recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Øv min PC stod af
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Øv min PC stod af

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jacobthor91 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-September-2012
Sted: ikast, danmark
Status: Offline
Point: 673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobthor91 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Øv min PC stod af
    Sendt: 26-December-2019 kl. 17:59
kære alle sammen. Rigtig glædelig jul og godt nytår.

Min PC stod af for en lille time siden. Og nu vil jeg have en ny.. spørgsmålet er hvilken. 

PC'en blev brugt som mediecenter og var med Windows 10 som styresystem og kodi stod for håndtering af mine film som ligger på en nas. 

Jeg vil rigtig gerne have noget lignende igen da PC'en samtidig fungere som mit søge redskab og arbejdsredskab..

Den nye behøver ikke være i et tower kabinet men må meget gerne være mindre så den evt. Kan gemmes væk i et skab. 

Jeg vil rigtig gerne have et grafikkort der kan håndtere 4k og HDR, det er egentlig det største krav. Harddiskene som var i den der stod af huset billeder af familie osv og er sata, men dem skal der blot være plads til i en evt ny computer, for styresystemet vil jeg rigtig gerne er på en SSD for hurtigere håndtering. 

Har i nogle gode bud på hvad jeg skal eller kan gå efter.. jeg ved alt for lidt om dette til jeg selv vil kaste mig ud i det, og jeg stoler ikke på Elgiganten eller power


Mit budget er mellem 5000 og 6000 gerne billigere hvis der findes noget ordentligt. 

Med venlig hilsen

Jacob
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2019 kl. 18:36
Hvis jeg var dig. Køb en computer til arbejde, og en Shield tv og installer Kodi. Det vil være bedst
Til top
jacobthor91 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-September-2012
Sted: ikast, danmark
Status: Offline
Point: 673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobthor91 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-December-2019 kl. 19:29
Mine erfaringer med Shield er desværre dårlige.. prøvede den version der kom på markedet for 4 år siden. Og syntes ikke jeg havde andet end problemer med den. 

Den havde svært ved at håndtere mine filer og brugte uhyrer lang tid på at læse en film inden afspilning. 

Jeg holder mig derfor helst til et system jeg kender og ved jeg kan lave om på hvis noget er i vejen. Bryder mig ikke om at være låst på den måde Shield og mange andre styresystemer holder en fanget på. 

Det kan selvfølgelig være det bare er mig der ikke vil sætte sig ordentlig ind i det.. men jeg ved bare at Windows virker og altid har gjort det for mig, derfor er det bare lettest for mig.. 

Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1970
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-December-2019 kl. 01:37
Jeg har både en PC, et ATV 4K og en Shield 2019 der kan afspille 4K HDR

Hvis du skal gå PC vejen ligger nøglen blot i at du skal have en PC med Intel Software Guard Extensions (Intel SGX) i både bundkort(!) og CPU. Det handler for så vidt ikke så meget om hardware kræfterne, i en tid hvor både GPU'er og CPU'er er mere end kraftige nok til at afspille 4K HDR. Det handler alt sammen om kopi-beskyttelsen. 

Så du skal samle dig en PC hvor du igennem hele systemet kan sætte kryds ved:
Intel Software Guard Extensions (Intel SGX)
HDCP 2.2
4K Ultra HD via Hardware Acceleration

I praksis vil det sige en processor der som minimum er Intel 7th generation (minimum Kaby Lake) med Intel HD Graphics 630 eller højere.

Da jeg selv byggede mig en 4K HDR kompatibel PC var det billigste bundkort med ovenstående flueben krydsede af og samtidig en HDMI 2.0 udgang den gang et Gigabyte Z370N WIFI-CF ...om der er kommet nogle billigere bundkort siden har jeg ikke fulgt med i med der er i den grad dyrere alternativer. I det bundkort har jeg så en relativ stømbillig Intel Coffee Lake Core i3-8100 CPU siddende sammen med og 8 GB DDR4. Den håndterer 4K HDR via HDMI 2.0. Jeg har iøvrigt også mit gamle GTX 1080 Ti siddende i den, til lidt at de mindre supersampling krævende 4K spil (ellers slæber jeg gerne min større gamer-PC ind til projektoren i stuen når det skal gå hårdere for sig), men jeg kan ikke se kopibeskyttet 4K HDR via GPU'en, kun via bundkortets Intel fødede HDMI 2.0 udgang. Og OBS OBS OBS: Jeg kan med djævelens vold om magt bare ikke få lyd ud af intel HDMI udgangen (det vil simpelt hen ikke registreres som eksisterende lydkort i Windows, et velkendt problem ifbm Intel HDMI lydudgang - jeg har forsøgt et væld at forslåede fix, men ingen af dem har hjulpet alle med problemerne eller mig. Så faktisk fungerer det installerede gamle GTX 1080 faktisk bare som bitstreamende lydkort det meste af tiden, forbundet direkte til surround recieveren (mindre GPU/HDMI udrustede lydkort kan naturligvis gøre det)

Med andre ord: Du kan relativt nemt bygge et system der kan håndtere 4K HDR - evt. plus/minus et behov for et ekstra kort og kabel til lyd.
_ _ _ _ _ _ _  _

Men jeg ville faktisk også gen-anbefale dig Kodi på en Shield, specifikt 2019 modellen. Jeg havde ikke selv nogen Shield før 2019 modellen, så jeg har ingen erfaring med hvor vidt der var knas med platformen tilbage i tiden eller ej. Men jeg oplever ingen problemer med den jeg har, den virker ligefrem mere responsiv end mit ATV 4K, der godt kan finde på at hænge lidt i menuerne når det står i 4K opløsning. Og Kodi kører i hvert fald ganske glimrende på Shielden, inkl. bitstreaming og automatisk framerate skift (og nu er der også semi-automistisk framerate skift til streaming apps mv). Det eneste der er at sige negativt om Kodi på Shield er at det ikke er kompatibelt med Windows SMB, hvis det er en windows maskine man har stående som server. Men det fungerer fint med f.eks. både FTP, FTPS og SFTP på windows. Så jeg har blot opsat Windows indbyggede FTP server til at dele de relevante foldere på mit eget afskærmede netværk. Windows indbyggede FTP server er lidt mere langhåret at sætte op, hvos man for en sikkerheds skyld vil benytte isolerede brugerkonto og log-in (men meget nem at sætte op til anonym adgang uden log in) til virtuelle mapper, men spiller perfekt når den er opsat https://docs.microsoft.com/en-us/iis/publish/using-the-ftp-service/configuring-ftp-user-isolation-in-iis-7 - og ellers kan man jo bruge lettere konfigurerbare alternativer hvis man tør, f.eks. FileZilla eller lign. Kodi er nu heller ikke ligefrem for nybegyndere imho, mht opsætning af videokilder - og der er imho god ide i at holde nogle af start-menupunkterne åbne til kunne give direkte adgang til simpel mappe-browsing, i stedet for alt det der kuraterede garb som både Kodi og Infuse ellers så gerne vil præsentere og møde en med. Men når tingene er opsatte, så spiller det jo bare perfekt. Mht tiden det tager at læse en skivestruktur, så er den lidt længere end det tager f.eks. Power DVD at indlæse en ISO. (Jeg bruger Power DVD til kopibeskyttede titler og MPC-HC med MadVR accelereret af GTX 1080 Ti på PC'en til ubeskyttede filer). Fra FTP serversiden har jeg set at det handler om at Kodi scanner hele filstrukturen i disk folderen/ISO'en for at finde alle titlerne på skiven. Det vil naturligvis tage lidt længere tid over netværk end internt på selve PC'en. men det tager uhyre sjælden over de sædvanlige 5-15 sekunders tid (hvilket jo ikke kan siges at være meget voldsommere end at lade Power DVD indlæse en ISO). kun på mere "eksotiske" skiver med flere sindsygt mange titler (hundrede eller tusindevis) kan det tage helt op til et helt eller halvt minuts tid, men det er trods alt ret sjældent.

Selv brugte jeg faktisk stadig min HTPC meget til afspilning da jeg havde ATV 4K til at stå i stuen sammen med HTPC'en, da ATV'et ikke kunne bitstreame, ikke havde Kodi (jeg bruge i stedet Infuse på det) og ikke var kompatibel med min surroundforstærker når det var Atmos lydspor på Netflix/BluRay mv. Men efter at Shield 2019 har overtaget ATV 4K's plads i stuen, bruger jeg stort set kun Shield 2019 til afspilningen af filer på min PC. Personligt er jeg til lige netop 1080p Blu-ray også meget glad for Shieldens laveste AI-upscale setting, det giver imho en synligt bedre opskalering end den Power DVD og (og ATV'et) foretager. Shield 2019's upscale minder meget mere om det upscale mit Sony TV i soveværelset fortager sig. Det er i øvrigt også en AI baseret opskalering de nyere Sony TV, der er kendt for at have en god opskalering, har. Shieldens kan bare være meget voldsommere grundet de flere kræfter og personligt vil jeg kun anbefale at man højst benytter den laveste AI-setting på shielden (der er også to mindre og to højere niveauer, man kan vælge imellem alt efter temperament), da det imho ellers bliver for overdreven og kunstiggørende en upscale proccesering med to 2 mest aggressive AI settings. Men på den laveste AI setting slår den imho mit øvrige udstyrs opskalering, så den kan af altså af mere end én grund gives en gen-anbefaling herfra. Om man så principielt syntes om at det er boksen og ikke TV'et der skal lave en opskalering er en anden snak - personligt syntes jeg man skal lade det ske hvor man finder at man får det bedste resultat ud af det, det er jo ikke en processing man kan udgå - Og det er jo trods alt lidt bøvlet at sidde og ændre opløsningen på en PC eller streamingboks alt efter hvilket materiale man lige ser for at det skulle være ens TV der overtager opgaven.


Redigeret af TBC1 - 27-December-2019 kl. 02:23
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4931
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Januar-2020 kl. 12:21
Du kan evt. købe en Intel NUC og vælge en stor SSD, hvor alt kan ligge på.
Der findes også en version af NUC, hvor der er plads til M.2 SSD og en ekstra SATA i 2,5 tomme størrelse.

Du kan sætte din gamle disk i et eksternt kabinet og bruge den som den er, eller lave den om til en backup løsning.
Jeg støtter brugen af Recordere.dk's gamle logo med Piphans.
Til top
noerden Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-Juli-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 522
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér noerden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Januar-2020 kl. 20:54
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Kodi er nu heller ikke ligefrem for nybegyndere imho, mht opsætning af videokilder - og der er imho god ide i at holde nogle af start-menupunkterne åbne til kunne give direkte adgang til simpel mappe-browsing, i stedet for alt det der kuraterede garb som både Kodi og Infuse ellers så gerne vil præsentere og møde en med.

Hejsa
Tak for et godt indlæg.
Jeg har selv i flere omgange forsøgt mig med Kodi, men strander på windows netværks drev, og den direkte adgang til mappe browsing.
Hvordan sætter du det op - sådan at man i hovedmenuen kan gå direkte til en mediefolder, uden at skulle igennem flere klik?

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu