recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valgbare undertekster
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketValgbare undertekster

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
p-HD Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 29-Marts-2004
Status: Offline
Point: 185
Direkte link til dette indlæg Emne: Valgbare undertekster
    Sendt: 21-Juni-2004 kl. 23:28

Jeg har i den første stykke tid efter at have fået en Panny E85 haft overført en del af mine videofilm til DVD, hvoriblandt nogle i sin tid er købt i England fra min tid derovre - hvilket også betyder zero subtitles.

Først kører jeg dem ind på DVD-RAM og trimmer derefter optagelsen på pc'en med TMPEG Author, hvori jeg selv kan lave udseendet til menuerne, lave scenevalg og gøre dem klar til DVD-brænding.

For noget tid siden fik jeg så at vide, at det faktisk er muligt at tilføje valgbare undertekster til DVD'erne. Jeg skulle blot hente et program, der hedder Subtitle Workshop og så lave subs selv. Men her er så problemet: Jeg ved ikke hvordan jeg får lagt subs til filmen.

Programmet laver underteksterne i .srt-format (txt-baseret). Hvordan kan jeg lave dette om til noget, som kan smides på en dvd? Hvilke programmer (freeware foretrækkes) kan bruges og vigtigst af alt: hvordan gøres det?

Hvis nogen skulle ligge inde med en let-forståelig guide til dette og er villig til at dele den viden, vil det gøre mig (og de mange andre, som også gerne vil ha' subs til deres optagelser) til en glad mand.

Mvh
p-HD

Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2004 kl. 07:24

http://www.videohelp.com/forum/userguides/197950.php

Jeg har endnu ikke selv prøvet.

Mvh Jesper
Til top
snowatom Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 04-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 234
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2004 kl. 08:47

Det er godt nok et stort projekt du bevæger dig ind på der

Bare det selv at lave underteksterne er et MEGET stort arbejde. Derefter skal der tid på hver enkelt sub-line, så de vises på de rigtige tidspunkter.

Det kunne hurtigt blive billiger at købe dem igen på DVD, og dermed også få den meget bedre billede kvalitet.

Men god arbejdslyst, og jeg glæder mig til at høre om du fik det gjort.

snowatom

Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2004 kl. 08:49
Man kan hente danske undertekster mange steder på nettet til rigtigt mange film, så det er ikke noget problem.
Mvh Jesper
Til top
snowatom Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 04-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 234
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2004 kl. 11:00

Ja det er rigtig nok, MEN mange af de undertekster man kan hente er rippet fra DVD-Region 1 film NTSC 29.97 Fps.

Her taler vi om et videobånd fra england som højst tænkeligt er i PAL 25 Fps, dermed er man stadig nødt til at ændre de tider hvorpå underteksterne skal vises. Og vi taler milisekunder, desuden er videomaskiner ikke altid helt enig hvad angår den hastighed båndet kører igennem på.

For det ikke skulle være nok, er der også tit forskellige udgaver af film, som også kan være med til at gøre det mere besværligt.

snowatom



Redigeret af snowatom
Til top
Axlon Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 26-Maj-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-Juni-2004 kl. 11:11

Der er heldigvis lavet programmer til at man kan synkronisere undertekster med, så det er heller ikke noget problem med hensyn til de forskellige FPS.

Selvfølgelig hvis det er en helt anden udgave af filmen, hvor der f.eks. er klippet nogle scener ud, så kan det være svært, men min erfaring siger mig at det ikke plejer at være et problem.

Mvh Jesper
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu