recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af NAS igen igen
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketValg af NAS igen igen

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Baronen3 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 31-August-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 65
Direkte link til dette indlæg Emne: Valg af NAS igen igen
    Sendt: 21-Januar-2009 kl. 15:38

Jeg har ledt forumet igennem og jeg er blevet klogere, men har ikke helt fundet de svar jeg søger, så here goes:

Jeg er på jagt efter en NAS og har følgende prioriteter:

• Skal primært bruges til at streame HD/Divx/Flac/mp3 til en PS3.

Jeg bruger nu PS3 media server til at streame til PS3, hvilket jeg er glad for, da jeg frem for WMP kan afspille flere formater, samt nemt at koble undertekster på film.
Kan PS3 media server, som skulle være DNLA/Upnp, køre på en NAS, eller skal jeg streame på anden vis?
Kan alle NAS håndtere at aflevere HD film til PS3'en, eller skal jeg koncentrere mig om en med kraftig processor? mere Ram?

•  Backup af filer fra bærbare.

Alm. backup funktion af dokumenter of billeder.
Evt. med mulighed for at tilkoble en USB HDD, for at tage backup af backup'en :-)

• Forholdsvis lavt strømforbrug.

Jeg er klar over, at jeg med en 2, 3 eller 4 HD løsning vil få mere redundans / mere sikker backup pga. RAID. Men umilddelbart kan jeg se på de forskellige NAS, at én disk udgaverne forståeligt nok har et væsentlig lavere strømforbrug. Da husets strømforbrug er en af mine lille "kæpheste" er mit udgangspunkt derfor en NAS med kun en HD i. Nogen som kan argumentere for det modsatte? :-)

Jeg har desuden en idé om at NAS'en skal på husets "slukalt" funktion, således at den er slukket når vi er ude af huset. Skulle det give andre problemer end lidt boot tid, hver gang vi kommer hjem?

• Download manager.

Så Pc'en er fri for at stå tænt for download af div. filer

• Placering

NAS'en skal stå enten i varme/teknik skabet i bryggerset eller på loftet. Loftet vil være at foretrække, men hvad siger sådan en bandit til kulde?

Flere steder støder jeg på anbefalinger af QNAP og Synology, vil en af disse også være vejen frem for mine behov?

Jeg håber at der er folk herinde som har tid og lyst til at hjælpe mig lidt.

mvh.

Baronen

Redigeret af Baronen3 - 21-Januar-2009 kl. 16:01
Baronen's setup: Pioneer Vsx-921_-_ PS3_-_ Denon DVD1930_-_DVB-T2 boks_-_WD TV Live_-_Sharp 46XD1_-_SVS 5.1 m. PB12 _-_ Harmony One_-_ IR4PS3_-_ LK IHC_-_ Synology 211+
Til top
kirneh Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 24-Januar-2005
Point: 57
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2009 kl. 19:31
Ja du kan sagtens tilkoble en USB disk til QNAP/Synology NAS servere (kender ikke rigtig de andre).

Mindre disks giver mindre strøjforbrug. Husk på at du kan sætte din NAS til at gå i hybernate når der ingen aktivitet er. Det giver et dejligt lavt strømforbrug.
Det er dog ikke altid så nemt som det lyder. Der er mange der har problemer med at den hele tiden går ud af hibernation.

DOwnload manager: Det kan begge klarer, men så kan du ikke smide den på din tænd/sluk :)

Placering: Kulde er intet problem. Elektronik arbejder godt i kulde. Problemet vil være om sommeren hvor der sikkert også bliver varmt.
Vi har nemt 30+ grader på loftet om sommeren (og tæt ved 40+) så jeg kan af den grund ikke smide en NAS på loftet
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2009 kl. 21:06

Oprindeligt skrevet af kirneh kirneh skrev:

Ja du kan sagtens tilkoble en USB disk til QNAP/Synology NAS servere (kender ikke rigtig de andre).

Fint! Det ender nok med at blive en af de to.

Mindre disks giver mindre strøjforbrug. Husk på at du kan sætte din NAS til at gå i hybernate når der ingen aktivitet er. Det giver et dejligt lavt strømforbrug.
Det er dog ikke altid så nemt som det lyder. Der er mange der har problemer med at den hele tiden går ud af hibernation.

Ja, jeg har godt læst lidt om de hibernate problemer, men har ikke kunnet opsporer om det kun gælder Synology, eller om det også gælder QNAP og andre diske.

DOwnload manager: Det kan begge klarer, men så kan du ikke smide den på din tænd/sluk :)

Det har du selvfølgelig ret i. Så får den nok en selvstændig slukfunktion, måske med en timer på, så den f.eks. slukker når det sidste lyd i huset slukkes, og så tænder igen til fyraften. Og så med en mulighed for at annullere slukningen ved download...... Lidt at nørde med :-)

Placering: Kulde er intet problem. Elektronik arbejder godt i kulde. Problemet vil være om sommeren hvor der sikkert også bliver varmt.
Vi har nemt 30+ grader på loftet om sommeren (og tæt ved 40+) så jeg kan af den grund ikke smide en NAS på loftet

Nej, jeg kan godt se at 40 grader en sommerdag, ikke kan være godt. Jeg må lige ha målt temperaturen i teknikskabet, for fj.varme rørene afgiver nu også lidt varme.
Jeg troede faktisk at det var kulden på loftet som var værst, fremfor varmen.

Jeg kan forstå at man ikke skal regne med mere end 10-12 Mb/s fra en NAS til menneskepenge, pga. Nas'ens processor og Samba softwaren. Er der nogen der har erfaring med streaming af HD film fra en NAS?

mvh.

Baronen

Baronen's setup: Pioneer Vsx-921_-_ PS3_-_ Denon DVD1930_-_DVB-T2 boks_-_WD TV Live_-_Sharp 46XD1_-_SVS 5.1 m. PB12 _-_ Harmony One_-_ IR4PS3_-_ LK IHC_-_ Synology 211+
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2009 kl. 21:11

Fandt på synology's site at f.eks.  DS107+ kan arbejde i temperatur området +5 til +35 grader Celcius, så loftet er udelukket.

Baronen

Til top
deepmagic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-Marts-2008
Point: 483
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Januar-2009 kl. 21:17
Jeg har en QNAP TS-201 og der er ingen Hibernate problemer. Når der ingen aktivitet er efter 10min går den i standby.
Samsung LE40M86BD
Samsung SMT-H3106
Pioneer VSX-LX51
Pioneer S-V50 7.1 Højttalersystem
PS3 40gb
Qnap TS-209 Pro II (2x 750GB)
Logitech Harmony 895
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2009 kl. 09:43

Oprindeligt skrevet af deepmagic deepmagic skrev:

Jeg har en QNAP TS-201 og der er ingen Hibernate problemer. Når der ingen aktivitet er efter 10min går den i standby.

Ok. tak for det, så kan QNAP jo være en god mulighed.
Jeg kan se at QNAP TS-201 har en 266 MHz processor og 128Mb ram, har du prøvet at streame HD film fra den?

Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2009 kl. 19:04
Begrænsningen på de 10-12Mb/s kan måske skyldes at folk arbejder på 100Mbit netværk - Jeg har oplevet skrive-/læsehastigheder på helt op til 20/30 Mb/s på min Synology DS-207+ (ej raid) - Se evt: Smallnetbuilder -> NAS Chart
Selvom jeg kører med SqueezeCenter oveni, så har jeg stadig haft held med at få boksen til at gå i dvale - skal dog bare lige have rettet netværket til, så mine windows-pc'er heller ikke vækker den uden jeg eksplicit beder om det - de er ofte for nysgerrige til at den får lov til at sove i fred hele tiden. Men det har krævet lidt nørderi at få den til at gå i dvale - den har ikke gjort det helt uden pres!
Til top
deepmagic Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 18-Marts-2008
Point: 483
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2009 kl. 19:07
Oprindeligt skrevet af Baronen3 Baronen3 skrev:

Oprindeligt skrevet af deepmagic deepmagic skrev:

Ok. tak for det, så kan QNAP jo være en god mulighed.
Jeg kan se at QNAP TS-201 har en 266 MHz processor og 128Mb ram, har du prøvet at streame HD film fra den?

Nej bruger den kun til at streame musik fra pt.

Samsung LE40M86BD
Samsung SMT-H3106
Pioneer VSX-LX51
Pioneer S-V50 7.1 Højttalersystem
PS3 40gb
Qnap TS-209 Pro II (2x 750GB)
Logitech Harmony 895
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2009 kl. 21:19

Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Begrænsningen på de 10-12Mb/s kan måske skyldes at folk arbejder på 100Mbit netværk - Jeg har oplevet skrive-/læsehastigheder på helt op til 20/30 Mb/s på min Synology DS-207+ (ej raid) - Se evt: Smallnetbuilder -> NAS Chart
Selvom jeg kører med SqueezeCenter oveni, så har jeg stadig haft held med at få boksen til at gå i dvale - skal dog bare lige have rettet netværket til, så mine windows-pc'er heller ikke vækker den uden jeg eksplicit beder om det - de er ofte for nysgerrige til at den får lov til at sove i fred hele tiden. Men det har krævet lidt nørderi at få den til at gå i dvale - den har ikke gjort det helt uden pres!

20-30Mb/s det lyder ganske fornuftigt! Jeg havde forstået at det var en kombination generelt svag NAS hardware og så Samba softwaren, som satte begrænsningen omkring de 10-12 Mb/s. Nu er jeg ikke nogen NAS haj, så det med Samba softwaren, fattede jeg ikke det store af:-)

Hvis det ender med en synology, kan det være jeg vender tilbage til dig, om tips mht. hibernate:-) 

Jeg kan godt se lidt fornuft i den DS-207+ fra synology, den ryger nok med i overvejelserne sammen med DS-107+ og Qnap 109..... det kan være der skal flere på listen.

Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2009 kl. 21:52
Jeg har en Popcorn Hour som henter materiale på NAS'en og dengang jeg satte det op var der problemer med samba-shares ("windows-shares") så derfor bruger jeg NFS - og dér har jeg ingen problemer med at streame HD-materiale til PCH'en. Jeg ved ikke, hvad status er mht samba-shares - om det kører tilfredsstillende eller ej.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2009 kl. 22:14

Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Jeg har en Popcorn Hour som henter materiale på NAS'en og dengang jeg satte det op var der problemer med samba-shares ("windows-shares") så derfor bruger jeg NFS - og dér har jeg ingen problemer med at streame HD-materiale til PCH'en. Jeg ved ikke, hvad status er mht samba-shares - om det kører tilfredsstillende eller ej.

Ahh.. spændende! Hvis Popcorn Hour kan så burde det også være muligt at få PS3'en til at klare HD materiale.
Jeg har dog ikke helt styr på hvad og hvordan når vi snakker "samba shares" og "NFS" og om det er noget PS3'en også kan.

Jeg er ellers glad for programmet "PS3 media server" som gør det godt og nemt at streame div. lyd og billed formater incl. pålægning af undertekster, fra PC'en. Men det kommer jeg nok til at skal finde en anden løsning på via NAS

Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Januar-2009 kl. 22:42
Jeg ved der tidligere har været en del problemer med Synology og PS3, men jeg ved ikke om det er løst eller om det stadig kører dårligt - de har dog et forum med en gruppe dedikeret til PS3 så vidt jeg husker.
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu