recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Varm receiver
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketVarm receiver

Besvar Besvar Side  <1234 5>
Forfatter
Besked
bulk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2006
Status: Offline
Point: 976
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2008 kl. 11:31
Oprindeligt skrevet af -C5- -C5- skrev:

Hvis vi antager at den er 56 grader uanset om der er meget luft over eller lidt, er afstanden altså lige meget. Det der betyder noget er hvor varm den bliver.

Jamen , den vil ikke være 56 grader hvis du giver den 20 cm i højden og 10 cm til siderne...    som de fleste foreskriver i deres manual.    Desuden er det med garanti den bliver meget varmere uden den afstand og 1,5 cm er alt alt for lidt.

Mit spørgsmål går på om 56 grader er uacceptabelt eller normalt ved højt effekt forbrug.

De 56 grader du har målt er ovenpå kabinet .. der er lidt varmere ved komponenterne ....   

Min anke er at der først sådan rigtig blev reageret fra i andre da jeg oplyste de 1½ cm. Hvis jeg nu havde fortalt at der er 15cm ville I så også betragte det som et problem?

Jamen den vil ikke blive 56 grader hvis du følger deres anvisninger som de jo osse så pænt skriver i deres manual  (denon3808)  ...   så det ville slet ikke være aktuelt hvis du havdde den afstand .      Alle de ventilations huller på din receiver, har jo et formål  (for det er jo ikke for syns skyld de er der ).      Men ellers kan du jo osse bare forsætte med de 1,5 cm  ... men det går helt sikkert ud over levetiden.   Men det ved du jo godt ... for kølig er den jo ikke (56gr) .

At producenten skriver at der skal være ...hvad ved jeg, 15cm over og 10cm ved siderne kommer jo ikke som er overraskelse. Uanset om 5 cm over er nok vil de stadig skrive 15cm for ikke at komme i fedtefadet.

Du behøver jo ikke gøre som de skriver, men komponenterne lever væsentlig længere...        

Redigeret af bulk - 19-Maj-2008 kl. 11:32
Til top
-C5- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Januar-2007
Sted: Denmark
Point: 1019
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2008 kl. 16:14

Nu har jeg målt den ved normalt brug. her kommer den op på 47 grader.

Edit:

Jeg har lige talt med Denon i England. i følge dem er 56 grader ikke noget problem. Yder mere fik jeg at vide at hvis den begynder at blive over ophedet vil den først lyde mærkeligt og forvrænge lyden dernæst vil den automatisk lukke ned.

I manualen står der følgende:

"For proper heat dispersal, do not install this unit in a confined space, suce as a bookcase or similar enclosure."

Om der skal være 5 eller 15 cm over receiveren er ikke angivet.

Redigeret af -C5- - 19-Maj-2008 kl. 16:52
Tv....SONY BRAVIA KD-75XD9005
Reciver...Denon X4500H
NAS.......Synology DS412
Blu-ray...PS4
Front.....DALI SUITE 2.8
Center....DALI SUITE C0.8
Bag.......DALI SUITE R0.8
Sub.......DALI IKON
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10583
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2008 kl. 17:58

Jeg har lige talt med Denon i England. i følge dem er 56 grader ikke noget problem.

Nej, selvfølgelig ikke, for det er vel Fahrenheit de måler i derovre.LOL

Flemming

Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2008 kl. 18:12

Lyder lidt som sælgeren der siger til bilkøberen: Du skal ikke fylde olie på før den røde lampe lyser!!!  For syv søren - SÅ ER DET FOR SENT

Du skal tage imod de mange advarsler her. Hvorfor har du ellers spurgt? Din forstærker lider en hurtig død ved den høje temperatur, BASTA!

Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2008 kl. 18:21

Nu har jeg målt den ved normalt brug. her kommer den op på 47 grader.

Edit:

Jeg har lige talt med Denon i England. i følge dem er 56 grader ikke noget problem. Yder mere fik jeg at vide at hvis den begynder at blive over ophedet vil den først lyde mærkeligt og forvrænge lyden dernæst vil den automatisk lukke ned.

I manualen står der følgende:

"For proper heat dispersal, do not install this unit in a confined space, suce as a bookcase or similar enclosure."

Om der skal være 5 eller 15 cm over receiveren er ikke angivet.

Så må vi ikke håbe dine højttalere lider skade af forvrængningen og er købt i Tapeconnection .

Nu lyder du noget mopset over folk først reagere da du fortæller der kun er 1½ cm. Der er jo forskel på hvor høj drifttemperatur en forstærker har, men nå der ikke er luftcirkulation så bliver temperaturen for høj i forholod til hvad forstærkeren er designet til. Men de har jo skrevet i manualen du ikke skal sætte den i et indlukke!!!
Til top
-C5- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2008 kl. 19:37
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Så må vi ikke håbe dine højttalere lider skade af forvrængningen og er købt i Tapeconnection .

Nu lyder du noget mopset over folk først reagere da du fortæller der kun er 1½ cm. Der er jo forskel på hvor høj drifttemperatur en forstærker har, men nå der ikke er luftcirkulation så bliver temperaturen for høj i forholod til hvad forstærkeren er designet til. Men de har jo skrevet i manualen du ikke skal sætte den i et indlukke!!!

Mopset! Jeg er ikke spor mopset. Jeg synes bare det er påfaldende at folk ikke interessere sig for hvor varm receiveren bliver eller kan tåle at blive, men kun er interesseret i afstanden fra receiver til hylden oven over. Jeg synes det er lidt underligt at alle nørderne, det er ikke ment negativt, pr automatik siger 15cm over receiveren uden i øvrigt at interessere sig for hvad der egentlig er nødvendigt.

Om man kan lide det eller ej så betyd det visuelle helheds indtryk af setuppet meget, især for den kvindelige del af befolkninger, nogen af os er desværre nød til at tage bare minimalt hensyn til dem.

Denon bliver jo ikke kun solgt i Danmark, men også i meget varmere og mere fugtige lande. Hvis der er 40 grader i skyggen og en fugtighed på 100% skal der naturligvis mere til for at få varmen fra receiveren ledt væk, end hvis der kun er en 25 grader og en fugtighed på max 50%. Denon skriver formentlig det samme i alle manualer hvad dette angår.

Du skriver selv at der er forskel på hvor meget varme forskellige receivere udvikler. Ergo er der forskel på hvor meget frirum der er behov for. Desuden er der nok også kvalitets forskel på komponenterne og dermed også hvor meget de kan tåle.

Jeg har ingen bag beklædning på mit møbel, så jeg vil mene at der er luftcirkulation. Jeg medgiver gerne at det ikke er optimalt, men det er heller ikke det jeg sigter efter.

Men som du selv skriver ” men nå der ikke er luftcirkulation så bliver temperaturen for høj i forhold til hvad forstærkeren er designet til”

Det er nemlig humlen i det jeg mener. Hvad er min receiver designet til at kunne tåle? Sagt med andre ord, hvad er min receivers arbejdes temperatur?

Reciver...Denon X4500H
NAS.......Synology DS412
Blu-ray...PS4
Front.....DALI SUITE 2.8
Sub.......DALI IKON
Til top
bulk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2006
Point: 976
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2008 kl. 20:54

De fleste anbefaler 15-20 cm og 10 cm til siderne ....   Men du kan jo bare lade hver .... du kender jo prisen for det     .. desuden kan du nok godt ligge nogle grader til de 56grader.... da der er endnu varmede nede ved komponenterne.

Men prøv dog og ringe til HFK og hør hvad de anbefaler ... tror osse de vil sige det er for "#¤""¤  med 1,5 cm   (det ved du vel).

Du skrev der var 47 grader ved normalt brug ?  var det med masser af plads foroven og siderne ??..       Desuden er 10 grader mindre, er jo osse næsten 20%  mindre...

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2008 kl. 21:59

Jeg har fået at vide er 56 grader i overkanten.. den må ikke blive varmere end du kan holde hånden på den i mindst 10 sekunder.. ellers er det for meget, så afhængig af din smertetærskel vil jeg også anbefale noget termostatstyret luftblæser inde bag forstærkeren så luften bliver udskiftet noget mere.... det er jo surt hvis den siger godnat pga. varmen.
Med mindre du kan få den placeret med noget mere luft især over toppen... siderne er nok ikke så vigtige hvis bare den kan slippe af med luften ovenud.

Jeg syntes iøvrigt det lyder som et lidt dårligt råd du har fået fra Denon UK, og jeg ville kun turde bruge det som råd hvis det kom fra selve forhandleren.. på skrift... for ellers har du jo ingen rettigheder hvis rådet nu viser sig at være dårligt (hvis man ellers kan kalde det et råd).

Redigeret af rhsin - 19-Maj-2008 kl. 21:59
Mvh

René
Til top
-C5- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2008 kl. 22:08
Oprindeligt skrevet af bulk bulk skrev:

De fleste anbefaler 15-20 cm og 10 cm til siderne ....   Men du kan jo bare lade hver .... du kender jo prisen for det     .. desuden kan du nok godt ligge nogle grader til de 56grader.... da der er endnu varmede nede ved komponenterne.

Men prøv dog og ringe til HFK og hør hvad de anbefaler ... tror osse de vil sige det er for "#¤""¤  med 1,5 cm   (det ved du vel).

Du skrev der var 47 grader ved normalt brug ?  var det med masser af plads foroven og siderne ??..       Desuden er 10 grader mindre, er jo osse næsten 20%  mindre...

Jeg har faktisk snakket med HFK i dag. Hvor jeg fik at vide at jeg skal regne med at den kan blive meget varm, hvor varm kunne/ville han ikke sige.

Men hvis jeg spørger dem direkte om jeg bør have 15 cm luft eller om jeg kan nøjes med 15mm er jeg ikke i tvivl om hvad HFk vil svare. Man vil jo altid tilstræbe det optimale, det optimale er bare ikke muligt i mit tilfælde. Jeg er ret sikker på at der sidder en del andre med tilsvarende problem stilling.

Det vil jo være dumt at udskifte et møbel til flere tusinde kroner hvis det måske ikke er strengt nødvendigt. Igen er det ikke et spørgsmål om det er optimalt.

Normalt brug er samme placering, altså med de 15mm luft over, men med volumen sat til -35dB hvilket hjemme hos os er normal Tv eller radio lyd.

De 56 grader er med volumen sat til -10dB. Det er ikke sansynligt at der vil blive skruet mere op, da det var ret højt.

Redigeret af -C5- - 19-Maj-2008 kl. 22:21
Reciver...Denon X4500H
NAS.......Synology DS412
Blu-ray...PS4
Front.....DALI SUITE 2.8
Sub.......DALI IKON
Til top
-C5- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2008 kl. 22:40
Oprindeligt skrevet af rhsin rhsin skrev:

Jeg har fået at vide er 56 grader i overkanten.. den må ikke blive varmere end du kan holde hånden på den i mindst 10 sekunder.. ellers er det for meget, så afhængig af din smertetærskel vil jeg også anbefale noget termostatstyret luftblæser inde bag forstærkeren så luften bliver udskiftet noget mere.... det er jo surt hvis den siger godnat pga. varmen.
Med mindre du kan få den placeret med noget mere luft især over toppen... siderne er nok ikke så vigtige hvis bare den kan slippe af med luften ovenud.

Jeg syntes iøvrigt det lyder som et lidt dårligt råd du har fået fra Denon UK, og jeg ville kun turde bruge det som råd hvis det kom fra selve forhandleren.. på skrift... for ellers har du jo ingen rettigheder hvis rådet nu viser sig at være dårligt (hvis man ellers kan kalde det et råd).

Jeg tror sagtens man kan holde hånden på den i 10 sekunder, tror jeg vil prøve.

Som nævnt tidligere så er de 56grader ved max belastning, jeg har i hvertfald svært ved at forestille mig at jeg vil skrue mere op for  volumen. dog har jeg ikke prøvet at måle temperaturen ved 5.1 lyd.

Mener du at jeg bør monter en blæser så den blæser luft hen over receiveren?

Jeg vile have troet at en blæser skulle monteres under receiveren, så den blæser 'kold' luft op i receiveren.

Reciver...Denon X4500H
NAS.......Synology DS412
Blu-ray...PS4
Front.....DALI SUITE 2.8
Sub.......DALI IKON
Til top
CSN Teknik Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Branchemedlem

Oprettet: 20-Februar-2007
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2008 kl. 23:13
Du burde få en blæser til at suge luften fra den, så den ikke blæser støvet igennem den.
Mvh.Christian

CSN Teknik

Integra.Elac.Velodyne.MKSound.KEF.CSN CustomCables.
Til top
-C5- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Maj-2008 kl. 23:21

Oprindeligt skrevet af CSN Teknik CSN Teknik skrev:

Du burde få en blæser til at suge luften fra den, så den ikke blæser støvet igennem den.

God pointe. Men med 1½ cm er der ikke meget plads tl en blæser.

Med en blæser får man så ikke en del blæser støj i tilgift?

Edit:

Ved nærmere eftertanke er det jo ligemeget om man blæser ind i receiveren eller suger ud af den, der vil komme den samme mængde støv ind i den. Og der vil formentlig komme mindre støv i en receiver i et kabinet med blæser end der gør i en fritstående receiver.

Redigeret af -C5- - 20-Maj-2008 kl. 09:38
Reciver...Denon X4500H
NAS.......Synology DS412
Blu-ray...PS4
Front.....DALI SUITE 2.8
Sub.......DALI IKON
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 5>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu