recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Vare fra udlandet - moms gebyr uretmæssigt opkræv?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Vare fra udlandet - moms gebyr uretmæssigt opkræv?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Plex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 614
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Plex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Vare fra udlandet - moms gebyr uretmæssigt opkræv?
    Sendt: 18-April-2020 kl. 12:51
Hej

Jeg har flere gange købt fra en udenlandsk forhandler, og fået varerne sendt fra Tyskland. I denne sag, oplyser de mig et trackingnummer, som sendes fra Frankring.

Efter nogen tid, kommer pakken og min kone tager i mod, uden at kvittere - det er FedEx der afleverer.

Senere kommer der så en regning for moms og importgebyr, hvilket jo er fint nok, eftersom jeg har modtaget noget fra Kina - det kan FedEx vel sådan set ikke gøre for. Men skulle de ikke orientere mig om, at forsendelsen bliver pålagt moms og importgebyr. 

Står de ikke med en dårlig sag, eftersom de ikke har orienteret mig om dette, og jeg har ikke har kvitteret for modtagelsen? 

Varen repræsenterer en værdi af 49USD, og de opkræver kr. 131,20. Skats online beregninger siger 77 kr., så det undrer mig hvordan de mon er kommet frem til det? Derudover tager de 144 + moms i gebyr, hvilket jo er lovligt nok. 

Nå men jeg betaler selvfølgelig, eftersom fakturen har forhold på tirsdag (modtaget i dag), og så må jeg klage lidt, hvis der er noget at komme efter.

Hvad mener panelet? 

Pft og go weekend Smile
Til top
Clemen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2006
Status: Offline
Point: 605
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Clemen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2020 kl. 13:13
Du må have fat i sælger, vil mene det er sælger der har taget røven på dig og ikke fedex.

Køben du varen fra tyskland og den sendes fra uden for EU så bør sælger fortælle om dette ved bestilling.
Til top
Plex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 614
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Plex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2020 kl. 13:15
Oprindeligt skrevet af Clemen Clemen skrev:

Du må have fat i sælger, vil mene det er sælger der har taget røven på dig og ikke fedex.

Køben du varen fra tyskland og den sendes fra uden for EU så bør sælger fortælle om dette ved bestilling.

Tak for dit svar.

Ja Fedex er delvis frifundet, men de har jo heller ikke fortalt mig, at jeg skulle forvente en faktura, fået kvittering, eller beregnet moms korrekt.

Ellers er jeg enig ja :) 
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2020 kl. 14:56
Det er kun post dk der opkræver told/moms før de udleverer pakken. Og dermed kan man nægte at modtage pakken.

De andre dhl,feedet, ups sender bare en regning og du kan ikke gøre noget.

Men hvis pakken er sendt fra Frankrig så er det jo inde for eu.
Til top
Hackerjac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 25-September-2008
Sted: Videbæk
Status: Offline
Point: 2735
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hackerjac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2020 kl. 18:25
Oprindeligt skrevet af PerW PerW skrev:

Det er kun post dk der opkræver told/moms før de udleverer pakken. Og dermed kan man nægte at modtage pakken.

De andre dhl,feedet, ups sender bare en regning og du kan ikke gøre noget.

Men hvis pakken er sendt fra Frankrig så er det jo inde for eu.



Det er så ikke helt korrekt, jeg har gemmen tiden modtaget flere pakker fra Kina med DHL og på dem der var pålagt moms og opkrævnings gebyr fik jeg en sms med beløbet som skulle betales enten online eller hos chaufføren inden DHL kunne udleverer min pakke
Til top
BlueFox Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 17-December-2015
Sted: København
Status: Offline
Point: 536
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér BlueFox Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2020 kl. 19:42
Oprindeligt skrevet af Plex Plex skrev:

Hej

Varen repræsenterer en værdi af 49USD, og de opkræver kr. 131,20. Skats online beregninger siger 77 kr., så det undrer mig hvordan de mon er kommet frem til det? Derudover tager de 144 + moms i gebyr, hvilket jo er lovligt nok. 



Du skal betale moms af varens pris plus evt fragt omkostning.
Told skal du først betale når prisen komer over ca 1200 kr.

Men du er da blevet røvrendt af sælger, hvis han ikke har oplyst Kina som afsender land.

mvh
MichaelS
Recordere.dk medlem siden 11-Marts-2004 kl. 22:33
Til top
Plex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 614
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Plex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2020 kl. 20:11
Tak for svar...

Jo sælger har ikke lige været så flink i denne sag, men så ved man jo bare, hvor man ikke skal handle igen.

Så må jeg lige have fat i FedEx, for at høre dem, hvordan de beregner moms - deres regnestykke er noget mere end vores danske 25%.

Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5196
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2020 kl. 20:31
Oprindeligt skrevet af Plex Plex skrev:

Så må jeg lige have fat i FedEx, for at høre dem, hvordan de beregner moms - deres regnestykke er noget mere end vores danske 25%.
Hvis varens pris er højere end DKK 80,-  skal der betales moms både af købspris og forsendelse.

Info Link: https://skat.dk/skat.aspx?oid=2236525
Moms: Du skal betale dansk moms, hvis du køber varer for mere end 80 kr. før fragt. Momsen beregnes af både varens pris, fragten og tolden. Du skal altid betale moms af spiritus, vin, øl, tobaksvarer (fx cigaretter), parfume og eau de toilette, uanset hvor meget du køber. Dansk moms er 25 %.

Oprindeligt skrevet af Plex Plex skrev:

Varen repræsenterer en værdi af 49USD

Hvad var forsendelses omkostninger?



Mvh. JørgenT
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2020 kl. 20:34
På hvilken side har du handlet?
Til top
Plex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-September-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 614
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Plex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2020 kl. 20:38
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af Plex Plex skrev:

Så må jeg lige have fat i FedEx, for at høre dem, hvordan de beregner moms - deres regnestykke er noget mere end vores danske 25%.
Hvis varens pris er højere end DKK 80,-  skal der betales moms både af købspris og forsendelse.

Moms: Du skal betale dansk moms, hvis du køber varer for mere end 80 kr. før fragt. Momsen beregnes af både varens pris, fragten og tolden. Du skal altid betale moms af spiritus, vin, øl, tobaksvarer (fx cigaretter), parfume og eau de toilette, uanset hvor meget du køber. Dansk moms er 25 %.

Oprindeligt skrevet af Plex Plex skrev:

Varen repræsenterer en værdi af 49USD

Hvad var forsendelses omkostninger?




Forsendelsen var kr. 0

Varens pris 49 USD = 334 kr.

FedEx opkræver "Importmoms" kr.: 131,20 - altså noget mere end 25%
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2020 kl. 21:01
Hvad er det du har købt?
Hvilken hjemmeside har du købt det hos (link)?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér PerW Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-April-2020 kl. 21:05
Oprindeligt skrevet af Plex Plex skrev:

Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af Plex Plex skrev:

Så må jeg lige have fat i FedEx, for at høre dem, hvordan de beregner moms - deres regnestykke er noget mere end vores danske 25%.
Hvis varens pris er højere end DKK 80,-  skal der betales moms både af købspris og forsendelse.

Moms: Du skal betale dansk moms, hvis du køber varer for mere end 80 kr. før fragt. Momsen beregnes af både varens pris, fragten og tolden. Du skal altid betale moms af spiritus, vin, øl, tobaksvarer (fx cigaretter), parfume og eau de toilette, uanset hvor meget du køber. Dansk moms er 25 %.

Oprindeligt skrevet af Plex Plex skrev:

Varen repræsenterer en værdi af 49USD

Hvad var forsendelses omkostninger?




Forsendelsen var kr. 0

Varens pris 49 USD = 334 kr.

FedEx opkræver "Importmoms" kr.: 131,20 - altså noget mere end 25%
Hvad stod der på pakken, hvad var der vedhæf5et af faktura?
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu