recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af forstærker og højtalere med et twist
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af forstærker og højtalere med et twist

 Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
detlef Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Juli-2006
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1390
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér detlef Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2013 kl. 19:34
jamen, hvis de er helt ens, så er den ene vel ikke bedre end den anden?


Det skal jo ikke skilles os ad, og det er ret off topic, men hvornår har man hørt denon rost for den stereo egenskaber?
Måske er hardwaren ens, mens den ene er fintunet imod film lyd, og den anden imod musikalsk lyd?

Hvad ved jeg, men jeg står ved min anbefaling om at parre em Marantz med Rega!
Til top
audiogon Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 23-Februar-2010
Status: Offline
Point: 395
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér audiogon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2013 kl. 19:42
Marantz har jeg haft og det en mass inkl SR 14.........
Onkyo TX-NR 906 overgår alt fra Marantz inkl deres separate forstærkersæt.. Har haft det på prøve. hvor Onkyo stod på hylden. Så det var 17000 kr. for Onkyo, og 35000 for Marantz, og et sæt separate fra Rotel til 38000 med 5x500 watt/skulderwatt, da sættet lukkede ned ved højere lydstyrker......plus Rotel nærmest hylede i højttalerne.......jammerligt.
Onkyo spiller i en helt anden Liga end Marantz i samme prisklasse....... Onkyo er mere dynamisk og samtidig silkeblød i diskanten, og har langt flere muskler. Men kender man lidt hifi historie, så er Onkyo's effektforstærkere stadig i skyhøj kurs, pga lyden. Tjek bare Onkyo M 5090 og dens forgængere og afløsere........
De bruger det specielle Darlington kredsløb, hvor andre bruger ekstrem modkobling, andre ingen modkobling osv......
Til top
audiogon Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 23-Februar-2010
Status: Offline
Point: 395
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér audiogon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2013 kl. 19:44
By the way..........Onkyo TX-NR 5009 overgår igen TX-NR 906 med en klasse eller 2 i lydkvalitet, som nu står på hylden.
Til top
detlef Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Juli-2006
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1390
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér detlef Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2013 kl. 19:47
Hvilket der bringer os til pointen, vi kan
diskutere lyd i et væk, han må ud og lytte
og vælge efter sin egen preference!

Men forhåbentlig har vi givet et par pointers.....

Redigeret af detlef - 09-Maj-2013 kl. 19:47
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Maj-2013 kl. 20:31
Poul.

Hvis du kan li' lyden i Excite X12, så bør du tage et seriøst lyt på Dynaudio's Xeo3. De ligner en Excite, men spiller KLASSER bedre. Ved at vælge Xeo kan du slippe for at købe en forstærker, og kan nøjes med en lille løs RIAA, som kan ligge gemt væk bag pladespilleren. Du får med Dyanudio Xeo3 en trådløs højttaler i virkelig høj klasse. Og som sagt en lydkvalitet, som slår stort set alle kombinationer af kompakte højttalere + konventionel forstærker, i prisklassen under 12.000,-
http://www.dynaudio.com/int/xeo/XEO_Xeo3.php

Dertil kan du nøjes med en alm. Sonos, som jo vil være billigere end en Sonos Amp.

Et alternativ til Rega kan være en Pro-ject pladespiller. Samme koncept, samme prisklasse, men med en lidt anderledes lyd.

M.v.h.

Redigeret af Henrik B. - 09-Maj-2013 kl. 20:32
Til top
PoulSkrae Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 25-April-2013
Sted: Vejle Ø
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PoulSkrae Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2013 kl. 20:46
Jeg takker igen for kommentarerne - så fik vi også lige en religionskrig ind over Smile

Er nu stadig mest lun på den nye Onkyo TX-NR626, da den har alle de features jeg kunne tænke mig.  Snakkede kort med en fra Tape-Connection, da jeg synes at huske en Onkyo forstærker dernede sidst jeg var forbi.  De fortalte så, at de var holdt op med at forhandle dem, da fejlraten var for stor. Øv - havde ellers håber på, at kunne købe det hele ét sted.

Heraf konkluderer jeg to ting.  Eftersom de tidligere har forhandlet dem, må selve lydkvaliteten jo være fin nok.  Den anden ting er, at fejlraten som sådan ikke har noget at gøre med mig som forbruger.  De meste elektronik jeg har haft - hvis ikke alt - er en gået i stykker i starten, eller slet ikke gået i stykker.  Så hvis jeg modtager en mandagsmodel, kan jeg jo blot sende den retur og få en ny.

Henrik B.'s henvisning til Xeo 3 højtaleren affødte dog 2 ting.  

1. Idéen med den aktive højtaler, som indeholder en forstærker, som producenten står inde for tiltaler mig også ret meget.  Kun strømkabler og stadig hifi kvalitet lyder også lovende.  Prismæssigt, ender vi lidt højere, men da der sikkert går 10-15 år, inden det bliver skiftet ingen, er det værd at overveje, om man lige skal spare lidt ekstra op. Er endnu ikke helt afklaret.

2. Efter at være røget ind på Dynaudios hjemmeside igen, fandt jeg frem til, at de lige har lanceret afløseren til X12 - nemlig X14 http://www.dynaudio.com/int/blog.php, som selvfølgelig først bliver tilgængelig til efteråret - AAaaarrrgggghhh.

Spørgsmålet er så, om Xeo 3 (højtaler delen) og X14 er nogenlunde ens, eftersom Xeo 3 er ret ny.

Det store spørgsmål er til gengæld om jeg skal vente - er godt klar over, at man altid kan vente, da der hele tiden kommer noget nyt gear.  Synes bare ikke det er nær så ofte som med f.eks. computer grej, at højtalere kommer i nye modeller.  Synes efterhånden at den oprindelige B&W CM1 jeg har haft kig på i et par år, ikke er blevet opgraderet.

Det er åbenbart ikke så nemt at købe nyt anlæg og højtalere som jeg havde troet Wacko





Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Maj-2013 kl. 21:17
Oprindeligt skrevet af PoulSkrae PoulSkrae skrev:

Den anden ting er, at fejlraten som sådan ikke har noget at gøre med mig som forbruger.  De meste elektronik jeg har haft - hvis ikke alt - er en gået i stykker i starten, eller slet ikke gået i stykker.  Så hvis jeg modtager en mandagsmodel, kan jeg jo blot sende den retur og få en ny.


Med mindre du render ind i en forhandler, som ikke er til at samarbejde med.

Oprindeligt skrevet af PoulSkrae PoulSkrae skrev:


Henrik B.'s henvisning til Xeo 3 højtaleren affødte dog 2 ting.

1. Idéen med den aktive højtaler, som indeholder en forstærker, som producenten står inde for tiltaler mig også ret meget.  Kun strømkabler og stadig hifi kvalitet lyder også lovende.  Prismæssigt, ender vi lidt højere, men da der sikkert går 10-15 år, inden det bliver skiftet ingen, er det værd at overveje, om man lige skal spare lidt ekstra op. Er endnu ikke helt afklaret.

2. Efter at være røget ind på Dynaudios hjemmeside igen, fandt jeg frem til, at de lige har lanceret afløseren til X12 - nemlig X14 http://www.dynaudio.com/int/blog.php, som selvfølgelig først bliver tilgængelig til efteråret - AAaaarrrgggghhh.

Spørgsmålet er så, om Xeo 3 (højtaler delen) og X14 er nogenlunde ens, eftersom Xeo 3 er ret ny.

Det store spørgsmål er til gengæld om jeg skal vente - er godt klar over, at man altid kan vente, da der hele tiden kommer noget nyt gear.  Synes bare ikke det er nær så ofte som med f.eks. computer grej, at højtalere kommer i nye modeller.  Synes efterhånden at den oprindelige B&W CM1 jeg har haft kig på i et par år, ikke er blevet opgraderet.

Det er åbenbart ikke så nemt at købe nyt anlæg og højtalere som jeg havde troet Wacko


Du kan roligt regne med, at X14 ikke kommer til at kunne følge Xeo3, når det gælder lydkvalitet, hvis de parres med en forstærker, så den samlede pris (X14+forstærker) er under 12.000,-
Der er bare så mange fordele - og få ulemper - ved den konstellation, som XEO3 udgør.

M.v.h.

Redigeret af Henrik B. - 11-Maj-2013 kl. 21:19
Til top
PoulSkrae Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 25-April-2013
Sted: Vejle Ø
Status: Offline
Point: 4
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PoulSkrae Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2013 kl. 11:37
Lige en update -

Efter at være gået i tænkeboks et par gange, faldt beslutningen på Xeo3 systemet kombineret med et Sonos anlæg.  Så nu skal jeg lave af pasta med ketchup de næste mange måneder - til gengæld kan jeg nyde min musik uden højtaler kablet og nem betjening via smartphone/ipad app.

God lyd og høj WAF faktor er noget der sjældent hænger sammen.  Tak for alle inputs! Thumbs Up 
Til top
frugtkompot Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 810
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér frugtkompot Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2013 kl. 11:52
Tillykke med købet. Og spændende med de mange muligheder inden for aktive højtalere nu. Det vinder tydeligt frem. Audiovector har netop lanceret en stribe aktive højtalere på messen i München, så det er flere og flere mærker, der tager teknologien til sig.
Video: TV: Panasonic 50" G30, PS3, Apple TV & Nvidia Shield.
Audio: 3.1 - Front: Canton Reference 7.2. Schiit Asgard 2, Bifrost Uber. Effekt via Peachtree 220.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2013 kl. 12:00
Oprindeligt skrevet af PoulSkrae PoulSkrae skrev:

Lige en update -

Efter at være gået i tænkeboks et par gange, faldt beslutningen på Xeo3 systemet kombineret med et Sonos anlæg.  Så nu skal jeg lave af pasta med ketchup de næste mange måneder - til gengæld kan jeg nyde min musik uden højtaler kablet og nem betjening via smartphone/ipad app.

God lyd og høj WAF faktor er noget der sjældent hænger sammen.  Tak for alle inputs! Thumbs Up 


Tillykke! Super setup og frem for alt fremragende lyd!   

M.v.h.
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2013 kl. 12:01
Godt valg - det var også den vej jeg ville gå hvis jeg skulle starte fra scratch
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <12
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu