recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af forstærker og højtalere med et twist
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af forstærker og højtalere med et twist

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
PoulSkrae Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 25-April-2013
Sted: Vejle Ø
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PoulSkrae Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Valg af forstærker og højtalere med et twist
    Sendt: 25-April-2013 kl. 15:35
Hej alle folk derude og tak for et godt forum.  Jeg har efterhånden dagligt luret herinde, dog mest på nyhedsdelen, men har bemærket der er et særdeles aktivt forum med masser af kompetente folk.

Jeg har kigget forummet igennem, men synes ikke helt jeg er stødt på noget, der hjælper på min problemstilling.  Hvis jeg har overset noget, så link endelig og jeg skal med glæde læse :)

Mit "problem" går i alt sin enkelthed ud på, at da min kone og jeg flyttede i hus, flyttede mine gamle gulvhøjtalere ned i kælderen og har boet der siden. Ikke at det var det helt store tab, da de efterhånden har tjent mig godt i +15 år (selvstændigt og som fronthøjtalere i mit 5.1 system)

Nu kom der endelig luft i budgettet og jeg havde så småt kig på nogle kompakthøjtalere fra B&W og en Sonos Connect AMP

Desværre fortalte de mig nede i hifi-klubben, at de B&W CM1 højtalere krævede lidt mere end hvad den Sonos Connect AMP kunne klare, hvis jeg virkelig skulle kunne udnytte højtalernes potientale.
Den passede ellers ret godt til vores behov, som primært er musikafspilning, henholdvis min cd samling som er blevet rippet til et loseless format og Spotify.

Twistet kommer så, da min kone og jeg er til live koncert og hun pludselig siger ud i det blå,  om vi ikke skal have en pladespiller!?!.  Som andre herindre også har skrevet før, så er det jo bare med at slå til, når muligheden byder sig Big smile 

Det er også noget jeg har gået og haft i tankerne et stykke tid, da det har vist sig, at jeg nok mere lytter til enkelt numrer efter jeg har fået Spotify og knap så meget hele albums som jeg gjorde før i tiden.  Så pladespilleren kunne i mit hoved, være med til at bringe album oplevelsen tilbage, da det mere bliver en bevist og aktiv handling at sætte en plade på istedet for at zappe rundt mellem numre på Spotify.

Det  jeg så godt kunne bruge lidt hjælp/sparring til, er at finde den rigtige forstærker.

Jeg kunne stadig godt tænke mig muligheden, på samme måde som Sonos har det, at afspille musik fra min NAS server og Spotify - helst med en brugbar app til ens telefon.

Når jeg kigger lidt rundt på stereo kontra surround forstærkere, ser det umiddelbart ud til, at jeg kommer tættere på mit ønske i et surrond system, men hvad er den primære forskel på dem, da de ofte godt kan ligge i samme prisklasse.  Får man mere forstærker for pengene i en stereo forstærker, eller kan de ikke sammenlignes, da opbyningen er anderledes og i så fald, hvor stor forskel er det i gengivelsen af musik?  Det vil jo primært være afspilning af musik den skal bruges til.

Jeg kan næsten med sikkerhed sige, at der kun bliver sat et sæt kompakthøjtalere til, men jeg kunne godt ønske, at sætte mit mediacenter til også, således at jeg kan køre lyd fra streaming af netflix, blu-ray film etc. ud over anlægget også - dog kun i stereo.

Man mister lidt muligheden for HDMI ind/ud, når man går over i en stereo forstærker, så vidt jeg kan se og formålet var at undgå alt for mange bokse - derfor var Sonos AMP'en ret idéel, hvis den altså havde kunne trække højtalerne og sætte en pladespiller og mediacenteret til :)

De højtalere, jeg har kig på et følgende og skal selvfølgelig afgøres af en lyttetest, men for at kunne komme lidt tættere på den lyd jeg får derhjemme, så kunne det være rart med en afklaring på, hvad der egentlig skal trække dem :)

Højtalere
Dynaudio Excite X 12


B&W CM1

Pladespiller 

Rega RP1

Andre alternativer modtages gladeligt, men udseende mæssigt er jeg meget tiltrukket af Rega.

Kort opsummering, hvad jeg mangler lidt sparring/hjælp omkring:

- forskel på stereoforstærker kontra surround forstærker?

Ønskes af forstærkeren.  Kan trække en af ovenstående sæt højtalere, mulighed for tilkobling af pladespiller, mulighed for steaming af musik fra NAS (gerne via telefon app), mulighed for tilkobling af mediacenter via HDMI (ind/ud)

Håber der er en venlig sjæl eller to, som kan komme med lidt hjælp, så jeg forhåbentlig snart kan komme til at høre min musik i en fornuftig kvalitet igen :)

Mvh

Poul


Redigeret af PoulSkrae - 25-April-2013 kl. 15:36
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2013 kl. 17:05


Pladespilleren har ikke en RIIA forstærker, så en sådan skal der købes, da det er de færreste Ricivere i dag der har direkte tilslutning for en Pladespiller.
Husk også en stelforbindelse mellem Pladespiller og Reciver når den tilsluttes.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2013 kl. 17:30
Mine seneste to Recievere har indbygget RIIA forstærker: Pio SC-LX71 og Pio SC-LX83. Og jeg ved at Onkyo har fra 700 serien og op
Til top
CARS10 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Juli-2009
Sted: København
Status: Offline
Point: 813
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér CARS10 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2013 kl. 21:42
Poul.
Prøv lige at kigge på de forstærkere, som "NOMONO.dk" lige har testet. Det må da passe til dit behov.
   carsten
Til top
Kasper_J Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Marts-2007
Status: Offline
Point: 2811
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kasper_J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2013 kl. 21:55
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:



Pladespilleren har ikke en RIIA forstærker, så en sådan skal der købes, da det er de færreste Ricivere i dag der har direkte tilslutning for en Pladespiller.

Ville være lidt dumt, bare at fare ud og købe en RIAA da rigtigt mange recivere stadig har en indbygget.
Til top
Denraretiger Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Januar-2013
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 551
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Denraretiger Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2013 kl. 22:22
Oprindeligt skrevet af Kasper_J Kasper_J skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:



Pladespilleren har ikke en RIIA forstærker, så en sådan skal der købes, da det er de færreste Ricivere i dag der har direkte tilslutning for en Pladespiller.

Ville være lidt dumt, bare at fare ud og købe en RIAA da rigtigt mange recivere stadig har en indbygget.
 
Det har de altså ikke. Ikke de fleste.
 
 
Men den her har. Samt den snildt kan trække de højttalere.
 
Udover det har den Spotify og AirPlay. Samt den kan betjenes via ios/android.
 
Så alt ialt burde den opfylde alle krav. Det eneste minus er størrelsen evt. samt pris.
Til top
PoulSkrae Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 25-April-2013
Sted: Vejle Ø
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PoulSkrae Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Maj-2013 kl. 22:20
Tak for de fine svar.  I må undskylde den lange svartid, men kombinationen af syge børn og deadlines på arbejdet, gør nogle gange at der ikke bliver så meget overskud eller fritid for den sags skyld.

Anywho...

@CARS10 - jeg fik kigget inde på den side du henviste til - går ud fra det var denne her | http://www.lydogbillede.dk/test/5-3d-klare-surround-receivere/ 

Det fik mig sporet lidt mere ind på mit behov, og hvad der fandtes på markedet i dag.  

@Denraretiger
Den Denon ser også lækker ud, men prisen var lige i overkanten

Jeg var et kort smut inde i Tape Connection for at høre Dynaudio Excite X 12 og blev meget positiv overrasket.

De anbefalede mig en Yamaha forstærker af Aventage serien, som indeholdte de ønskede funktioner og stadig havde høj vægt på stereo lyden.  

Efter at have læst lidt op på Yamaha, ramte den nye RX-A830 egentlig ret plet i forhold til mit behov - på nær ønsket om Spotify.  Dette kan dog klares med AirPlay. http://dk.yamaha.com/da/products/audio-visual/av-receivers-amps/rx-a830_g/?mode=model - prismæssigt går jeg ud fra, den kommer til at ligge mellem 5-6K, hvilket er noget billigere end den fra Denon.

Jeg fandt også en ny Marantz, som designmæssigt nok havde en større WAF faktor.  http://www.marantz.co.uk/uk/Products/Pages/ProductDetails.aspx?CatId=HomeTheatre&SubCatId=AVReceiver&ProductId=NR1604 - dog ser det ikke ud til, at den har RIAA.

Valget er dog efterhånden faldet på en Onkyo.  Den ser ud til at have det hele - endda indbygget wifi - http://www.eu.onkyo.com/en/products/tx-nr626-92085.html og så til under 5K.  Jeg er dog mest tilhænger af at købe en samlet pakke i en butik, så hvis de nogenlunde kan matche det, betaler jeg gerne lidt for servicen.

Kunne dog godt bruge lidt hjælp til at læse specifikationerne.  Der står, at den har Phono indgang, hvilket jeg tolker som om, at der kan sættes en pladespiller til.  Er dette korrekt?

Hvordan er Onkyos app - på de video'er jeg har fundet, ser den rimelig ud, men det er så også nogle som Onkyo selv har lavet og lagt på youtube Ermm
 
Airplayen, må jeg undvære, men til gengæld kan jeg streame mit NAS indhold og Spotify direkte fra forstærkeren og så styre musikken fra både min android telefon og vores iOS enheder.



Til top
detlef Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Juli-2006
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1390
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér detlef Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Maj-2013 kl. 14:05

Phono indgangen er til en pladespiller, typisk til en MM pickup ( hvilket sidder på den Rega du kikker på ). Rega'en bliver du glad for , har selv lige købt en, og den spiller tosse godt, især til prisen....

Men du bør nu tage ud og lytte til de forskellige recievere, da der er forskel på RIAA kvaliteten, og  det er langt fra alle der er lige gode til Stereo ( noget væsentligt ved en LP, sku jeg mene! Wink ).

Et mærke der, IMO, løfter sig over de andre surround recievere i din klasse når det kommer til stereo er Marantz, Sr6006 har Phono ( MM ) indgang, og mon ikke dette års modeller også har det.

Til top
audiogon Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 23-Februar-2010
Status: Offline
Point: 395
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér audiogon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2013 kl. 12:02
Hvorfor tror folk ikke at der er andet end hifiklubben????????

Denon og Marantz er det samme, bare anden indpakning.

Læg mærke til den lange gang med den lange radiator....... der hænger udmærkelser og testvinder diplomer en mass, og det er kun de nyeste.

Hjemmesiden er her: www.canton.de og der er utallige muligheder......
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2013 kl. 12:15
Oprindeligt skrevet af audiogon audiogon skrev:

Hvorfor tror folk ikke at der er andet end hifiklubben????????

Denon og Marantz er det samme, bare anden indpakning.
Denon er det dyre og det fintunede produkt, Marantz er det tilsvarende "lavpris" produkt. Så helt ens er de ikke.

Læg mærke til den lange gang med den lange radiator....... der hænger udmærkelser og testvinder diplomer en mass, og det er kun de nyeste.

Hjemmesiden er her: www.canton.de og der er utallige muligheder......
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
detlef Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Juli-2006
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1390
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér detlef Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2013 kl. 13:04
ævl! medmindre du kan påvise at Devon er en fintunet Marantz ( og at Marantz er et discount produkt) så må det vist være en påstand du selv må stå for!
Til top
audiogon Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 23-Februar-2010
Status: Offline
Point: 395
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér audiogon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2013 kl. 19:29
http://www.areadvd.de/lm/AV_Hardware/test_marantzsr7005.shtml


Sammenlign indvendig opbygning i billeder lidt nede i teksten...............

De taler vel for sig selv................................. 3311 fra Denon og Marantz 7005 er helt ens, og det skriver de også i teksten.....
Er det det bare et tilfælde??? NOT
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu