recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Valgt af surround receiver 5.1 el 7.1
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valgt af surround receiver 5.1 el 7.1

Besvar Besvar Side  <12345>
Forfatter
Besked
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 615
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2020 kl. 18:51
Skulle jeg købe et fjernsyn i dag, skulle det gerne have e-ARC (selv om for få modeller har det).

Men hvordan er det det er på Surround-receiver siden. Den er vel bare modtager, eller skal man sikre sig noget e-arc kompatibilitet der også?
Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2020 kl. 22:07
Hvis dit TV ikke har eARC, kan du ikke benytte HD-lydformaterne, men om du kan høre forskel, afhænger af flere ting, f.eks dine ører, hvilket rum, hvilket udstyr og hvilke kilder, du afspiller.
Der er nogle film, der har et HD-lydspor, hvor bitraten kun ligger marginalt over hvad f.eks DTS Core kan tilbyde.
Ved de bedste eksempler, vil du opleve fastere og mere styr på bassen og et mere åbent lydbillede, men for de fleste vil det ikke være som nat og dag...

Hvis du tilslutter dine kilder direkte til din receiver, som de fleste vælger, og bruger den som "kommandocentral", vil eARC ikke have den store betydning, og du vil kunne afspille HD-lyden uden problemer...

Det er muligt i nogle tilfælde at opgradere til eARC via firmware, som det f.eks var tilfældet i Sonyens tilfælde...

Sonyen er, efter min overbevisning, en klart bedre receiver end Denon AVR-X1600, og tåler sammenligning med modeller i 5-6000 kroners klassen, som også er den prisklasse, den normalt befinder sig, når den ikke er på tilbud.

Jeg vil mene, det ville være mere fair at sammenligne med X2600 (X2500).

Det eneste der taler for den, er, der er tale om en nyere model, men der er ikke rigtigt sket noget på denne front de sidste par år, hvor Sony ikke har smidt en ny model på markedet, men i stedet har udviklet nyt firmware, som har tilført nye funktioner.
Den har vist sig at være så god, at den har vundet prisen "Product of the Year" hos WhatHiFi, i et felt, hvor der er utroligt meget konkurrence:

Normalt giver jeg ikke så meget for WhatHiFis meninger, men i dette tilfælde er jeg enig, da "tilbudsprisen" gør den til et køb, der er svær at komme udenom, hvis man er på jagt efter en vellydende og godt udstyret receiver, der bliver solgt til en pris, hvor de fleste kan være med...

Hvordan ZKelectronics kommer frem til den lave score på "47", hvor de kun giver "forstærkerdelen en score på "32" mod "61" på Denonen, lyder underligt, dog undrer det mig, den er opgivet til maksimalt at bruge 240 W hvor den "lille" Denon" er opgivet til 430 W, når man sammenligner strømforsyningen, som normalt er en god indikator for, hvor meget effekt, den egentlig har, når den skal drive flere eller alle kanaler samtidigt?
At udstyre den med en kraftigt underdimensioneret strømforsyning, lyder ulogisk i mine ører, og står ikke mål med hverken fagpressen eller mine egne erfaringer, der siger mig, den ikke mangler kræfter sammenlignet med tilsvarende eller dyrere modeller, men opgivelsen, der står bagpå, ligger væsentlig under hvad andre fabrikanter/modeller har opgivet.

Der er andre, der undrer sig, når målingerne afslører, den yder omkring 75 W i alle 7 kanaler, ved samtidig drift, hvor der ikke en gang er taget hensyn til udnyttelsesgraden eller det tab, der uvilkårlig vil blive afsat som varme.
Tallet ligger ca. på det halve af hvad andre tilsvarende modeller opgiver for effekten på strømforsyningen:

Redigeret af Supergris - 11-April-2020 kl. 03:08
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.

Til top
Rasmusjc Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 19-September-2007
Point: 67
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmusjc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2020 kl. 10:48
Tak for svaret Supergris

Jeg går med Sony'en når den lige kommer ned på de 2999. 

Lige nu sælger Elgiganten den til 5599 det er jo helt hen i vejret. 
Gider dog ikke lige kører 50 km i dag for at prutte om prisen.

Tak for jeres hjælp alle sammen, og beklager at tråden hed "Valgt af... og ikke "Valg af..." Pinch

God påske derude.
Rasmus Christensen

Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19452
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2020 kl. 11:01
Supergris,

ZKelectronics kigger kun på tal, ikke reel ydeevne.

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmusjc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2020 kl. 17:14
Lige et sidste spørgsmål.

Skal have trukket kabler til receiveren, bare for at være sikker på at jeg ikke glemmer noget da jeg skal igennem væggen og gerne skal trække det hele på en gang, det gamle 16mm var ikke stort nok så måtte fikse lidt større huller osv.

1 hdmi kabel til tv
1 internet stik

foruden højtalerkabler er det nok med 1,5mm eller skal jeg ud og købe 2,5mm? til lofthøjtalerne er der maks 10m. kabeltræk

Kan ikke huske spec. på mine højtalere de har efterhånden siddet længe uden at være i brug, men mener at det er 100w max.

Er der andet jeg skal være obs på ifhl til kabler?

Redigeret af Rasmusjc - 11-April-2020 kl. 17:17
Rasmus Christensen

Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Juli-2017
Point: 1105
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2020 kl. 18:16
Oprindeligt skrevet af Rasmusjc Rasmusjc skrev:

Lige et sidste spørgsmål.

Skal have trukket kabler til receiveren, bare for at være sikker på at jeg ikke glemmer noget da jeg skal igennem væggen og gerne skal trække det hele på en gang, det gamle 16mm var ikke stort nok så måtte fikse lidt større huller osv.

1 hdmi kabel til tv
1 internet stik

foruden højtalerkabler er det nok med 1,5mm eller skal jeg ud og købe 2,5mm? til lofthøjtalerne er der maks 10m. kabeltræk

Kan ikke huske spec. på mine højtalere de har efterhånden siddet længe uden at være i brug, men mener at det er 100w max.

Er der andet jeg skal være obs på ifhl til kabler?

De lofthøjtalere, har du ikke mulighed for at flytte dem ned i ørehøjde?

Frank
Til top
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmusjc Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-April-2020 kl. 18:40
Har ikke mulighed for at flytte højtalerne de er indbygget i loftet de peger ned så de rammer der hvor man sidder
Rasmus Christensen

Til top
Supergris Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2006
Sted: Esbjerg
Point: 1473
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Supergris Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2020 kl. 00:15

Vil nu ikke kalde det "helt hen i vejret", da den vejledende pris faktisk er 6500 kr.
Af en eller anden grund, har butikkerne med jævne mellemrum, været i stand til at køre tilbud på, så den efterhånden næsten altid kan findes til mellem 2990 og 3490 kr., hvilket netop gør den til et best buy, og svær at komme udenom, når man er på udkig efter en fornuftig receiver i prisklassen.
Den kan sagtens tåle at blive sammenlignet med andre mærker/modeller, der koster et par tusinde kroner mere...
Min hjemmebio:
Sony HW65ES, GrandView 112" lærred, Vincent LS-310 fronter, Vincent LS-112 sub, Vincent LS-206 center, B&W Solid surround, Sony DA5400ES, Primare A 30.5, Nvidia Shield TV.

Til top
Snippermanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 17-April-2007
Point: 185
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Snippermanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2020 kl. 11:01
https://www.dba.dk/denon-avr-3313-71-kanaler/id-1061649940/

Denne er min forstærker. Den har Airplay, 4K og 7.1. Har brugt den med en NVIDIA Shield uden nogen form for HDMI problemer.
Parasound Halo A2 + C2
M&K Surround
Monitor Audio FB212
BenQ W10000
Sony PS3
Til top
dtomsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-Maj-2006
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dtomsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2020 kl. 13:40
Oprindeligt skrevet af Supergris Supergris skrev:

Vil nu ikke kalde det "helt hen i vejret", da den vejledende pris faktisk er 6500 kr.
Af en eller anden grund, har butikkerne med jævne mellemrum, været i stand til at køre tilbud på, så den efterhånden næsten altid kan findes til mellem 2990 og 3490 kr., hvilket netop gør den til et best buy, og svær at komme udenom, når man er på udkig efter en fornuftig receiver i prisklassen.
Den kan sagtens tåle at blive sammenlignet med andre mærker/modeller, der koster et par tusinde kroner mere...

Det synes jeg egentlig ikke.
Kigger man på vægten og indmaden, så matcher den Denon, Pioneer, Yamaha m.fl i prisklassen omkring de 3-4k.
Hverken mere eller mindre.

Redigeret af dtomsen - 12-April-2020 kl. 13:47
Til top
filmfreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2005
Point: 1385
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér filmfreak Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2020 kl. 14:05
tjah.. i og med at kabinettet er mindre vil den jo også veje mindre svarende til mindre chassis 😉

Der kan se billeder af indmaden Her:

Vil mene at den i hvertfald er mindst på højde med Denon X2600H
Spørgsmålet er så hvilken en af disse der lyder bedst for tekniske data siger langt fra alt om lydkvalitet.

Til top
dtomsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-Maj-2006
Point: 64
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér dtomsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-April-2020 kl. 14:36
Oprindeligt skrevet af filmfreak filmfreak skrev:

tjah.. i og med at kabinettet er mindre vil den jo også veje mindre svarende til mindre chassis 😉

Der kan se billeder af indmaden Her:

Vil mene at den i hvertfald er mindst på højde med Denon X2600H
Spørgsmålet er så hvilken en af disse der lyder bedst for tekniske data siger langt fra alt om lydkvalitet.

Jeg er enig i at vægt, opbygning og komponenter ikke siger meget om lydkvalitet, men det er nu en god indikator for traditionel forstærkning. 

Nu blev der skrevet, at Sony STR-DN1080

sagtens kan tåle at blive sammenlignet med surround receivere flere tusinde kroner dyrere, men ud fra de tilgængelige billeder online, så er der intet, der tyder på den adskiller sig væsentlig fra konkurrenterne i samme prisklasse omkring udsalgsprisen på 2999,-

Denon AVR-X2600H har ladelytter fra Elna på 2 x 12.000 uf mod ditto på 2 x 8.200 uf. Såvel køleribberne som transformatoren synes også større m.m. Den samlede vægt er tilsvarende, og de er nok ikke så forskellige når alt kommer til alt

Sony STR-DN1080 kan sagtens lyde fantastisk og være et virkelig fund for pengene, men der er ingen grund til at hype den op til at være noget den ikke er 🙂

Redigeret af dtomsen - 12-April-2020 kl. 14:39
Til top

Besvar Besvar Side  <12345>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu