recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg af TV-Tuner kort (HTPC og HD)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketValg af TV-Tuner kort (HTPC og HD)

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Wuhtzu Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-December-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 72
Direkte link til dette indlæg Emne: Valg af TV-Tuner kort (HTPC og HD)
    Sendt: 08-December-2007 kl. 14:50
Hey

Jeg er i gang med at skaffe viden og hardware til at bygge et media center / HTPC og har i den forbindelse brug for lidt råd og vejledning omkring valg af tv-tuner kort og hvordan og hvorledes med HD-kanaler.

Jeg har Canal Digitals HD-pakke som indeholder både HD- og ikke-HD-kanaler. Med abonnementet følger denne HD-satelit-modtager-box (set-top-box) Sagem ITSD81 HD.

Problemet er, at jeg ikke ved om HTPC'ens TV-Tuner kort skal have signal fra satelit-modtager-boxen eller om det skal have signal direkte fra parabolen og så selv stå for al decoding osv.

Jeg vil gerne være i stand til at optage fra alle mine kanaler, både HD- og ikke-HD. Evt. i HD-kvalitet hvis det kan lade sig gøre fra HD-kanalerne.

Så jeg ville blive meget glad hvis nogen kunne forklare mig lidt om hvordan det hænger sammen med satelit-modtager-box og tv-tuner kort og evt. HD-aspekten af problemet.

På forhånd tusind tak
Wuhtzu
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Juli-2005
Point: 2891
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2007 kl. 15:21

Der er en der har lavet en god beskrivelse af emnet:

http://www.hifi-musik.dk/?page=viewtopic&t=3091

og yderlig et par artikler:

http://www.digitalt.tv/artikel.aspx?ArticleID=69
http://www.digitalt.tv/artikel.aspx?ArticleID=65

Det er lidt interessant fordi du i forvejen har et HD-abonnement. Det må betyde at dit smart card er kædet sammen med din Sagem 81 boks... (chipparring)

Spørgsmålet er om det kan lade sig gøre med et DVB-S2 kort i en HTPC at håndtere denne chipparring...

Har ikke kunne finde et svar på denne udfordring....

Redigeret af avh - 08-December-2007 kl. 15:23
DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Wuhtzu Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2007 kl. 19:40
Tak for referencerne avh, det ser ud til at det er muligt at gå uden om satelit-modtager-boxen og koble parabolen direkte til tuner-kortet.

Dog ser det ud til at være en forholdsvis dyr løsning (næsten lige så dyr som satelit-modtager-boxen da den har samme funktion), så jeg tænke på om det var en mulighed at overføre signalet fra satelit-modtager-boxen via. hdmi til media centeret?

Her er omtalt et HDMI input/output kort:
http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=1000&zoneid=3

Min satelit-modtager-box Sagem ITSD81 har nemlig HDMI-output. Hvis jeg slutter den til et kort som omtalt ovenfor, vil jeg så kunne gøre det jeg kan med et normalt tuner kort, altså optage osv?

Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10583
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2007 kl. 19:58

Du vil aldrig kunne optage via HDMI, det sørger HDCP for.

Flemming

Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-December-2007 kl. 20:05

Det er problematisk at lave en ordentlig HTPC løsning med en ekstern boks.
Det kræver noget styring af boksen fra HTPC.

Kender ikke til andre interface muligheder til en ekstern boks, uanset om det satellit, selector m.v., som benytter andet end et scart-stik, som snitflade....
Her kan man bruge et analog TV-kort, og så er alt det digitale ligesom væk...
En sådan løsning vil du muligvis kunne lave, med din sat-boks...

Hvis der skulle findes et TV-kort med HDMI input  kunne der tænkes at være problemer med kopibeskyttelse...
Har ikke set sådan et kort til salg noget steds...

Jeg synes heller ikke det er en vej der er værd at forfølge, også som følge af ovennævnte forhold om styring af satboksen (kanalskift)....

Det  en bedre løsning med et DVB-S2 TV-kort, som technotrend S2 eller floppyDTV S2....
Og forudsat at det chipparings problem er kan løses eller ikke er noget problem...

Canal digtial vil ikke have noget at gøre med HTPC-løsninger, så der er ingen hjælp at hente...

Ellers er der ikke andet at gøre end at må klare dig med de muligheder din sagem 81 boks giver dig...

DVBviewer, Technotrend DVB-S2, Technotrend CT2-4500 DVB-T2, TeVii s470 DVB-S2, Anysee T2C DVB-T2
Til top
Wuhtzu Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2007 kl. 00:42
Hey igen

Jeg har nu fået min media center op at køre og vil lige fortælle hvordan det gik mht. tv-tuner-kort og HDTV.

Jeg endte med at købe følgende:

FloppyDTV S2 (DVB-S2 og DVB-S)
http://www.digital-everywhere.com/en/alcms/index.php?sid =1187859689

Conax CAM (Rev. 1.1) - 4.00e
http://www.dvbshop.net/product_info.php/info/p87_Conax -CAM--Rev--1-1----4-00e.html

Det virker perfekt sammen med min Canal Digital HD-program-pakke. Den medfølgende software (FireDTV-viwer) virker udemærket, men jeg regner dog med at skifte til DVBViewer snart.

Eneste "svære" var at huske/gætte på hvilken satelit man skulle vælge når FireDTV skulle søge efter kanaler. Her viste det sig at være en satelit der hed noget med "Thor 2....."

Mvh Wuhtzu

Redigeret af Wuhtzu - 30-December-2007 kl. 00:44
Til top
avh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2007 kl. 08:39

Det var fint, du fik det til at virke...

Altså du kan se kodet canal digital HD-kanaler, fra den særlige HD-pakke, uden at få problem med chipparing (altså serienr. test mod HD-satboks).

Dvs. du var ikke nødsaget til at taste dette serienr. ind i CAM-menu?

Spørgsmålet er om det gælder generelt, altså også ved et helt nyt abonnement, og om de reelt udfører den serienr. test?
Eneste forudsætning er at man køber deres HD-satboks og ikke bruger den til noget...

Altså du har reelt fundet en løsning med DVB-S2 og kodet kanaler mod canal digital HD!!!!

Man kan på www.lyngsat.com se, hvad der findes af satteliter og deres "footprint"  på de forskellige satellit-postioner...

Til top
svsommer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Oktober-2006
Point: 1151
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2007 kl. 09:23

Hej Wuhtzu
må man spørge om hvilken komponenter dit mediacenter består af

mvh

svsommer

Mvh
Svsommer
Til top
pharmer Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 02-Januar-2007
Point: 44
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2007 kl. 11:52

Ja, det lyder da rigtig spændende det her.

Og kan noget ligende lade sig gøre med Selector?

Redigeret af pharmer - 30-December-2007 kl. 11:55
Til top
Serup Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-April-2006
Point: 73
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2007 kl. 18:47

Oprindeligt skrevet af Wuhtzu Wuhtzu skrev:

FloppyDTV S2 (DVB-S2 og DVB-S)
http://www.digital-everywhere.com/en/alcms/index.php?sid =1187859689

Det virker perfekt sammen med min Canal Digital HD-program-pakke. Den medfølgende software (FireDTV-viwer) virker udemærket, men jeg regner dog med at skifte til DVBViewer snart.

Hej

Jeg har selv været på udkig efter en lignende løsning igennem længere tid.

Jeg har Canal Digital og overfører signalet analogt til min htpc, og bruger IR-senderen til at skifte kanal på min sat-boks - det giver desværre en ret voldsom reducering af billedkvaliteten :-(

Hvordan virker kortet hvad angår kanalskift? Sker det over firewire-kablet, eller hvordan?

Det frister jo lidt, hvis man nu kan få løsninger der også virker med HD-signaler, så det kun er een gang der skal investeres i tuner og kortlæserudstyr.

mvh Jacob

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2007 kl. 18:55
en gang der skal investeres det er noget canaldigital bestemmer desværre!
Mvh
Svsommer
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-December-2007 kl. 18:57
skal lige sige jeg syntes også det er en fin løsning
Mvh