recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af Subwoofer.....
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af Subwoofer.....

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
crypternical Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-April-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 94
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér crypternical Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2012 kl. 19:42
Tak for de fine indlæg...

Jeg syntes det er svært fordi jeg har en for kærlighed for klipsch har haft det mærke for nogle år siden og de leverede en god bass... men tror jeg vil fokusere på m&k og svs, men ifølge det indlæg P.las har lavet lyder det som om m&k ligger i min smag da jeg gerne vil have punch i bassen. P.las hvis jeg sætter et stk M&K op i en 35 kwm stue tror du så den ville kunne levere en bas der kan mærkes Smile ?
Til top
Stereolab Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-Januar-2012
Status: Offline
Point: 797
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Stereolab Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2012 kl. 20:03
Du kunne også lytte til Velodyne. Lydmæssigt er Velodyne (som jeg har opfattet det) et sted imellem SVS og MKSound. Andre muligheder som jeg ikke har hørt, men som skulle være gode er B&W DB1 eller f.eks. noget fra Procella.

Jeg har hørt MK Sound MX-350mkII flere gange, og jeg synes p.las beskrivelse rammer spot on. Jeg vil mene at én sagtens kan spille 35 kvm op, men jeg er selv fortaler for brug af mere end en sub for at få en jævnere bas i flere lyttepositioner.

Med SVS får du mere "bang for your buck", ment på den måde at de kan levere højere SPL ved de dybeste frekvenser, men på bekostning af præcision ved højere frekvenser. I sidste ende er det et spørgsmål om smag, og hvis subben skal bruges med fronter hvor der skal deles høj (50Hz+) ville jeg personligt holde mig fra SVS.

Skal sub'en hovedsagligt bruges til musik er der hellere ikke brug for output under 30Hz (groft sagt, hvis vi ekskulderer nogen former for elektronisk musik og klassisk musik). Vælger du en sub der er designet til dette får du (ofte) en mere "musikalsk" oplevelse.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2012 kl. 21:09
Ja - velodyne ligger et sted imellem.

Jeg vil tro at en mx350 godt kan spille 35kvm op. Jeg havde som sagt 45kvm med to stk. Og jeg kunne godt ramme 115-120db...altså reference. Og det på trods af at begge Subs ikke var i nærheden af hjørnepladsering.
Til top
Mr. Claude Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 09-Marts-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 1127
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mr. Claude Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2012 kl. 00:35
"hun vil ikke give dig gulvhøjttalere.." men godt give dig en sort kasse på 60 x 50 x 40 cm!!! Og jeg er iøvrigt HELT sikker på du får nok i MK sub´n på 35kvm. Er du da sindssyg mand... Thumbs Up Men kommer jo an på om du feks. syntes der er for meget eller lidt bas 2 meter foran højttalere på Orange scene Roskilde?!? Hvad er højest? et tordenskrald eller rundetårn? Wink
Til top
crypternical Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-April-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 94
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér crypternical Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2012 kl. 06:41
Haha , ja den er sku god nok jeg må gerne få sådan en sub men ikke gulvhøjtalere Smile syntes der tegner sig et billed af jeg skal ud og lytte på sådan en mx 350 snarest muligt. tak for input
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2012 kl. 09:24
Vil også lige give mit indspark hvis du kan bruge det :)

SVS'en er klart den af de to der kan spille højest, dybest og mest uanstrengt - men som andre er inde på, så gør den det ikke specielt nuanceret eller artikuleret. Jeg har selv en SVS PC13 (den gamle med 750 watt) og bruger den udelukkende til alt under 30hz så jeg kan få det helt dybe med.

M&K'en er langt bedre i de højere toner. Men under 30hz, er den ikke specielt stærk. Lineær ned til 18hz i en 40m2 stue, er kun muligt hvis vi snakker 75db eller deromkring.

Med dit valg af højttalere, ville jeg droppe SVS'en. Overgangen mellem satellitter og sub vil aldrig fungere godt. Der vil M&K'en klare det meget bedre og på alle andre punkter end den helt dybe bas, vil den tæske SVS'en.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2012 kl. 10:53
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Vil også lige give mit indspark hvis du kan bruge det :)

SVS'en er klart den af de to der kan spille højest, dybest og mest uanstrengt - men som andre er inde på, så gør den det ikke specielt nuanceret eller artikuleret. Jeg har selv en SVS PC13 (den gamle med 750 watt) og bruger den udelukkende til alt under 30hz så jeg kan få det helt dybe med.

M&K'en er langt bedre i de højere toner. Men under 30hz, er den ikke specielt stærk. Lineær ned til 18hz i en 40m2 stue, er kun muligt hvis vi snakker 75db eller deromkring.

Med dit valg af højttalere, ville jeg droppe SVS'en. Overgangen mellem satellitter og sub vil aldrig fungere godt. Der vil M&K'en klare det meget bedre og på alle andre punkter end den helt dybe bas, vil den tæske SVS'en.


Den gamle kunne sagtens spille 90db i fritfeldsmåling ved 20hz. Den nye går dybere, og kan spille højere. Når man så ligger roomgain oveni , tror jeg vi er ed at være der.
Til top
klinge Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 173
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér klinge Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2012 kl. 11:24
Ifølge dette MKsound site så er en MK350 rigeligt til 35m2:

http://mkloudspeakers.com/home-cinema-design.asp 

I det andet word dok. nederst på siden, "MK Guide to Designing Home Cinemas (Word, 725kb)", står der:

Room Size Less than 2000 cu ft     

SB8       1 x 8” drive unit 150w

SB12      1 x 12” drive unit 250w

Room Size Less than 2500 cu ft             

VX1250        1 x 12” drive unit 250w

MX250         2 x 12” drivers in push/pull 250w

Room Size Less than 3000 cu ft             

MX350THX       2 x 12”drivers in push/pull 350w


Med normal loftshøjde på 2,4 m når jeg frem til at:

2000 kubik fod ~ 24 m2

2500 kubik fod ~ 30 m2

3000 kubik fod ~ 35 m2

Det fortæller så ikke noget om hvornår man har brug for 2 stk. 350'ere.

Jeg håber selv en dag at mit setup kan få en MK 350. Smile

-Morten

Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2012 kl. 11:54
Jeg bruger 2 stk til 15kvm. Det er også total overkill.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4420
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2012 kl. 12:56
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Jeg bruger 2 stk til 15kvm. Det er også total overkill.
Er da på ingen måde overkill :) Man kan altid putte for "stort" et system ind i et mindre rum, men aldrig et for lille system ind i et stort rum.
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2012 kl. 13:05
Klinge ifølge din udregning må rummet da så MAX være 35m2 hvis man bruger en MX350THX
Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2012 kl. 13:32
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:


Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Jeg bruger 2 stk til 15kvm. Det er også total overkill.

Er da på ingen måde overkill :) Man kan altid putte for "stort" et system ind i et mindre rum, men aldrig et for lille system ind i et stort rum.


Jeg havde ikke forventet du havde givet mig ret jeg mangler i hvert fald ikke headroom
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu