|
Valg af TV: LG OLED65CX vs. Samsung QLED Q800T 8K |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
mial1456 ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 26-November-2020 Status: Offline Point: 12 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 26-November-2020 kl. 14:10 |
Hej,
Jeg vil starte lidt nostalgisk ved at mindes de gode gamle dage fra midt i nullerne med fælleskøb, m.m. og den kæmpe indsats fra Lars og Jens (med den sidste har været kollega i en periode i en media virksomhed). Jeg vil meget gerne takke jer alle på recordere.dk for den kæmpe indsats og godt stykke arbejde. Jeg har stadigvæk en Panasonic plasma TH-50PX70E, købt i 2007 via et fælleskøb og mange vil trække på smilebåndet men den fungerer stadigvæk. Emnet - valg af fjernsyn- er nærmest en klassiker, men jeg er utroligt meget i tvivl om valget her og nu : Jeg svinger mellem LG OLED65CX og Samsung QLED Q800T 8K. Har læst et hav af anmeldelser hvor konklusionen - kogt til et par ord er - at LG via OLED giver bedre billede - kontrast og sort niveau- , mens via Q800T er jeg mere fremtidssikret - (8K indhold om ca. et par år, måske allerede fra OL fra Tokyo og bedre i en lyst stue). Jeg har brug for jeres råd : Har jeg overset noget helt essentielt ? Findes andre alternativer ? Den er beregnet til at stå på et bord, dvs. - 0 gap ikke spiller en rolle ved montering på væggen - og selv om der er plads i budgettet - min indstilling er at få mest fjernsyn for pengene her og nu. Afstand ca. 4 m: Bør jeg overveje en 75 QLED Q800T ? På forhånd tusind tak for jeres input/råd. |
|
![]() |
|
Blokkebak ![]() Bruger ![]() Oprettet: 08-Januar-2016 Sted: Udsholt Status: Offline Point: 58 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg følger lige denne tråd..
|
|
![]() |
|
T-Duck ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-Januar-2012 Sted: Vålse Danmark Status: Offline Point: 4059 |
Oled. Helt bestemt. Det med at den stor i en lys stue, ja det gjorde de gamle plasma og billedrør også. 8k ville jeg være forsigtig med, for igen der er intet materiale endnu. Og hvis det kommer, kender vi ikke de standarder der vil få det til at kører optimalt. Et 4k oled giver et langt bedre billede, har selv kørt med oled i 2,5 år, og har selv en lys stue, virker perfekt både om dagen og aftenen
|
|
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
|
|
![]() |
|
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10498 |
Jeg er bange for det er et drømmescenarie, så det tror jeg ikke du skal gøre dig forhåbninger om. Mig bekendt har vi indtil videre kun én 4K kanal i DK. Jeg tror ikke vi skal snakke om 8K før 4K bliver mere almindeligt. Flemming
|
|
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
|
![]() |
|
Lennon ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 06-Januar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4858 |
Helt klart OLED , men læs også lige dette : https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?subaction=showfull&id=1606374848
|
|
Samsung PS63C7705
Samsung HDbox Pioneer LX86 Jamo D8 surround m SUB Nikon D7100 DELL 2408WFP skærm |
|
![]() |
|
Rasmus Larsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() FlatpanelsDK Oprettet: 23-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 4654 |
Der er slet ikke tvivl hos mig. Imellem de to TV, så skal du vælge OLED-skærmen. Du vil få markant bedre billedkvalitet.
Der kommer ikke særlig meget 8K-indhold foreløbigt. Samsungs 8K LCD-skærme kan heller ikke fremvise ægte 8K. De bruger sub-pixel dithering til at udvide betragtningsvinklerne på bekostning af effektiv opløsning. Selv hvis du fodrede Q800T med et 8K-signal, så vil jeg, baseret på mine erfaringer med skærmene, vove den påstand, at billedet (med nogenlunde samme signal i 4K) vil stå bedre på 4K OLED-skærmen. Faktorer som kontrast, lysstyring på pixelniveau mv. har større betydning for billedkvalitet nu hvor vi er kommet videre end HD-opløsning.
|
|
TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels
|
|
![]() |
|
Martin Sjøstrand ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 06-Marts-2010 Sted: Karlslunde Status: Offline Point: 528 |
Ok
|
|
![]() |
|
mial1456 ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 26-November-2020 Status: Offline Point: 12 |
Foreløbig tak for jeres input.
I har mere eller mindre overbevist mig at se kun på 65 OLED 4k siden. Næste spørgsmål : Hvad skal man vælge mellem LG OLED65CCX og Sony OLED KD-65A85 ? Prisen er det samme men er visse egenskaber som kan afgøre valget ? Evt. andre alternativer til de to ? På forhånd tak for input.
|
|
![]() |
|
Rasmus Larsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() FlatpanelsDK Oprettet: 23-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 4654 |
Mange flere lighedspunkter end forskellige på billeddelen. LG CX's fordel er, at den har HDMI 2.1 til 4K120 og VRR med de nye spilkonsoller (og andre bokse i fremtiden). Jeg synes, at Sonys lydsystem gør det bedre end LGs, men forskellen er ikke alverden. Nogen synes lidt bedre om Sonys motion-system, men LG er også kommet godt med i senere år.
Og så er der naturligvis en del forskelle på webOS-platformen og Android TV-platformen, hvis du påtænker at bruge apps og streaming.
|
|
TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels
|
|
![]() |
|
Tusind tak Rasmus for dit hurtige svar.
Vi er ikke gamere, så LG CX's fordel på det punkt spiller ikke den store rolle. Vi anvender yousee 4K boksen og med en bland selv pakke , streamer både netflix, hbo nordic, tv2 play. Har via apple tv, dplay appen og adgang til selve apple tv+ ( i et år i hvert fald). Lydmæssigt : Anvender i dag - som både bord, lyd, kobling af anlæg - : Sony RHT-G900. Men dette kan ikke anvendes til andet end bord, må jeg formode efter et køb af en af de modeller , eller tager jeg fejl ? Er det blevet nemmere at træffe en afgørelse med de ekstra oplysninger ?
|
|
![]() |
|
Mr. Claude ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-Marts-2010 Sted: DK Status: Offline Point: 1129 |
Altid OLED. UNDTAGEN hvis du gamer hele dagen eller ser TV2 news 6 timer dagligt.. Ellers ALTID OLED. Der findes 1000´vis af tråde om emnet og det er det samme hver gang.
|
|
![]() |
|
JordanDK ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2009 Sted: Randers C Status: Offline Point: 2327 |
vi har selv OLED 65b9 i stuen, overall vinder OLED med flere længder på billedkvalitet.
Når det så er sagt, så kom vi fra et Samsung 65 KS 7005 model og den outperformer OLED b9 når det gælder om at se tv i en lys stue. En dag som i dag, hvor solen skinner men hænger lavt, hvis jeg skulle se tv nu eller game lidt, så ville jeg blive nød til at trække plisséerne ned for de 4 store sydvendte vinduer vi har. Dette var ikke nødvendigt med KS modellen. Men som andre nævner, under kontrolleret lys forhold, så kan KS slet ikke måle sig med OLED.
|
|
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest. |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |