peko skrev:
er der nogle her på forum, som har erfaring med nogle af disse to maskiner i forbindelse med yousee, hvordan virker de, kan de optage in MPEG4 format, kan de kører med kort fra yousee for at se extra HD kanaler etc. |
Jeg har en Vantage 8000, godt nok en Vantage 8000TS, men det er i bund og grund fuldstændigt samme maskine som HD8000C, bare med andre tunere til hhv DVB-t og DVB-s i stedet for tunere til DVB-c. Bortset fra hvilken type DVB (-s,-t eller -c) de forskellige modeller tuner er de ellers fuldstændigt identiske, hvad angår resten af hardwaren, deres features og deres firmware. Det er reelt kun forholdende omkring tuningen der adskiller dem fra hinanden.
Og ja, du kan sagtens bruge 8000 serien til CA-moduler og programkort (også YouSee's) da recieverne har 2 x Common Interfaces. Så ligesom hvis du ville bruge et TV med indbygget tuner, skal du blot have fat i et CA modul og programkort for at få adgang til YouSee Plus kanalerne og eventuelle yderligere betalingskanaler. Du skal dog være opmærksom på at det kun er YouSee's egne bokse der kan afvikle tjenerster som 'start forfra' og købe VOD materiale, da det er noget der ligger i selve softwaren på YouSee's egne bokse.
Og ja, naturligvis kan 8000 serien modtage og optage MPEG4 både som SD og HD. Jeg har tunet både MPEG4 SD broadcasts via DVB-t tuneren og MPEG4 HD broadcasts via DVB-s tuneren, da der jo ikke er HD via DVB-t endnu. Og 8000C kan på fuldstændig lignende vis vise, optage og afspille MPEG4 broadcasts fra DVB-c (selv om YouSee så mig bekendt ikke sender nogle MPEG4 kanaler i SD aktuelt)
Hvad jeg ellers generelt kan sige jeg syntes er godt/skidt ved recieveren så er det:
Godt:
- Ret hurtigt kanalskift sammenlignet med mange andre DVB tunere.
- Kan som sædvanligt for HD-recievere sættes til enten at Skalere HD til en bestemt valgbar opløsning, ELLER outputte hver enkelt kanal i dens native horisontale opløsning så eksternt udstyr alternativ kan skalere det oprindelige signal (f.eks en DVDO edge eller lign). Det er ikke alle recievere der giver denne store fleksibilitet angående outputsignaler, da mange recievere enten outputter 1080i kanaler i 720p eller 720p kanaler i 1080i afhængigt af hvilken skærmopløsning man nu har valgt til HD materiale. Men her kan man altså helt undgå kompromiser i forbindelse med outputtets opløsning ifht broadcastet.
- Stor fleksibilitet, ikke mindst hvad angår optagemedievalg. Man kan f.eks både optage direkte på enten USB sticks eller intern/ekstern Harddisk (og kopiere imellem dem om man vil), og man kan fra en computer (via forbindelse at recieveren til LAN) få adgang til disse optagelser, og ved lige hurtigt at ompakke containerformatet også både afspille dem på en PC og lave tabsfrie DVD'ere af optagelserne helt uden at bitstreamen overhovedet skal re-encodes og der dermed opstår kvalitetstab i DVD Authoringen. (med mindre man har et dumt autonomt Authorprogram der altid re-encoder til en bestemt kvalitet uanset hvad)
- Hurtig sortering af kanaler, f.eks efter om de er MPEG4/HD eller alfabetisk. Sidsnævnte er en mig virkelig stor hjælp når jeg skal finde en bestemt tv-kanal, da jeg har tunet over 2000 programmer på min Vantage 8000TS (4xDiSEqC + DVB-t)
Skidt:
- Den er imho lang tid om at boote fra slukket. 
- Jeg savner en "Series-link" funktion, som jeg kender den fra min Sky+ HD boks til betalings-tv (Det er en betalings-tv platform uden tilgængeligt CA-modul, så jeg kunne bruge Vantage reciveren i stedet, som man altså sagtens kan med andre udbyderes, f.eks YouSee som der findes CA-moduler til). ...Men Series link funktion er så igen noget der skal være i EPG data fra programudbyderen alligevel, og det er langt fra alle udbydere der har det. (Kender ikke status for YouSee i den forbindelse)
Workaround: Selve EPG'en er ellers for så vidt fin nok, og man kan f.eks. søge specifikt på en tv udsendelses navn (f.eks bare "dail" hvis man vil have overblik over og listet alle ugens afsnit og skiftende sendetider af "the daily show" på DR2, og programmere boksen til at optage dem.
Slutteligt vil jeg sige, at med mindre du specifikt ønsker at udnytte nogle af de specifikke fordele ved Vantage boksen og prioriterer dem (som f.eks den den frie adgang til de optagede filer fra en PC), så vil jeg til YouSee dog først og fremmest anbefale at man bruger deres egne bokse, da de er de eneste recievere der specifikt er fuldt integreret til hele YouSee platformen (inkl. start forfra, og VOD tjenesterne). Det er slet og ret et spørgsmål om software skrevet specifikt til ubyderes platform.
Sschmidt skrev:
- Den kan hakke en del i det når harddisken vågner op. Så meget, faktisk, at man kan blive nødt til at sætte boksen i stand-by og tænde den igen for at det går væk. |
Mærkeligt! Det har jeg aldrig været så meget som bare i nærheden af at opleve med min. (firmware 02.52T-0, jeg har ikke fået installeret 02.53T-0 fra 2 Oktober endnu) Jeg har også som dig en 1TB intern harddisk i min. Har du fulgt Vantage vejledning og købt en kompatibel intern harddisk, og ikke en af dem de lister som inkompatible? (jeg har f.eks en Seagate Pipeline HD2 model ST31000322CS, den ene af kun to forskellige 1TB harddiske der er listet som kompatibel til intern installation)
Sschmidt skrev:
HD8000C viser nemlig ikke undertekster på TV2, da TV2 sender undertekster i DVB-T format.. |
Det udsagn må jeg stille mig SÆRDELES uforstående og tvivlende over for, for Vantage viser fint DVB-subtitles (som det hedder uanset om det så er tunet via DVB-s, DVB-c eller DVB-t) med de nyere firmware versioner i hvert fald.
Man kan f.eks tilvælge det ved 3 tryk på "text" kanppen på fjernbetjeninger (1 tryk giver mulighed for tekst-tv, næste tryk giver mulighed for valg af undertekster fra tekst-tv (for døve) og det 3 tryk giver mulighed for at vælge DVB-subtitling). Så med mindre YouSee ikke har underteksten i deres signal, så lyder det virkeligt mærkeligt at du ikke har DVB-subtitling på din (hvis den ellers har relativ ny firmware).
Du har vel ikke TV2 tunet og til at ligge to steder (fra to forskellige frekvenser), vel? for så prøv den anden frekvens. ...Jeg ved at YouSee tidligere har encodet deres eget DR signal, og sendt 2 forskellige udgaver af DR1. Ét de selv lavede fra et SDI link de fik fra TV-byen, og ét de tog ned fra DVB-t netværket indeholdende DVB-subtitling. Måske de gør noget lignende med TV2? (jeg har ikke selv YouSee i dag, så jeg er overladt til at gætte på årsager). Men jeg ved at 8000 serien ER i stand til at vise DVB-subtitling hvis ellers den har nyere firmware, OG signalet ellers indeholder DVB-subtitling.
Sschmidt skrev:
Og den afspiller 2 lydspor samtidigt på Eurosport og Cartoon Network, sikkert pga en anden finurlighed i Yousee's kabel-TV format. |
Det må det være. Når jeg tuner f.eks Eurosport og Euronews fra satellit kan jeg aktivt vælge op til 6-7 forskellige europæiske sprog uden at de blandes sammen. Det lyder som om YouSee angiver 2 forskellige sprog/monokanaler som ét samlet sterolydspor på den samme PID?. Og så forholder boksen sig jo til den information, da det den afvikler er bestemt af packet ID (PID) for hhv billed, lyd og tekst.
Sschmidt skrev:
Jeg er selv ved at opstøve løsninger på TV2 undertekster og dobbeltlyd - hvis dette løses, er Vantage'n en super-kasse! |
Jeg kan med risiko for at gentage mig selv bare sige at DVB-subtitling virker fint på 8000 serien fra den terrestiale transmission, så det burde det også gøre i kabel-tv transmissionen såfremt DVB-subtitling ellers er til stede i det tunede signal.
Men se evt. (under status for den enkelte kanal) hvad der er tunet og tilgængeligt af PID's i forbindelse med de kanaler hvor du mangler undertekster. Måske er PID'en for DVB-subtitling ikke tunet korrekt. Prøv evt. at genscanne, eller lave en manuel scanning på frekvensen hvor du sætter den til at søge PID.
Redigeret af TBC1 - 09-Oktober-2009 kl. 06:54