recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af evt stereoforstærker
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af evt stereoforstærker

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
O'Riley Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Januar-2009
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 171
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér O'Riley Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Valg af evt stereoforstærker
    Sendt: 29-Oktober-2014 kl. 17:08
Jeg har mig et par SA Explorer som jeg er super glad for og synes jo egentlig de spiller rigtig godt, men jeg føler ikke jeg udnytter deres fulde potentiale. Jeg synes ikke lyden er så fyldig som jeg måske ønsker. Mine tanker går på om det er grundet min surroundforstærker. Har de seneste par år brugt en Onkyo TX-SR876,da jeg ser rigtig mange film, og kan ikke sætte en finger på den mht surrounddelen. Ville jeg med fordel kunne købe en god kvalitets stereoforstærker og sætte til når jeg skal lytte til musik? I så fald, vil det være muligt at slutte den til PRE OUT i onkyo'en og vil jeg opnå en effekt ved dette?

Mine andre tanker går også på om det bare er et indstillingsspørgsmål.

Til sidst, hvis jeg skulle ud og have en stereoforstærker og slutte til, hvilken ville i så kunne anbefale.

På forhånd tak.
Til top
kskruger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3498
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kskruger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2014 kl. 17:45
Du har ret, at din surround receiver ikke er særlig god i stereo. Og du vil først udnytte dine gode SA Explorer, når du sætter en god stereo forstærker på dem. Og hvis du vælger en forstærker med "Power Amp Direct funktion" og tager du front lyden fra surround-receiver på dens Pre-Out udgang, så får du det bedste af begge verdener.

Jeg har haft en SA Mantra 30 - og de var meget fremme i skoen, så jeg tænker at dine SA måske har samme lydprofil. Så du skal derfor vælge din forstærker med omhu. Helst ikke en, der er for lys i klagen.
Jeg brugte selv en Naim SUPERNAIT, den spillede godt sammen med mine SA.

 


Redigeret af kskruger - 29-Oktober-2014 kl. 17:56
Til top
O'Riley Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Januar-2009
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 171
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér O'Riley Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2014 kl. 22:15
Jeg håbede på at der bar muligt at finde noget i 5.000-7.500 kr klassen. Men kunne være jeg skulle finde enforretning hvor det er muligt at låne noget hjem for at afprøve med mit udstyr
Til top
kskruger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3498
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kskruger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2014 kl. 22:46
Oprindeligt skrevet af O'Riley O'Riley skrev:

Jeg håbede på at der bar muligt at finde noget i 5.000-7.500 kr klassen. Men kunne være jeg skulle finde enforretning hvor det er muligt at låne noget hjem for at afprøve med mit udstyr

Ja, du skal låne noget med hjem og lytte på dine egne højt.
Til top
SosFarum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 17-Juli-2007
Sted: Frederikssund
Status: Offline
Point: 1020
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér SosFarum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2014 kl. 08:22
Creek eller Rotel kunne også være en mulighed. De er ikke helt så varme i lyden som Naim, men også noget billigere.
Til top
O'Riley Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 23-Januar-2009
Sted: Århus, Denmark
Status: Offline
Point: 171
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér O'Riley Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2014 kl. 12:15
Vil det være muligt bare at tilslutte en effektforstærker som f. eks. NAD 218? Eller skal en effektforstærker have en speciel indgang? Tænker her processor in, eller er det kun på Stereoforstærkere?
Til top
kskruger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3498
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kskruger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2014 kl. 12:36
Oprindeligt skrevet af O'Riley O'Riley skrev:

Vil det være muligt bare at tilslutte en effektforstærker som f. eks. NAD 218? Eller skal en effektforstærker have en speciel indgang? Tænker her processor in, eller er det kun på Stereoforstærkere?

Hvis du vil forbedre stereo lyden, så er svaret nej.
Du skal bruge en forstærker med, Home Theater input / Power Amp Direct funktion.

Husk, den skal jo bruges som alm. forstærker når du høre stereo - og så skal den bruges som front forstærker, når der høres surround.

Her kan du se hvilken forstærker der kan det:

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=114874&title=forstrkere-med-home-theater-input

Til top
Rasmus8D Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 16-November-2011
Status: Offline
Point: 1336
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus8D Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2014 kl. 14:22
Som Kskruger siger, du skal have en stereoforstærker på for at få mere vellyd, du kan godt komme til at spille højere og med mere kontrol med en effekt, det skaber også et mindre anstrengt lydbillede, hvilket jo i og for sig giver mere "vellyd", men skal du have noget der virkelig batter, og hvis du føler du egentlig kan spille højt nok til film, så er stereo forstærker langt langt bedre... :)
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
Til top
Baryton Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 31-Oktober-2014
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Baryton Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2014 kl. 14:53
Hvis du vil have mere fyldig lyd så brug en ordentligt integreret kvalitets subwoofer når du lytter til stereo i stedet for at købe endnu en forstærker der bare gør det samme som den du allerede har.
Til top
Chromax Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 10-April-2006
Status: Offline
Point: 93
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Chromax Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2014 kl. 15:03
Jeg vil anbefale dig at tage et kig på dette link:

http://tom-morrow-land.com/tests/ampchall/

Hvis jeg ikke var tilfreds med lyden, ville jeg skifte højtalere, lave nogle akustik forbedringer, og evt. overveje en Dirac miniDSP.
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12225
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2014 kl. 15:23
Oprindeligt skrevet af Baryton Baryton skrev:

Hvis du vil have mere fyldig lyd så brug en ordentligt integreret kvalitets subwoofer når du lytter til stereo i stedet for at købe endnu en forstærker der bare gør det samme som den du allerede har.


Det lyder da som en dårlig løsning. Så tilføjer du bare noget bulder til den i forvejen ringe stereolyd.

En integreret forstærker med Home Theater Input, eller hvad det nu hedder på det enkelte apparat, er en rigtig god løsning, til at få god stereolyd med et surround-setup. Stereosignalet (fra en cd-afspiller, tuner, DAC, etc.) kører igennem forstærkeren, så man helt går udenom surround receiveren når den alligevel ikke skal bruges.
Til top
Baryton Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 31-Oktober-2014
Status: Offline
Point: 20
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Baryton Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-November-2014 kl. 15:40
Oprindeligt skrevet af Naiera Naiera skrev:

Oprindeligt skrevet af Baryton Baryton skrev:

Hvis du vil have mere fyldig lyd så brug en ordentligt integreret kvalitets subwoofer når du lytter til stereo i stedet for at købe endnu en forstærker der bare gør det samme som den du allerede har.


Det lyder da som en dårlig løsning. Så tilføjer du bare noget bulder til den i forvejen ringe stereolyd.

En integreret forstærker med Home Theater Input, eller hvad det nu hedder på det enkelte apparat, er en rigtig god løsning, til at få god stereolyd med et surround-setup. Stereosignalet (fra en cd-afspiller, tuner, DAC, etc.) kører igennem forstærkeren, så man helt går udenom surround receiveren når den alligevel ikke skal bruges.

 
Det er jeg ikke enig med dig i.
 
OP skrev ikke at lyden er ringe. Det er noget du har fundet på. OP skrev at højtalerne lyder "rigtig godt" men at der mangler fylde. At bytte forstærkeren til en anden model giver ikke mere fylde i lyden, med mindre den oprindelige forstærker er totalt anemisk. Det er hans receiver bestemt ikke. IMO er det helt enkelt spild af penge i forhold til det der efterspørges. Jeg er heller ikke enig i at en subwoofer tilføjer "bulder". I hvert fald ikke hvis det er en ordentlig model og hvis det er sat ordentligt op, hvilket man har langt bedre mulighed for med en surround-receiver end med almindeligt stereo grej.


Redigeret af Baryton - 05-November-2014 kl. 15:50
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu