|
|
Besvar ![]() |
Side <123> |
Forfatter | ||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|
Er det ikke muligt at finde grafikkort (drivere), som kan sende 1080p/24 via DVI eller HDMI til Pioneer'en? Man kommer selvfølgelig til at leve med skaleringen på panelet, men til gengæld slipper man for problemerne med opdateringsfrekvensen, som givetvis er mere synlig end degraderingen af billedet på grund af skalering? EDIT: dette forudsætter selvfølgelig at OPs "film" er 24fps (eller 23.976fps). Redigeret af JesperLund - 23-Januar-2007 kl. 14:32 |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
![]() |
||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|
Dette er en rent teoretisk observation, da jeg ikke har set Pioneer'en live (selv om jeg går forbi Vesterbrogade 94 hver dag...), men umiddelbart vil jeg forvente at 24fps til 60fps via 2:3 pulldown er mere flydende end f.eks. 25fps til 72fps, medmindre 25fps->72fps sker ved at interpolere nye frames (ala Philips DNM) og ikke ved at gentage frames (ala 2:3 pulldown).
Hvis det er amerikanske TV serier, så bliver de generelt optaget på film med 24fps. I USA bliver de vist med 2:3 pulldown, enten interlaced (NTSC/analogt eller 1080i@59.94Hz) eller progressivt (720p@59.94Hz), helt præcist som hard telecine (modsat DVD). Når de amerikanske TV serier sendes i Europa laver man, så vidt jeg ved, det sædvanlige PAL speedup, så vi får 25fps. Traditionel NTSC til PAL (29.97fps->25fps) konvertering af hard telecined 29.97fps materiale vil se helt forfærdelig ud. Redigeret af JesperLund - 23-Januar-2007 kl. 17:59 |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
![]() |
||
Tape Connection ![]() Branche Medlem ![]() Oprettet: 21-November-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1758 |
![]() |
|
Det burde være muligt, jo. Såfremt softwaren i PC'en håndterer materialet rigtigt, så ville det være den optimale løsning. |
||
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk |
||
![]() |
||
Tape Connection ![]() Branche Medlem ![]() Oprettet: 21-November-2003 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1758 |
![]() |
|
Det er det sikkert også. I praksis er der ikke den helt store forskel. Men det kan jo dreje sig om øjnene der ser - jeg synes ofte at forskellen på "rigtigt " og "lidt forkert", er større end forskellen på "lidt forkert" og "meget forkert" - men ikke alle er enige med mig i dét.
OK. Det må være afhængigt af materialet, jeg synes tit jeg ser judder i amerikanske udsendelser - men nu du siger det, så er det oftest sport og tv-shows, og ikke egentlige serier (Friends var bare for at slynge noget ud, ikke noget jeg har oplevet som et problem i praksis - my bad) hvor jeg bemærker det, det kan jo så være en meget rimelig forklaring på dét... Simpsons ser helt forfærdeligt ud, spørgsmålet er om ikke en tegnefilm som dén er lavet med mindre end 24 fps? Det er mig bekendt meget normalt at animation laves ved mindre end 24 fps, man kunne vel godt forestille sig at netop Simpsons der er lavet til tv, er optaget ved 15 fps, hvilket giver problemer i pal-land? (rent gætteri, jeg har ikke nærstuderet det - jeg synes bare det ser grumt ud) |
||
Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk |
||
![]() |
||
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8685 |
![]() |
|
Er du sikker på at det ikke kun er tv serier optaget på film det gælder? Sitcoms som f.eks. Friends ser ud til at være optaget med tv-kameraer, for ellers burde kvaliteten være bedre (og på højde med f.eks. Colombo, CSI m.fl.). |
||
![]() |
||
![]() |
|
IMDB siger 35mm Jeg mener også at have set at Friends skulle komme på HD-DVD... Hvis der er nogen som har en R1 Friends DVD, kunne de måske checke om det er 2:3 pulldown? (et korrekt udført XviD DVD rip vil være 23.976fps, hvis det stammer fra en 2:3 pulldown kilde). Redigeret af JesperLund - 23-Januar-2007 kl. 16:20 |
||
|
||
![]() |
||
lunddal ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 09-Februar-2006 Sted: Danmark Status: Offline Point: 8685 |
![]() |
|
Så må det være et tredjerangsfirma der har stået for overførslen til bånd, for
det ser ikke godt ud (jeg har ikke set kvaliteten på DVD). Måske er PAL versionen konverteret fra NTSC bånd? |
||
![]() |
||
larsmarcus ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 10-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 89 |
![]() |
|
Har nu siddet og læst jeres tekniske svar igennem - men det jeg mere eller mindre læser ud af det er at der ikke er nogen umiddelbar løsning. Efter nu at have set nyeste afsnit af Prison Break i HD her til aften, synes jeg problemet er ret stort! Hvis jeg havde haft mere end 30 dages returret ved TC havde jeg leveret tv'et tilbage. Synes simpelthen ik det er til at holde ud at se på. Den eneste løsning jer ser er at købe en eller anden form for multimedieafspiller/streamer som kan afspille de filer der nu engang ligger på min PC harddisk. Den skal så bare køre HDMI. Vil det ikke løse det ?
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Prison Break i HD er 23.976fps...
|
||
|
||
![]() |
||
larsmarcus ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 10-August-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 89 |
![]() |
|
jamen det er jo ligemeget om jeg smækker en PAL DVD i mit dvd drev i pc'en og ser det på tv'et via VGA - problemet er det samme! Tror altså ikke at det er kilden det afhænger af. |
||
![]() |
||
![]() |
|
Nej, men du skal måske overveje en anden forbindelse til TVet end VGA med 60Hz (dit grafikkort sender 60Hz afsted uanset om kilden er 23.976fps video eller PAL DVD). Jeg ville kigge efter software som kan sende 1080p/24 over HDMI eller DVI-HDMI (jeg ved ikke om Powerstrip kan bruges?). Det er ikke ideelt til PAL DVD, men videomateriale som PB i HD med 23.976fps vil passe rigtigt godt til denne løsning. |
||
|
||
![]() |
||
![]() |
|
Hvis man kigger på NFOs på www.nforce.nl (TV-Rips sektionen), bruges der 23.976fps ligesom for almindelige TV serier (de laver IVTC, eliminerer duplicate frames, og encoder progressivt). Lidt Googling + søgning på www.doom9.org forumet viser dog, at The Simpsons er lavet med varierende frame rater (åbenbart en typisk cartoon ting?), muligvis helt op til 30fps. Slutresultatet har selvfølgelig konstant fps, men gentagelsen af frames varierer undervejs. Det vil selvfølgelig være et mareridt for enhver NTSC->PAL konvertering... |
||
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |