|
Valg af rip container, codec og bit rate |
Besvar ![]() |
Forfatter | |
kaja69 ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-August-2007 Status: Offline Point: 198 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 12-August-2013 kl. 08:04 |
Er MP4 efterhånden den foretrukne container fordi MKV ikke er supporteret overalt?
Bruger de fleste x264 + aac eller er der et andet setup der giver bedre kvalitet ift filstørrelsen? Hvilken bit rate skal man op på for at nå "near-DVD" kvalitet?
|
|
LG OLED E8 55"
Samsung HU7505 55" Epson EH-TW7000 102" Marantz SR 6010 7.2 - 5.1: Dali Phantom IKON x4, Qln 500 & Sub12 - 2.0: Wharfedale Diamond 220 ELAC AM-180 2:0 (active) |
|
![]() |
|
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nu fortæller du hverken hvad det er du vil rippe fra eller hvad dit rip skal spilles på - så svarene bliver meget generiske. MP4 bliver aldrig "den foretrukne standard" grundet disse begrænsninger. Har man ikke udstyr der understøtter mkv, så anskaffer man det ;) Mp4 er en væsentligt ringere nødløsning - som kan være nødvendig hvis man eks. ripper til iPads eller lign. men ellers frarådes mp4 til fordel for MKV 2. Nej - aac giver ikke mulighed for surround lyd - jeg ved ikke hvem "de fleste" er aller hvad de gør - men AAC er en kvalitetsforringende reencoding til stereo lyd, hvis man vil have et ordentligt rip, så ripper man minimum surround sporet uberørt i DTS eller AC3. Igen, AAC kan være en nødløsning hvis man eks. ripper til iPad men til "hjemmebiografen" rippes altid surround lyden DTS/AC3. Ja - X264/H264 er det foretrukne videocodec. 3. Jeg gætter på det er DVD rips du vil lave - så 1500-2000 kbps ca Redigeret af spawn - 12-August-2013 kl. 10:50 |
|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
|
![]() |
|
kaja69 ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-August-2007 Status: Offline Point: 198 |
Mange tak for godt svar! Det er i første omgang børnenes DVD'er, som jeg tidligere har rippet med DVD Decrypter til single vob filer. Nu er de begyndt at ville have dem med på deres Android telefoner/tablets (vi er ikke en iFamily :) så størrelse betyder noget. Surround lyd er ligegyldig så MKV med x264 og aac er vel så det rigtige for mig?
Jeg har ikke behov for at rippe almindelige ikke-børne film som vi har på DVD og BluRay. Så ofte er det heller ikke vi genser en film, og når vi gør er det intet problem at smide skiven i.
|
|
LG OLED E8 55"
Samsung HU7505 55" Epson EH-TW7000 102" Marantz SR 6010 7.2 - 5.1: Dali Phantom IKON x4, Qln 500 & Sub12 - 2.0: Wharfedale Diamond 220 ELAC AM-180 2:0 (active) |
|
![]() |
|
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
Jo - mkv med x264 og aac vil være glimrende til Android telefoner/tablets - her kunne mp4 også benyttes men alle Android devices kan spille mkv så hold dig bare til det :)
Til dette brug vil du formentlig også kunne sænke bitraten til 1000 kbps og dermed spare plads Hvilket værktøj vil du bruge til selve konverteringen/reencodningen ? Der findes jo en del, hvor nogle fokuserer på nem betjening medens andre fokuserer på lidt bedre kvalitet af selve konverteringen
|
|
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
|
![]() |
|
pilehave ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1271 |
Jeg har haft stor succes med at bruge programmet "Handbrake" til at konvertere filer til min mobiltelefons opløsning 800x480, i en kvalitet der var temmelig god og stadig kunne afspilles af en single-core på 1 GHz. Kodeordet her er at opløsningen matcher skærmen i 1:1 så der ikke bruges kræfter på skalering - desuden vil en evt. skalering givetvis vise sig som artefakter eller grums på så lille CPU.
|
|
![]() |
|
Ok mht. mkv med x264 og aac. Og jeg bruger Any Video Converter Ultimate, men det kunne også være Handbrake eller Free Video Converter - eller VLC for sags skyld. Er der nogen forskel i kvalitet og/eller hastighed? Men det er bestemt ikke kun Android 4-10" skærme der anvendes. Børnene ser stadig oftest filmene på en 46" full-hd LCD skærm hvor VLC på min HTPC er afspilleren. Mht opløsning (framesize) så vælger jeg framesize=original (dvs 720x576), men jeg har det "problem" at jeg skal vælge crop=16:9 for at få et billede der fylder hele skærmen. Det "problem" har jeg ikke med vob filer, hvorfor ved jeg ikke...
Redigeret af kaja69 - 12-August-2013 kl. 21:01 |
|
LG OLED E8 55"
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |