recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af effekttrin/processor
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af effekttrin/processor

Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
SosFarum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Juli-2007
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 1023
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SosFarum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2013 kl. 19:56
Vidste faktisk ikke at XMC-1 havde Dirac - det har jeg hørt et par gange med ret gode resultater. Kunne være man skulle researche den lidt mere.
Til top
Mr. Anderson Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Esbjerg,Denmark
Point: 772
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Anderson Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2013 kl. 20:53
Hvad med at koble en NAD T977 effekttrin til din Pioneer receiver? og så skifte højttalerne ud med evt. brugt? så er du kommet langt. Når så der er kommet styr på HDMI 2,0 eller hvad det bliver til så kan du købe en processor til NAD'en eller en anden receiver med preout og så undgå et bruge dens forstærkerdel. Lidt det jeg gør og er godt tilfreds.
LG 65B7 - PS4 Pro - Denon X7200WA - B&W 706S2, HTM 72S2, DB4S & CCM663 - Nvidia Shield - Sonos
Til top
FLarsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 31-Maj-2006
Sted: Østjylland
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér FLarsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2013 kl. 08:28
Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Den sidste forbedring med en flise under hver front, betyder at jeg kan spille tordnende højt (vol 0 db) uden at lyden bliver anstrengt. Mine højttalere slukker selv inden clipping smadrer diskanter, og ved max 100 watt. Jeg tror de fik rene 100 watt med 0 db på LX83.

Jeg har målt min LX81 til 100watt (3,2Ohm) ved -9dB. Underligt hvis der skulle være så stor forskel fra 81 til 83. 
Hvad er forskellen på en musikelsker og en audiofil?

En musikelsker har et anlæg for at høre sin musik.

En audiofil har musik for at høre sit anlæg.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2013 kl. 09:46
Oprindeligt skrevet af FLarsen FLarsen skrev:

Oprindeligt skrevet af Kampus Kampus skrev:

Den sidste forbedring med en flise under hver front, betyder at jeg kan spille tordnende højt (vol 0 db) uden at lyden bliver anstrengt. Mine højttalere slukker selv inden clipping smadrer diskanter, og ved max 100 watt. Jeg tror de fik rene 100 watt med 0 db på LX83.

Jeg har målt min LX81 til 100watt (3,2Ohm) ved -9dB. Underligt hvis der skulle være så stor forskel fra 81 til 83. 

Nu målte jeg ikke noget, men vil da forsøge vha JL Audio app'en næste gang der kan spilles højt. Har du målt 1 m fra højttalerne?
Til top
Dichael Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 16-Juli-2013
Point: 197
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dichael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2013 kl. 11:47
Jeg har en kommentar til effektopgivelsetne på AV-receiverne:

Bortset fra nogle ganske få producenter, så er opgivelserne angivet for en kanal. Du kan derfor ikke bruge det til ret meget. Du kan altid dobbelttjekke med effektforbuget: hvis enheden bruger f.eks. 800 Watt total, så an dimsen jo aldrig levere 7x150 Watt, vel :-)
Du vil derfor opleve en ENORM forskel, hvis du skifter til den NAD T977, der jo netop er opgivet seriøst.
Du vil opleve en renhed og du vil huske blive fri for den skingre lyd, du nu har, når der er fuld knald på alle kanalerne.

Jeg er selv gået fra en Onkyo 1007, der vidsnok er opgivet til 7x135W til de små Vincent blokke på 150Watt hver. Forskellen er kollosal, selvom effekten næsten er den samme.

Mvh. Michael
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Point: 4172
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SVP03 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2013 kl. 11:56
Med mindre man har knaster nok til udskiftning, så hav receiver med pre out og så effekttrin.
Så er det meget nemmere at skifte receiver når det er tiltrængt.
Dem der køber processor vil jo alligevel altid have det nyeste.
SVP03
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4475
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2013 kl. 12:08
Ved ikke om det er for off-topic, men noget jeg synes er ret interessant er at se de helt store installationer fra USA hvor folk er gået all-in og budgettet har været enormt. Ofte ser man, at der er effektforstærkere, ekstern DSP og så er der sat en mellemklassereceiver på kun til at dekode signalet. Af frygt for at blive høvlet ned, så er min holdning, at så længe man har styr på effekt og rumkorrektion så mener jeg det er begrænset hvor meget forskel valg af receiver/processor gør.

Har dog aldrig A/B testet det, men det kunne være super interessant at prøve.
Til top
SVP03 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Februar-2007
Sted: Denmark
Point: 4172
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SVP03 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2013 kl. 12:22
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Ved ikke om det er for off-topic, men noget jeg synes er ret interessant er at se de helt store installationer fra USA hvor folk er gået all-in og budgettet har været enormt. Ofte ser man, at der er effektforstærkere, ekstern DSP og så er der sat en mellemklassereceiver på kun til at dekode signalet. Af frygt for at blive høvlet ned, så er min holdning, at så længe man har styr på effekt og rumkorrektion så mener jeg det er begrænset hvor meget forskel valg af receiver/processor gør.

Har dog aldrig A/B testet det, men det kunne være super interessant at prøve.

Enig til filmbrug.
Jeg vil stadig sige at selve det optagede lydspor på en film lyder ens, når det kommer ud af en receiver eller processor fra 10 tkr og op.
Det er jo ikke som optaget akustisk guitar i et kirkerum med altertæppet trukket fra det frejer sig om.
Så brug pengene på højtalere, rumkorrektion og rummets akustik. Som skrevet ovenfor.
SVP03
Til top
Dichael Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dichael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2013 kl. 13:23
Fuldstændig enig og Pioneer virker til at have styr på tingene: ingen SW issues og ingen afbrændinger af HDMI-kort osv.

Om man vil bruge rumkorrektion eller ej an let blive en nærmest religiøs diskussion.

Jeg er selv i gang med en langsigtet ombygning og har klart oplevet størst forskel, da jeg fik mere effekt og større subwoofere.
Næste projekt er et Troldtekt loft. Det koster 5-10.000,- og jeg forventer, at det kommer til at gøre en enorm forskel.
For det beløb kommer du ikke angt med elektronik-produkter.

Mvh. Michael
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2013 kl. 03:27
"For det beløb kommer du ikke angt med elektronik-produkter."

For 5000,- kan du få Dirac rumkorrektion til pc. Nu kan man måske ikke kalde det et elektronik produkt, men snarere software produkt. Men det kunne være et udemærket alternativ til troldtekt loft, hvis man ikke ønske og ændre på boligens interiør. Men selvfølgelig vil en kombination af de to være endnu bedre :-)
Til top
Dichael Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Dichael Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2013 kl. 09:41
I know.....

Nu bliver det religiøst , for jeg bruger SVS rumkorrektion til mine to subs og ikke rumkorrektion på resten. Det er min klare overbevisning, at Audissey er noget l... Det flytter rundt på tingene, giver et skingert lydbillede og tager dynamikken.
Dette er forholdene i MIT rum, der er et næsten perfekt rum, bortset fra efterklangstiden.

Alt andet lige vurderer jeg, at det er bedst at forsøge at optimere rummet og gå den vej.

Men det er bare min mening :-)

Mvh. Michael
Til top
armani-thomas Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-September-2013
Point: 1724
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér armani-thomas Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2013 kl. 10:23
"Det er min klare overbevisning, at Audissey er noget l... Det flytter rundt på tingene, giver et skingert lydbillede og tager dynamikken"

Fuldstændig enig. Dirac er også noget ganske andet end Audyssey ;-)
Til top

Besvar Besvar Side  <12345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu