AV Precision skrev:
Hooks skrev:
Well, selvom Otto mener det er optikken der er skæv, så burde du kunne rette billedet op. Det er bare om at tænke sig om.
Du siger det er skævt i den ene side... Well, så hjælper vatterpas osv. nok ikke meget, for du bliver nok nødt til at justere den horizontale retning på projektoren... Symmetrisk skævt er målet her, og så keystone justering på det sidste stykke. Mener at kunne huske du havde InFocus INxx hvilken vel netop har god optik (for klassen), men knapt så imponerende opstillingsfunktioner? Har du den kørende med eller uden keystone på dit billede nu?
|
Keystone er bandlyst i enhver seriøs projektor-opstilling! Hvis projektoren hænger i den rigtige højde, skal det ikke være nødvendigt med keystone. |
Helt enig! Hvilket jeg meget klart gav udtryk for i den anden tråd hvor samme bruger bad om hjælp til opsætning... ;-)
Og jeg justere da også min holdning da jeg fandt ud af at der var tale om een centimeter i skævhed.
Sigida:
Du siger at det kun er i den ene side at den er skæv, det betyder at projektoren ikke skyder vinkelret ind på væggen/lærredet, og at du derfor skal dreje projektoren (imod højre eller venstre) indtil trapezformen er symmetrisk. Derefter kan du så højdejustere til trapezen forsvinder, og er det ikke muligt, kombineret med at din irritation over skævhed er større end din irritation over at anvende keystone, så er keystone sidste udvej til at opnå et geometrisk korrekt billed.
---
Iøvrigt, jeg har skrevet lidt med folkene bag projectorcentrals projection calculator - de er ved at inkorporere vertikalt offset i kalkulatoren, således at man kan se hvilket offset en given projektor vil vise i en given opstilling, samt hvilke minimum og maksimum justeringer man kan foretage med lensshift i en given opstilling.
Så er næste bastion min utilfredshed med hovedparten af "beslag/ophæng" sælgere, som i bund og grund ikke aner hvad årsagen er til at ophængene gør det de gør... altså bare noget så basalt som at kende højden på deres ophæng, eller spørge kunden om hvilken højde projektorlinsen skal hænge i.
![](smileys/smiley19.gif)
De skal opdrages på eller stilles i gabestokken. Håber at projector central får inkluderet ophæng data i deres kalkulator v4 så man kan finde det ophæng man har behov for.
---
Alt min galde er snart kommet ud, jeg har brugt de sidste par uger på at købe mange af disse sager - og ikke mindst at finde de rette ting/stumper - det er derfor jeg ved hvor slemt det står til. Jeg har selv haft større viden om tingene end 80% af de sælgere jeg har talt med, og det bliver lidt trættende i længden. Jeg var faktisk på vej ind til TC i Kbh. men fandt aldrig butikken, kørte op og ned af Vesterbrogade 2 gange og tænkte så at de måske var flyttet...
![](smileys/smiley36.gif)
Der havde jeg sikkert kunne finde bedre hjælp end hvad jeg ellers er stødt på. Det er dog ikke alt sammen skidt - CSO i Lyngby var både vidende, flinke og hjælpsomme, og der er enkelte medarbejdere i HiFiKlubben som også kunne have haft job dér for 20 år siden, men der er kommet længere mellem snapsene!!