recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valg mellem 2,4Ghz og 5 Ghz på router
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg mellem 2,4Ghz og 5 Ghz på router

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
pipper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-December-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 2040
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pipper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Valg mellem 2,4Ghz og 5 Ghz på router
    Sendt: 11-December-2017 kl. 22:12
Hej.

Jeg regner med at jeg får min nye router i morgen.

Jeg er lidt i tvivl om hvordan man vælger hvad ens trådløse enheder skal køre på mht. 2,4 eller 5 Ghz.

Jeg har f.eks en Netatmo vejrstation som SKAL køre på 2,4 GHZ.
Kan man vælge det inde i routeren?


Til top
hopgreve Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Juni-2007
Sted: Greve
Status: Offline
Point: 6276
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hopgreve Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2017 kl. 22:31
Hej . det vælger du ikke i routeren. Routeren sender signalet ud på de 2 frekvenser , 2.4Ghz og 5Ghz. På alle dine enheder du så vil koble på , ja på dem vælger du så den ene eller anden frekvens. På alt udstyr tæt på routeren benytter jeg 5Ghz , og på 1salen 2.4G. Fex når du søger efter WIFI på Ipad , ja så kan du se begge frekvenser , og vælger den du vil bruge.
Din vejrstation har sikkert kun 2.4G , de der er længere rækkevidde på denne frekvens
MVH
PANASONIC 55CX725 | Pioneer VSX832 | TP TUBE 500/200/160 | PANASONIC BD220 | ATV4K
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-December-2017 kl. 23:33
når du får din router opretter du de 2 trådløse netværk. du kan så kalde dem for "....24" eller "....5" - så ved du hvilken der er 2,4 eller 5.
Afhængig af dine enheder, så vil de se enten 2,4 eller begge, og hvis de kan se begge, så vælg 5 som det første du kobler til. MEN du kan også koble dig på det andet netværk, så hvis du går et sted hen hvor 5 ikke rækker, så kan du få den til at hoppe på 2,4 (dog ikke med roaming, så der vil være et midlertidigt hul i netværksforbindelsen.)
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 19-Juni-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 6622
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2017 kl. 09:52
Jeg ved ikke om det er specielt for Apples routere, men 2,4 og 5 GHz har samme navn. Så finder enhederne selv ud af hvad de kobler på.
Det virker hos mig, og gæster har heller ingen problemer med at koble på.
Venlig hilsen
KB
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3949
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2017 kl. 10:35
Oprindeligt skrevet af Brixen Brixen skrev:

Jeg ved ikke om det er specielt for Apples routere, men 2,4 og 5 GHz har samme navn. Så finder enhederne selv ud af hvad de kobler på.
Det virker hos mig, og gæster har heller ingen problemer med at koble på.
man kan også gøre det på andre. problemet er bare, at hvis enheden tror at den får båndbredde mest ved 2,4 så selv om 5Ghz er lige kræftig i sammen område, så mister med ydeevnen ved 5Ghz. Derfor er det bedst at man har sammen SSID men med endelse på der signalere hvilken Ghz
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3947
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hummelmose Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2017 kl. 10:44
Jeg har helt bevidst valgt at have to SSID'er. Et til 2.4 og et til 5Ghz.

Dette fordi jeg alt for tit oplever at have samme SSID giver laveste fællesnævner på mange enheder.

Jeg har haft gæster som har state of the art 5Ghz netkort sidde på 2.4 Ghz. Derfor har jeg valgt at adskille de to net, og på den måde selv vælge hvad net jeg kører på.
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
Gunner Gunoil Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 31-Oktober-2017
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gunner Gunoil Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2017 kl. 11:13
Hvis dine enheder understøtter begge frekvenser, så ville jeg vælge 5Ghz forudsat at du får en acceptabel forbindelse. 5Ghz rækker ikke så langt og har større problemer med mure og andre forhindringer i boligen, til gengæld er der væsenligt mindre støj på den.

2,4 Ghz er modsat, længere rækkevidde, ikke så store problemer med forhindringer, men til gengæld mere støj.

Download evt software til at analyserer WiFi i dit område, jeg bruger "WiFi Explorer" til min Mac.

Jeg vil anbefale dig at lave 2 SSID'er og hoppe manuelt mellem dem, jeg har heller ikke den store tiltro at ens enheder selv vælge det bedste..tværtimod ;-) 

Når du sætter routeren op, har du 2 punkter under WiFi, et til 2,4 Ghz og et til 5Ghz du vælger et SSID, password og kryptering for hver, du kan med fordel vælge samme SSID og kode og lave et "5Ghz" efter SSID'et på 5 Ghz så du kan kende forskel. Når du så vælger netværk på dine enheder, vælger du "Dit SSID" eller "Dit SSID 5Ghz" og forbinder. Ser du ikke "Dit SSID 5Ghz" når en af dine enheder søger efter WiFi, så understøtter enheden ikke 5Ghz....  


Redigeret af Gunner Gunoil - 12-December-2017 kl. 11:21
Til top
Deschain Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-August-2017
Sted: San Junipero
Status: Offline
Point: 960
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Deschain Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2017 kl. 12:43
På en Windows PC kan man sætte det op så 5GHz foretrækkes, når begge netværk er inden for rækkevidde.

Det er praktisk hvis begge netværk har samme SSID.


Redigeret af Deschain - 12-December-2017 kl. 12:44
Til top
pipper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-December-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 2040
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pipper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2017 kl. 15:02
Jeg har et kabel imellem min router og min stationære pc.

Hvordan kan jeg opsætte det sådan at min pc kører på 5 ghz?
Til top
hummelmose Se dropdown menu
Administrator
Administrator
Avatar
Skribent, udvikler

Oprettet: 25-Juli-2004
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 3947
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér hummelmose Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2017 kl. 15:03
Oprindeligt skrevet af pipper pipper skrev:

Jeg har et kabel imellem min router og min stationære pc.

Hvordan kan jeg opsætte det sådan at min pc kører på 5 ghz?

LOL - Hvis du har kabel mellem de to, er det ligemeget. 
Jens E. Hummelmose, Administrator / Skribent / Udvikler - recordere.dk
Til top
pipper Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 03-December-2005
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 2040
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér pipper Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2017 kl. 15:16
Det er måske det trådløse signal der er 2.4 og 5 ghz ? Embarrassed

Til top
Gunner Gunoil Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 31-Oktober-2017
Sted: Sjælland
Status: Offline
Point: 15
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Gunner Gunoil Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2017 kl. 15:26
Jeps, og det er KUN aktuelt hvis din PC kører WiFi, og det der afgører om dine devices som smartphone, ipad mm. bruger enten 2,4 eller 5Ghz, afhænger af det netværk du vælger når du sætter WiFi op på dem...


Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu