recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af Subwoofer.....
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af Subwoofer.....

 Besvar Besvar Side  <123
Forfatter
Besked
klinge Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-Januar-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 173
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér klinge Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2012 kl. 13:56
Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Klinge ifølge din udregning må rummet da så MAX være 35m2 hvis man bruger en MX350THX

Hmmm ja det har du nok ret i.

Hvis man læser lidt mere nøje kan det tolkes som om at rum som er mindre end 35 m2 skal bruge en 350'er og dermed implicit at derover skal der mere til. Dvs. 2 stk. hvis man er over 35 m2.

Og jeg vil nu gætte på at 2 stk. til 15 m2 er riiiigeligt ;-) Går ud fra at du skruer lidt ned for dem.

-Morten
Til top
Pony65 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-September-2008
Sted: Silkeborg
Status: Offline
Point: 1829
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pony65 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2012 kl. 14:36
@crypternical

Det bliver spændende at høre om dine overvejelser og lyttetest vedr. Subwoofer.

Jeg tænker også på hvad du ellers har hjemme i stuen ?

Hvilken receiver trækker dine højttalere ?

Hvordan er højttalerne placeret i stuen ?

Er det mest til musik lyt eller ser i også en god film ?


Til top
crypternical Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-April-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 94
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér crypternical Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2012 kl. 16:43
Oprindeligt skrevet af Pony65 Pony65 skrev:

@crypternical

Det bliver spændende at høre om dine overvejelser og lyttetest vedr. Subwoofer.

Jeg tænker også på hvad du ellers har hjemme i stuen ?

Hvilken receiver trækker dine højttalere ?

Hvordan er højttalerne placeret i stuen ?

Er det mest til musik lyt eller ser i også en god film ?



Hej det udstyr jeg har lige pt er :

Surroundforstærker: Pioneer LX-82

Blu-ray/DVD:          Pioneer LX 71

Jeg har ikke nogle højtalere eller sub skal ud og købe begge dele.

Løsning nr 1.

1 stk MK sound - MX 350mkII THX Ultra2 Link : http://www.ktradio.dk/product_detail.asp?id=2989


har fået et tilbud på 26000 kr samlet


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Løsning nr 2.


1 stk  SVS PB13-Ultra DSP Link :  http://www.av-connection.dk/?PGr=5345

5 stk Monitor Audio Apex A10  Link:  http://www.av-connection.dk/?PNo=MA-APEXA10-W

 

har fået et tilbud på 26000 kr samlet



så prisen for begge løsninger er det samme så det bare hvad der lyder/spiller bedst

og jeg har lige en rettelse stuen er 40kwm stor ikke 35.
 det er nemlig forde vi ikke ejer huset endu men har lige skrevet under på det idag, så må vi se hvad der kommer ud af det Smile

Klinge interressant skema du har linked.

Man kan sige jeg kommer til at høre musik / film 50/50

Til top
Vilstrup Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 12-November-2008
Status: Offline
Point: 1005
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Vilstrup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2012 kl. 00:00
Hej.
 
Nu har jeg ikke hørt den SVS sub som du har fundet, men derimod er jeg selv en glad ejer at en M&K MX 350 og er på ingen blevet skuffet eller fortrudt købet, det helt klart den bedste subwoofer jeg længe har lagt øre til, den går både dybt og klart men er utrolig præcis i sin lyd, der er ingen slinger i valsen eller noget lignede. Så denne subwoofer kan jeg helt klart anbefalde.
 
Jeg har en kammerat som også selv har haft en, men købte en velodyne DD18 i stedet for og han siger flere gange at hvis han nogensinde skulle vælge en ny subwoofer og det ikke skulle være velodyne DD18, så ville han helt klart vælge M&K MX 350 uden at blinke...
Mvh.

Vilstrup
----------------
Min Hjemmebio - MK Sound S150 System
Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 13-Oktober-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 471
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér submaniac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2012 kl. 00:38
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Vil også lige give mit indspark hvis du kan bruge det :)

SVS'en er klart den af de to der kan spille højest, dybest og mest uanstrengt - men som andre er inde på, så gør den det ikke specielt nuanceret eller artikuleret. Jeg har selv en SVS PC13 (den gamle med 750 watt) og bruger den udelukkende til alt under 30hz så jeg kan få det helt dybe med.

M&K'en er langt bedre i de højere toner. Men under 30hz, er den ikke specielt stærk. Lineær ned til 18hz i en 40m2 stue, er kun muligt hvis vi snakker 75db eller deromkring.

Med dit valg af højttalere, ville jeg droppe SVS'en. Overgangen mellem satellitter og sub vil aldrig fungere godt. Der vil M&K'en klare det meget bedre og på alle andre punkter end den helt dybe bas, vil den tæske SVS'en.


Den gamle kunne sagtens spille 90db i fritfeldsmåling ved 20hz. Den nye går dybere, og kan spille højere. Når man så ligger roomgain oveni , tror jeg vi er ed at være der.
 
Ikke ifølge disse målinger:
 
 
Med 12% THD får jeg det til max 84dB@20hz og ved 4 % THD 79dB@20hz.
 
Ved 105dB sweepet stiger THD drastisk når den bevæger sig under 50hz.
 
Subben beror på typisk stue room gain i 30hz området, hvilket jeg vil antage er et design valg, hvor man har prioriteret upper bas respons fremfor dybbas. Jeg er dog noget overrasket over dens THD ved 105dB sweepet.
 
Derimod er group delay og spectrogram rigtig flot.
 
Jeg har jo hørt Peters subs og der er rigeligt med bas. Jeg har også hørt en 18DD, endda i et større rum og den kunne pulsere kraftigere i det dybe. Smag og behag om man vil have den oplevelse med.
 
Jeg vil på det kraftigste anbefale OP, at tage til fx av-connection og få en demo af forskellige subs inden et køb.
 
Som også nævnt i tråden ville jeg vælge en sub som performer godt i 50hz + da dine fronter ikke går særlig dybt.


Redigeret af submaniac - 10-Juli-2012 kl. 00:46
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Juli-2012 kl. 02:17
Oprindeligt skrevet af submaniac submaniac skrev:







Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Vil også lige give mit indspark hvis du kan bruge det :)

SVS'en er klart den af de to der kan spille højest, dybest og mest uanstrengt - men som andre er inde på, så gør den det ikke specielt nuanceret eller artikuleret. Jeg har selv en SVS PC13 (den gamle med 750 watt) og bruger den udelukkende til alt under 30hz så jeg kan få det helt dybe med.

M&K'en er langt bedre i de højere toner. Men under 30hz, er den ikke specielt stærk. Lineær ned til 18hz i en 40m2 stue, er kun muligt hvis vi snakker 75db eller deromkring.

Med dit valg af højttalere, ville jeg droppe SVS'en. Overgangen mellem satellitter og sub vil aldrig fungere godt. Der vil M&K'en klare det meget bedre og på alle andre punkter end den helt dybe bas, vil den tæske SVS'en.


Den gamle kunne sagtens spille 90db i fritfeldsmåling ved 20hz. Den nye går dybere, og kan spille højere. Når man så ligger roomgain oveni , tror jeg vi er ed at være der.

 
Ikke ifølge disse målinger:
 
 
Med 12% THD får jeg det til max 84dB@20hz og ved 4 % THD 79dB@20hz.
 
Ved 105dB sweepet stiger THD drastisk når den bevæger sig under 50hz.
 
Subben beror på typisk stue room gain i 30hz området, hvilket jeg vil antage er et design valg, hvor man har prioriteret upper bas respons fremfor dybbas. Jeg er dog noget overrasket over dens THD ved 105dB sweepet.
 
Derimod er group delay og spectrogram rigtig flot.
 
Jeg har jo hørt Peters subs og der er rigeligt med bas. Jeg har også hørt en 18DD, endda i et større rum og den kunne pulsere kraftigere i det dybe. Smag og behag om man vil have den oplevelse med.
 
Jeg vil på det kraftigste anbefale OP, at tage til fx av-connection og få en demo af forskellige subs inden et køb.
 
Som også nævnt i tråden ville jeg vælge en sub som performer godt i 50hz + da dine fronter ikke går særlig dybt.







Den model de tester er den helt gamle model. Lig mærke til at den ene enhed faktisk er den forkerte.......bliver beskrevet længere nede i tråden.
Den model der eksistere i dag, har andre enheder samt kraftigere forstærker.

Men i praksis har jeg aldrig hørt mine forvrænge, da jeg spillede inde i stuen - 45kvm samt 4m til det nærmeste hjørne. ARC i min processor måte roomgain på 0db. Subs har med andre ord ikke fået hjælp af rummet. Men trods det spillede de lineært ned til 18hz. Og det med en bas der er noget mere præcis end min gamle velodyne dd12 kunne. Jeg havde kun een mx350 i de første par uger. Så det er en Reel sammenligning.

Men jeg er enig - brug ørene.
Til top
crypternical Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 18-April-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 94
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér crypternical Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2012 kl. 21:14
Oprindeligt skrevet af Stereolab Stereolab skrev:

Du kunne også lytte til Velodyne. Lydmæssigt er Velodyne (som jeg har opfattet det) et sted imellem SVS og MKSound. Andre muligheder som jeg ikke har hørt, men som skulle være gode er B&W DB1 eller f.eks. noget fra Procella.

Jeg har hørt MK Sound MX-350mkII flere gange, og jeg synes p.las beskrivelse rammer spot on. Jeg vil mene at én sagtens kan spille 35 kvm op, men jeg er selv fortaler for brug af mere end en sub for at få en jævnere bas i flere lyttepositioner.

Med SVS får du mere "bang for your buck", ment på den måde at de kan levere højere SPL ved de dybeste frekvenser, men på bekostning af præcision ved højere frekvenser. I sidste ende er det et spørgsmål om smag, og hvis subben skal bruges med fronter hvor der skal deles høj (50Hz+) ville jeg personligt holde mig fra SVS.

Skal sub'en hovedsagligt bruges til musik er der hellere ikke brug for output under 30Hz (groft sagt, hvis vi ekskulderer nogen former for elektronisk musik og klassisk musik). Vælger du en sub der er designet til dette får du (ofte) en mere "musikalsk" oplevelse.

Som Stereolab siger kunne jeg også prøve at lytte på Velodyne. Har kigget på den model der hedder Velodyne SPL 1200 Ultra og det er også en fed sub. Den fylder heller ikke så meget som svséren og der er også 3500 kr at hente på prisen. Du kan også gemme flere indstillinger på subben når du skal høre musik og se film, det er bare et tryk på fjernbetjeningen, det er jo en mega cool ting. Tror en lyttedag       hos Av-Connection nærmer sig.
Til top
helljohn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Juni-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 2046
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér helljohn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2012 kl. 22:15
ville overveje denne den kan det hele Tongue 2700 w med room eq og den lyder fantastisk http://www.sunfire.com/productdetail.asp?id=9   http://www.hembiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=148070
KMarantz Pm11s3-sa14s1se-Heco zweiklang direct-Marantz tt15s1-Bluesound Node x
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Status: Offline
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2012 kl. 22:30
Host host.... Imponerende at sunfire kan hive 2700W ud af den når 120V versionen kun er angivet til at kunne trække 4A max fra elnettet.
Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top
helljohn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-Juni-2004
Sted: Aalborg
Status: Offline
Point: 2046
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér helljohn Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-Juli-2012 kl. 22:44
Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Host host.... Imponerende at sunfire kan hive 2700W ud af den når 120V versionen kun er angivet til at kunne trække 4A max fra elnettet.

Carver traciking down converter er ikke nogen alm forstærker Big smile har selv en hrs 10 sub og den slår alle de subs jeg før har haft fra xtz -focal-audio pro på alle områder selv min focal electra til 20k får lamme tæv Big smile





Redigeret af helljohn - 11-Juli-2012 kl. 23:02
KMarantz Pm11s3-sa14s1se-Heco zweiklang direct-Marantz tt15s1-Bluesound Node x
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juli-2012 kl. 00:24
Oprindeligt skrevet af helljohn helljohn skrev:



Oprindeligt skrevet af db89 db89 skrev:

Host host.... Imponerende at sunfire kan hive 2700W ud af den når 120V versionen kun er angivet til at kunne trække 4A max fra elnettet.


Carver traciking down converter er ikke nogen alm forstærker Big smile har selv en hrs 10 sub og den slår alle de subs jeg før har haft fra xtz -focal-audio pro på alle områder selv min focal electra til 20k får lamme tæv Big smile






Nu er det ikke en focal eller zte der er tale om.
Det er også svært at dømme en vinder bland Subs. Hvad forventer man af en sub? Høj og dybt output, eller hurtigt artikuleret bas.
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <123
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu