Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
CyberHouse
Bruger
Oprettet: 29-September-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 105
|
Emne: Varme problem clicmodul Sendt: 27-September-2009 kl. 17:51 |
Hej med Jer.
Har netop modtaget mine clicmoduler, hvor jeg i det ene skal have placeret en effektblok Nad T955, som bliver rigtig varm.
Er der nogen der har erfaring med evt. at placerer en blæser i bunden evt. 120 mm og hvordan den evt. kan tændes på en trigger udgang.?
Håber der er nogle der kan være behjælpelig.
|
Pioneer LX5090H | Pioneer SC-LX72 | B&W - Cm 7, Front | B&W - CMC2 - Center | B&W - CCM65, Surround | B&W - ASW CM10 - Sub | Samsung BDP-1500
|
 |
Kasper_J
Guld medlem
Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2831
|
Sendt: 27-September-2009 kl. 19:28 |
Tvivler på at du opnår den store effekt ved at sætte blæseren i bunden da varme som bekendt stiger opad. Det hjalp ihvertfald ikke en disse da jeg en overgang havde en pc i et skab  Jeg rykkede den højere op i skabet og så var resultatet straks bedre - helt godt blev det nu aldrig.
|
 |
CyberHouse
Bruger
|
Sendt: 28-September-2009 kl. 11:23 |
Hej Kasper_J
Nej du har nok ret i at en placering i toppem er bedre. Jeg har fundet et par blæser om kan køre på trigger udgangen .
Jeg vil sætte blæseren, så den blæser luften ud mod fronten(stoflåge). Håber dette kan hjælpe på problemmet ellers må jeg skifte til (semi)digital forstærker.
|
Pioneer LX5090H | Pioneer SC-LX72 | B&W - Cm 7, Front | B&W - CMC2 - Center | B&W - CCM65, Surround | B&W - ASW CM10 - Sub | Samsung BDP-1500
|
 |
Kasper_J
Guld medlem
Oprettet: 30-Marts-2007
Point: 2831
|
Sendt: 28-September-2009 kl. 12:14 |
Alternativt kan du have en der suger ind i bunden, og en der puster ud i toppen - lidt ligesom man typisk har i et PC kabinet.
|
 |
Willer
Super bruger
Oprettet: 23-Januar-2006
Point: 313
|
Sendt: 28-September-2009 kl. 12:30 |
Kasper_J skrev:
Alternativt kan du have en der suger ind i bunden, og en der puster ud i toppen - lidt ligesom man typisk har i et PC kabinet. |
Når skabet er med stoflåge, vil det så ikke være bedre at sætte både en i toppen og bunden, som så begge suger varm luft ud. På den måde burde man jo suge kold luft ind gennem stoflågen og så ud gennem blæserne? Det var sådan jeg havde en idé om at gøre i mit Clic møbel for at få cirkulation i hele skabet. Men kan da godt være at stoflågen er for stor en flaskehals?
Redigeret af Willer - 28-September-2009 kl. 12:31
|
Kristian
|
 |
Larxox
Guld medlem
Oprettet: 03-Marts-2006
Point: 1025
|
Sendt: 28-September-2009 kl. 14:20 |
Hej!
Jeg har selv bakset med denne problem stilling i mit gamle Frislev møbel.
Problemet er at du bør både have en blæser der blæser ind i møblet og en der blæser ud af møblet, da der er for meget modstand i frontstoffet til at du kan få en ordentligt gennemstrømning.
Hænger den på væggen er der heller ikke mulighed for at få luften ud her!
Det jeg ville anbefale var at sætte en 120mm blæser lige under maven på din NAD som tilføjer "frisk" og kold luft fra udenfor dit møbel. Denne friske luft vil så vandre igennem din effektblok og ud gennem toppen. Alternativt sætte en skum under din effektblok således at den bliver tvangsfodret med luft igennem kabinettet.
I den anden ende af møblet vil jeg så sætte en blæser der smider det varme luft så langt væk som muligt fra møblet og den blæser der leverer den kolde luft i bunden.
|
|
 |
kim olsen
Guld medlem
Oprettet: 13-April-2008
Point: 1384
|
Sendt: 28-September-2009 kl. 16:15 |
jeg kan ikke anbefale at man forsøger at puste luft ind, der er ofte for ineffektivt pga modstanden i den eksisterende luft der umiddelbart ikke har et andet sted at "gå hen", derimod skal der skabes et airflow hvor blæserens funktion er at suge luften ud, mens der kun tages luft in et andet sted (evt. ved hjælp af en blæser) for på den måde at skabe optimal gennemstrømning og samtidigt styre luftens vandring således at man kan maksimere den køling man giver forstærkeren. generelt kan det ikke anbefales at placerer varmeafgivende elektronik der konvektionskøles i lukkede emner så som eks. clicmøbler.
|
Crown - there is no substitute.
|
 |
SLETTET_20120103
--
Oprettet: 14-Oktober-2007
Sted: Odense
Point: 6191
|
Sendt: 28-September-2009 kl. 17:25 |
Det er fuldstændig rigtigt, Kim. Dog kan man med den rette konfiguration (PUSH/PULL) sagtens have meget varmeafgivende elektronik stående, men som i de fleste løsninger herinde , vægtes at løsningen er diskret ofte mere end at løsningen er funktionel.
Jeg har tænkt på om man kunne lave noget smart med at luften dirrigeres ud gennem en kabelbakke, men det er svært ikke at begrænse ydelsen for meget.
Er man ligeglad med prisen og driftsomkostningerne, kan man istedet ty til vandkøling - men det er rimelig overkill til de flestes behov.
|
 |
Hyl.dk
Super bruger
Oprettet: 01-Januar-2009
Point: 353
|
Sendt: 28-September-2009 kl. 18:07 |
Anima skrev:
Det er fuldstændig rigtigt, Kim. Dog kan
man med den rette konfiguration (PUSH/PULL) sagtens have
meget varmeafgivende elektronik stående, men som i de
fleste løsninger herinde , vægtes at løsningen er diskret
ofte mere end at løsningen er funktionel.Jeg har tænkt på
om man kunne lave noget smart med at luften dirrigeres ud
gennem en kabelbakke, men det er svært ikke at begrænse
ydelsen for meget. Er man ligeglad med prisen og
driftsomkostningerne, kan man istedet ty til vandkøling -
men det er rimelig overkill til de flestes behov.
|
Hvis du skal have vandkøling der fungere godt, skal du
have kølingen direkte på kølepladen inde i forstærkeren,
eller endnu bedre på de transistorer/kredse der bliver
varme. Dette kræver mere arbejde end de fleste vil gøre
ud af det, det giver tilgengæld virkeligt god køling.
|
Udstyr: * Receiver - Pioneer VSX-LX60 * Effekt - XTZ Edge A2-300 (2 stk Bi-amp) * Front - XTZ 99.36 MK1 * Center - XTZ 99.25 MK1 * Sub - XTZ 99 W10.16 (m. 700W klasse-D modul)
|
 |
CyberHouse
Bruger
|
Sendt: 28-September-2009 kl. 18:14 |
CyberHouse skrev:
Hej Kasper_J
Nej du har nok ret i at en placering i toppem er bedre. Jeg har fundet et par blæser om kan køre på trigger udgangen .
Jeg vil sætte blæseren, så den blæser luften ud mod fronten(stoflåge). Håber dette kan hjælpe på problemmet ellers må jeg skifte til (semi)digital forstærker.
|
Jeg må så i tillæg placerer endnu en blæser under selve "blokken" som suger luften ind, og en der er placeret som i indlæg herover. Det betyder at der skal bores et hul svarende til blæserensstørrelse i bunden af det nye clicmodul
Vil det kunne gøre det.? Eller bør jeg vende blikket imod ex. lyngdorf sda 2175 eller tilsvarende, vil denne kunne placeres i sådanne et skab?
|
|
 |