recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af ny / nye subwoofere.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af ny / nye subwoofere.

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
KevinL Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2014
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 364
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KevinL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Valg af ny / nye subwoofere.
    Sendt: 02-September-2020 kl. 07:02
Hej Rec

Jeg har en ny opsætning som består af 
2 stk Beolab 18 front
1 stk B&O Center
2 stk Dali Zensor 1 baghøjtalere.

Men jeg trænger i den grad til en ny sub.

Den skal være hurtig og kontant, og så jeg vil jeg mærke den i mellemgulvet!

Er vi ude i 1 stor eller 2 lidt mindre?

Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2020 kl. 08:20
Oprindeligt skrevet af KevinL KevinL skrev:

Hej Rec

Jeg har en ny opsætning som består af 
2 stk Beolab 18 front
1 stk B&O Center
2 stk Dali Zensor 1 baghøjtalere.

Men jeg trænger i den grad til en ny sub.

Den skal være hurtig og kontant, og så jeg vil jeg mærke den i mellemgulvet!

Er vi ude i 1 stor eller 2 lidt mindre?

Hvad er dit budget?
Hvor stor en stue/rum benyttes der evt.
Er det f.eks. mest til film?
Jeg vil personlig altid fortrække 2 eller flere subwoofer.

Jeg har personligt hørt på de fleste subwoofer typisk i mellemklassen og op og en stor del af dem i eget hjem, der er mega forskel og nogle blev man direkte skuffet over, f.eks. 2 stk. B&W DB1D!

I min optik, hvis det skal f.eks. være småt - hurtigt og med punch og være optimal til både musik og bio og relativ nemt at implementere i dit system skal det være en eller 2 lukket subber

Ingen tvivl om at en portet sub har typisk et højre output, men de er typisk også større og knap så musik venlige "hurtige og præcise" som en lukket subs.

Men du kan/ skal prøve, du skal have dem med hjem og lytte og måske du vil syns at en portede sub gør det godt nok, og så er det jo fint da de er dine øre der skal lytte.

Men subs som SVS SB4000 eller SVS SB Ultra 16 var f.eks. i min optik ikke optimal til musik, og iøvrigt nogle grimme og kæmpe kasser der går dybere og er noget kraftigere end de fleste, men de skal abolut ikke placeres i et hjørne, det gik helt galt med hjørne placering/ placeringer i min stue.

Prøv at se om du ikke kan finde noget brugt, der kan virkelig være mange penge at spare men det er så heller ikke så nemt at låne subs med hjem fra private annoncører.


Redigeret af Potter - 02-September-2020 kl. 08:49
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
KevinL Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2014
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 364
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KevinL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2020 kl. 12:11
Tak for svar Potter

Har ikke et fast budget, men ville meget gerne holde mig ved 
13.000 - 15.000 som max.

Det er lidt svært at forklare hvordan rummet ser ud, men jeg skal gøre et forsøg 🙂

Rummet er ca 20 kvm2 5,5 x 3,5 m.
Vores spisestue hænger sammen med tv stuen, i hjørnerne af rummene.

TVet sidder på den lange væg og sofaen står modsat TVet.
Jeg har plads til en sub på midten af de korte sider. 
Til top
KevinL Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2014
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 364
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KevinL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2020 kl. 12:36
Til top
KevinL Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2014
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 364
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KevinL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2020 kl. 12:37
Til top
KevinL Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 14-August-2014
Sted: Esbjerg
Status: Offline
Point: 364
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KevinL Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-September-2020 kl. 12:40
Det er lidt bøvlet at lave dette på telefonen men, der er plads til en sub under min receiver og en plads ved væggen til venstre for døren.

Man kan måske også få en fornemmelse af størrelsen og formen på tv stuen.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2020 kl. 08:05
Som du kan se på min signatur, så køre jeg selv med subs fra JL Audio. 

E110 tror jeg bliver for små til din stue, havde dem selv hjemme og i min stue var det ikke nok. E112 giver lige knap 6db. mere og går dybere. 

Det var b.la. 2 stk. E112  jeg holdt op i mod 2 stk. B&W DB1D som var en ret stor skuffelse, på nær 2 parameter, de spiller ret godt til musik og ser vild godt ud ren waf.... men deres opgivelser med at de kan spille ned til 10Hz. ved -3db. er en joke, selv ved en 20Hz. tone kan jeg hverken føle eller høre dem, og med den test skal man masse på, de bliver varme i spolen "lugter" og cone i midten bliver varm, man kan høre at der et kredsløb i forstærkeren der justere når man begynder at overstyre dem/den, det er sådan set også fint nok, med en film som Interstella eller Aquaman vil det nemlig nemt går galt med enhederne.

I dag køre jeg med 4 subs, 2 stk. E112 og nogle større fra JL Audio, og som skrevet tidligere har jeg haft det meste hjemme og lytte på, og der er relativ stor forskel på subwoofer men når det kommer til at skal spille musik og samtidigt skal kunne bruges film, skal kunne slå fra sig, tåle mosten og ikke mindst se godt ud og ikke fylde så meget i stuen, så koster det og subs fra JL Audio er dyre, nogle ville sige overpriced men de virker...... Problemet er, at man kan typisk kke høre dem eller låne dem med hjem da de typisk er en bestillingsvare.

Jeg har dog købt mine i udlandet, og fik dem til den rigtige pris....

REL er også en mulighed, de er typisk lidt mere til hifi.

PS: Mener der var nogle E112 til salg på dba. 






Redigeret af Potter - 03-September-2020 kl. 08:24
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Online
Point: 4414
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-September-2020 kl. 09:57
To subs giver dig en mere jævn bas uanset hvor du sidder i sofaen og hjælper dig med nogle af de udfordringer der er med bas i vores små rum (som en EQ ikke kan fixe)

Ulempen ved to vs. én (antaget at totalbudgettet er det samme) vil være at du typisk vil få mindre af de helt dybe frekvenser og mindre output da de to "billige" subs ikke vil kunne dette i samme grad som en dyrere.

Det bedste råd jeg ville kunne give er, at hvis du har nogle udfordringer med rummet er to billige at foretrækker, og er du så heldig at kunne placere én sub uden de store problemer grundet rummet, så gå efter én dyrere.

Desværre er dit rum asymmetrisk, så det er svært at afgøre hvilken situation du er i uden at måle i rummet.

Dét du efterspørger med spark i mellemgulvet har intet at gøre med de helt dybe frekvenser - så det vil du kunne opnå selvom din sub ikke spiller ned til 20hz.

EDIT: Lukket vs. ported diskussionen er det samme som at sige, at røde biler kører hurtigere end sorte efter at have prøvet en rød Ferrari og efterfølgende en sort Fiat Punto. Der findes gumpetunge lukkede og gumpetunge portede. Vil dog medgive, at det er billigere at gøre tingene rigtigt med et lukket kabinet og derfor er holdningen ofte som Potter skriver.


Redigeret af Jonas_h - 03-September-2020 kl. 09:59
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu