 2601 |
|
Arhh, EP'er kan skam ofte være singlestørrelse (7 tommer) med mere end ét nummer per side.
|
||
![]() |
||
|
Der blev spurgt til hvad MAXI er. Og som jeg husker det er både singler og EP'er lavet i 12 tommer, 30 cm maxi udgave. Normalt er singler og EP'er 7 tommer, 18 cm. Redigeret af Kampus - 06-Oktober-2014 kl. 21:10 |
||
![]() |
||
JeTex ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 18-Februar-2011 Sted: Nordsjælland Status: Offline Point: 3805 |
|
Og pladeindustrien har vel selv en del af skylden, for dette format roderi. En EP havde vel sin storhedstid i 50'erne, dette var udgivelser som ikke var lange nok til LP status, men havde alligevel titler og papcover, som en egentlig LP ( numrene var dog typisk taget fra LP indspilningerne, og normalt kunne en LP så erhverves på 2-3 EP'er ). Disse EP udgivelser havde kun en størrelse som en single, men havde alligevel op til 4 - 6 sange/numre. Og kun for forvirringens skyld, kom der senere hen EP'er i 12" størrelse, med typisk 3 - 5 numre.
En maxi-single, var oprindelig også på 7", men havde kun et nummer på A siden og to på B siden. Dette var "standard" i den første halvdel af 70'erne. Derefter skulle der igen røres lidt i suppen, så nu kom maxi-singler på 12" størrelse. Disse havde så 3-4 numre, og typisk gerne et remix af hovednummeret fra A siden. Disse nye maxi-singler blev tit brugt til reklame, og uddelt til dj's osv. Med CD'ens indtog blev single begrebet udvidet, nu blev producenterne generøse, og lod tit en cd single vare op til 25 minutter.. Og disse udgivelser gik også under betegnelsen maxi singler, men var så kun 3", hvor den normale cd var/er 5". Redigeret af JeTex - 06-Oktober-2014 kl. 23:27 |
||
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101 Rega P8 Apheta3 Aria MK3 RIAA Dynaudio Confidence 50 Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS B&W ASW650 |
||
![]() |
||
pfugl ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Februar-2005 Sted: Skanderborg, DK Status: Offline Point: 1067 |
|
Det var ikke meningen det skulle udvikle sig til en diskussion om formater. Er der ikke nogen der kan hjælpe med en vurdering af prisnivauet? Er det 5, 10, eller 15 kr pr plade, eller måske noget helt andet?
|
||
/Peter
|
||
![]() |
||
smitty ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 22-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 181 |
|
Prøv selv af slå nogle op her, så får du en ide om hvad de er værd:
http://www.discogs.com/ Redigeret af smitty - 07-Oktober-2014 kl. 09:44 |
||
![]() |
||
Prasmus ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 28-December-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 538 |
|
Du skriver intet om stand, er de virkelig velholdte (som nye) vil det naturligvis løfte prisen, nogen gange endda ret meget. Sjældne plader og plader med supergrupper som Stones, Beatles etc. gives der også en del mere for.
Alt andet er bla. Accord (i København) med til at presse prisen på, bla. ved på deres lager salg at sælge dem for ned til 1kr/stk for LP'er og 12" Maxier på den sidste dag, når man køber 100stk. Dog udbydes der en del vinyl på både Qxl og Den Blå Avis til, efter min mening, alt for høje priser, typisk 20-60kr/stk. Hvor meget der reelt bliver solgt har jeg ikke kikket efter. På loppe og kræmmermarkeder ses tit priser som 10-25kr stykket. Jeg selv giver meget sjældent mere end 2-3 kr pr. LP, da jeg jo har så rig mulighed for at købe hos Accord til netop denne pris ca. en gang om måneden. Mit bud er, at fordi du næppe henvender dig til kunder i Københavns området, så er priser på 10-20kr ganske rimeligt for LP'er i god stand (fejlfri, men det kan ses de er brugt). Beatles pladerne kan du formentlig få noget mere for, måske 2-3 gange mere hvis de er i god stand og er de som nye, så kan du være heldig at få over 100kr/stk for nogle af dem. Når det er sagt, så bliver de næppe revet væk, hvis du sælger dem enkeltvis, så meget salg er der vist ikke i vinyl. Håber du kan bruge ovenstående til noget - og held og lykke med et evt. salg. |
||
![]() |
||
|
Dit link virker ikke. Har selv All Things Must Pass med George Harrison i første udgave, jeg gerne vil finde prisen på. |
||
![]() |
||
smitty ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 22-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 181 |
|
Virker nu. |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |