recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af subwoofer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af subwoofer

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
oo27 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Januar-2006
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 1465
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér oo27 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Valg af subwoofer
    Sendt: 11-December-2022 kl. 10:05
Skal have fundet en ny/brugt subwoofer. Har et relativt stort rum, da stue/køkken/alrum går i ét - der er ca. 70m2 med 4-5m til loftet. Selve stuen er 25m2 og ligger ca. 60cm højere end det andet rum og er adskilt af lav væg på 80cm.

Kigger nok primært på brugtmarkedet, da sub kun skal bruges til movie-night de få gange alle ungerne (teenagere) gider at hygge med en god action film. Alt materiale bliver streamet (hvis det har nogen betydning).

Anlægget har nogle år på bagen, da jeg egentlig bruger mine Airpod Pro G2 til det meste for ikke at forstyrre huset om aftenen.

Receiver en en Denon AVR-X1200 
Højttalere er 5 stk. Monitor Audio Silver der er bygget ind i væggene.

Umiddelbart vil jeg foretrække en subwoofer i hvid (jajajaja det er ikke afgørende, men jo højere WAF jo bedre da det giver større frihed til placering og evt. Sub nr. 2 på et tidspunkt.

Kan se der tit nævnes SVS og nogle gange XTZ herinde. En SB-1000/2000 kunne godt gå an, men tænker jeg vil sætte mere pris på et portet design ala PB-1000/2000 for at flytte noget luft. MEEN det er jo noget mere besværligt at snige dem ind i et hjørne.

Håber i har nogle gode bud/tiips/råd





Redigeret af oo27 - 11-December-2022 kl. 10:06
Til top
oo27 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Januar-2006
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 1465
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér oo27 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2022 kl. 11:43
Vil 2x10” være bedre end fx 1x12? Kunne godt overveje enten en SVS SB2000 eller en XTZ 10.17 til at starte med og så udvidde med en ekstra efter behov.
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 11-Marts-2011
Status: Offline
Point: 4419
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2022 kl. 12:36
Du får brug for at flytte meget luft i det store rum. I de fleste scenarier ville jeg anbefale to mindre vs. én stor, men i dit tilfælde ville jeg gå efter én større (og så kan du jo altid opgradere senere med flere Smile).

Og som du også selv skriver: Så giver ported mere lydtryk og vil også være at anbefale.
Til top
JohnConnor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 10-Januar-2015
Status: Offline
Point: 974
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnConnor Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2022 kl. 18:05

Der er ret tit lyngdorf til salg. Deres 10 tommer er ikke så dyb og spiller rigtig fint. Dem kan du nok lokke konen til 2 stk af
Til top
Jens PN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 03-December-2019
Sted: Ribe
Status: Offline
Point: 75
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jens PN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-December-2022 kl. 19:26




Redigeret af Jens PN - 13-December-2022 kl. 21:16
Yamaha - McIntosh - Emotiva - SVS Micro - JBL L100 Classic Black Edition - JBL HDI 1600
SVS Ultra Evolution Center -Arendal 1961 Height - Matrix Audio Element i2 Streamer
Til top
oo27 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Januar-2006
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 1465
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér oo27 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-December-2022 kl. 21:50
Fik et godt tilbud på en PB12-NSD
LG 65C1 OLED - Monitor Audio Silver RS InWall x5 - AVR-AX1200
Til top
Mefisto Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-August-2016
Status: Offline
Point: 1608
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Mefisto Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-December-2022 kl. 09:05
Oprindeligt skrevet af Jonas_h Jonas_h skrev:

Du får brug for at flytte meget luft i det store rum. I de fleste scenarier ville jeg anbefale to mindre vs. én stor, men i dit tilfælde ville jeg gå efter én større (og så kan du jo altid opgradere senere med flere Smile).

Og som du også selv skriver: Så giver ported mere lydtryk og vil også være at anbefale.

Jep. Hvis man har een sub man synes lyder godt kan man med fordel købe en mere (samme model) og stille den lige ved siden af, eller oven på, (det giver 6db mere), frem for at erstatte med ny der alene kan levere lydtrykket.

Det var nok ikke det du mente, men jeg ser ofte i trådene at folk ikke tænker på denne mulighed.
Til top
HenrikN Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 22-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HenrikN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-December-2022 kl. 23:56
Måske du kunne overveje Artcoustic diablo med 2 stk 10” Den er lav og kan placeres under sofa. Jeg endte med at købe en mere :-o De findes af og til på brugtmarkedet til en meget lav pris, sammenlignet med nypris. Jeg var overrasket over hvor meget smæk der er i den :) 
Mvh
Henrik Nielsen
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2022 kl. 13:03
Til trådstarter, hvor meget lydtryk forventer du fra subs? 

Det er jo en enorm Volume/ størrelse der i dit rum og der skal altså noget til for flytte den mængde luft.

Jeg har selv en lignende stue/ køkken alrum. Selve min stue er nok omkring 35m2 med godt 4m til kip, plus køkken alrum på omkring 50m2. 

Personlig kan jeg godt lide at der sådan noglelunde er smæk på, men det skal også kunne spille musik så det lyder rimelig godt, jeg har dog et andet rum til til at nyde musik

Jeg har prøvet rigtig mange subs, og købte på anbefaling 2 stk. B&W BD1D, kender B&W da jeg pt. har nogle 802 D3 som jeg er mega glad for, DB1D levede ikke op til min forventning i mit store rum, de spiller hamrende godt og ser mega godt ud, men de taber pusten i det store rum og leverede minimal forskel sammenlignet med 2 JL Audio E112 som jeg havde den gang.


Redigeret af Potter - 29-December-2022 kl. 13:06
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
oo27 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-Januar-2006
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 1465
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér oo27 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2022 kl. 13:16
Hej Potter. Har leget lidt med opsætningen de rolige dage her i julenSmile Tror egentlig jeg, mod forventning, er ok dækket ind med denne ene PB12-NSD til en start. Fra primære lytte position kan jeg mærke der flyttes luft og et “ok” aftryk gennem sofaen. Så for nu tænker jeg at jeg er dækket ind, meeen naturligvis holder jeg et vågent øje med om der skulle dukke endnu en PB12-NSD op til ikke fantasi prisen.


LG 65C1 OLED - Monitor Audio Silver RS InWall x5 - AVR-AX1200
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-December-2022 kl. 15:49
Oprindeligt skrevet af oo27 oo27 skrev:

Hej Potter. Har leget lidt med opsætningen de rolige dage her i julenSmile Tror egentlig jeg, mod forventning, er ok dækket ind med denne ene PB12-NSD til en start. Fra primære lytte position kan jeg mærke der flyttes luft og et “ok” aftryk gennem sofaen. Så for nu tænker jeg at jeg er dækket ind, meeen naturligvis holder jeg et vågent øje med om der skulle dukke endnu en PB12-NSD op til ikke fantasi prisen.


Så længe du selv er tilfreds så er alt jo godtSmile En ekstra subThumbs Up
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
xzioN Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Maj-2016
Status: Offline
Point: 281
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér xzioN Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Januar-2023 kl. 08:04
ville anbefale at kigge lidt på monolith. Købte en hel ny monolith thx 15” til 7500kr og den spiller bare godt, og den er i følge anmelderne bedre end svs pb 3000.
JVC HD750 Projektor
Lissau whiteflex 108"
Sony OLED A1 77”
Pioneer krp-600m kuro
SVS prime satellite speakers 5.0
SVS PB-2000 Sub
Pioneer VSX-LX 50
Canon 7D
Canon 70-300 L objektiv
Canon 50mm F1.4
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu