recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Køb og salg > Jura
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Varsling af huslejeforhøjelse pga dyrere tv-pakke
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketVarsling af huslejeforhøjelse pga dyrere tv-pakke

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2009
Sted: København Ø
Status: Offline
Point: 1508
Direkte link til dette indlæg Emne: Varsling af huslejeforhøjelse pga dyrere tv-pakke
    Sendt: 02-Juni-2011 kl. 23:11
Jeg bor i en almennyttig boligforening med kollektiv forsyningsaftale med YouSee. Vi kan vælge mellem Grundpakke og Fuldpakke - eller ingen pakke. Opkrævningen sker over huslejen afhængig af pakkevalg.

Men vi har et problem, som jeg godt vil høre andres mening om, og specielt hvordan man andre steder undgår det.

Vi er halvvejs igennem 2011, men der opkræves ikke hvad YouSee og ophavsretsorganisationerne (Copy-dan og Koda) afregnes for i 2011 - til trods for at YouSee allerede i sept. 2010 gav besked om tv-pakkernes pris i 2011. Vores administratorselskab opkræver ca. 28 kr./md. for lidt for Grundpakken og ca. 16 kr./md. for lidt for Fuldpakken. De beløb, administrator opkræver, er budgetterede priser i henhold til et såkaldt "Antennebudget", der blev lavet og forelagt boligforeningen før YouSee's priser for 2011 forelå.

Der er ikke givet besked til beboerne om de reelle priser på tv-pakkerne. Den mangelfulde opkrævning i år medfører et stort budgetunderskud som administrator vil lægge ind i et antennebudget for fællesudgifter (kabelnet, fibernet, administration m.m.) til næste år og dele ligeligt ud på samtlige husstande uanset pakkevalg.

Det er selvfølgelig uholdbart og måske ikke engang lovligt, men selv om jeg har rejst sagen i nov. 2010, er der reelt ikke sket noget. Bl.a har administrator og boligforeningens bestyrelse ment at det ville være for dyrt at komme med en varsling af huslejeforhøjelse.

Hvordan tackler man i andre boligforeninger/boligselskaber prisstigninger på tv-pakker, der opkræves over huslejen? Laver man formelle varslinger af huslejeforhøjelsen med specifikation af lejen og lejeforhøjelsen over for hver enkelt husstand? Eller nøjes man med en masserundsendt besked om at tv-pakkerne er steget i pris, og hvad de nu koster, og at huslejen derfor vil stige med et bestemt beløb fra en bestemt dato? Eller gør man det på anden vis?

Tilføjelse 3. juni:

Så vidt jeg umiddelbart kan se, drejer sagen sig om § 46 c, stk. 1 i Lejeloven (min fremhævelse):

§ 46 c. Er ejendommen forsynet med eget fællesantenneanlæg til radio- og fjernsynsmodtagelse, eller har ejendommen programforsyning udefra, kan udlejeren forlange de nødvendige og rimelige udgifter til etablering og forbedring, jf. stk. 2, og drift heraf refunderet, herunder udgifter til administration. Det samme gælder for ejendommens forsyning med adgang til elektroniske kommunikationstjenester. Udgifterne fordeles ligeligt på de lejemål i ejendommen, som ifølge aftale med lejeren er forpligtet til at bidrage til fællesantenneanlægget eller til den fælles forsyning med adgang til elektroniske kommunikationstjenester. I ejendomme, hvor lejeren har individuelt valg af programudbud eller elektroniske kommunikationstjenester, skal den enkelte lejer dog kun betale for de programmer eller de elektroniske kommunikationstjenester, lejeren har adgang til. Udgifterne kan ikke indeholdes i lejen.

Redigeret af Vilhelm - 03-Juni-2011 kl. 09:53
Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Point: 3792
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2011 kl. 00:31
Antennebidrag olign. må efter min bedste overbevisning, ikke være en del af huslejen. Grunden dertil er, at der ikke må ydes boligstøtte til sådanne ting.
Hvorfor have et antennebudget? Det er jo YouSee der står for vedligeholdelsen.
Til spørgsmålet, nej jeg tror ikke, at det er lovligt med en ligelig fordeling af udgifter.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Point: 2402
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2011 kl. 00:36
Min huslejeopkrævning er delt op i tre punkter, "leje", "aconto varme" og "antenne m.v., så jeg gætter på at de har lov til at justere på antenne og varmebidraget uden at skulle lave de samme varsler som gælder for huslejestigninger. 
Til top
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2011 kl. 09:45
Oprindeligt skrevet af JeTex JeTex skrev:

Antennebidrag olign. må efter min bedste overbevisning, ikke være en del af huslejen. Grunden dertil er, at der ikke må ydes boligstøtte til sådanne ting.
Hvorfor have et antennebudget? Det er jo YouSee der står for vedligeholdelsen.
Til spørgsmålet, nej jeg tror ikke, at det er lovligt med en ligelig fordeling af udgifter.

Tak til JeTex. Lad mig præcisere: Antennebidrag m.v. er udspecificeret på huslejeopkrævningen. Vores "Antennebudget" indeholder fællesudgifter til kabel-net (tv), fibernet (bredbånd og telefoni) m.v. og fordeles ligeligt på alle husstande. Desuden anføres nogle budgetterede og alt for lave priser på tv-pakkerne, som opkræves afhængig af pakkevalg. Da dette resulterer i at der i 2011 opkræves for lidt, betales det manglende beløb ligeligt af alle husstande via "Fællesudgifter" næste år.

Oprindeligt skrevet af strandvasker strandvasker skrev:

Min huslejeopkrævning er delt op i tre punkter, "leje", "aconto varme" og "antenne m.v., så jeg gætter på at de har lov til at justere på antenne og varmebidraget uden at skulle lave de samme varsler som gælder for huslejestigninger. 

Tak til strandvasker. Det samme er tilfældet hos os.

Jeg har samme opfattelse som strandvasker: altså at opkrævning for tv-pakker kan reguleres uden den samme omstændelige varsling, som bruges ved generelle huslejeforhøjelser. En husstandsomdelt meddelelse om tv-pakkernes pris mindst en måned før ikrafttræden burde være nok? Meddelelsen bør indeholde oplysninger om retten til at opsige tv-pakken eller ændre til en anden pakke inden en given frist -  i henhold til YouSee's vilkår for opsigelse/ændring i forbindelse med prisstigninger eller ændringer af pakkernes indhold til ugunst for kunden.

Er man enig heri?

Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 27-April-2006
Point: 3069
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2011 kl. 13:05
@ Vilhelm

Tilbage i årene omkring 1997 skulle man enkeltvist være koblet til, pakkevise løsninger.

Hvor er det henne at YouSee kan hindre nogen i komme helt ud af det med Antennesystemet, det er jo ikke Almennyttige foreninger som vedligeholder eller ordner fastnet telefoni, Internet eller Fiber.
Jeg skriver sådan fordi, kan Almennyttige og andre fortsætte med garantere YouSee "At man vil aftage så og så meget, til fortsat stigende priser År for År _____ "
Citeret fra en person som beskrev dette pænt, til kr 400 om måneden, til kr 800, i 10 år, i 20 år  altid? Når en forening i Århus kunne tvinges til noget, da bør andre ting også være mulige.

Så eet eller andet sted burde man kunne slippe. Måske først den dag da grundpakken stiger fra kr. 2100 om året og så til kr 2600 per år, og jeg gentager det er grundpakken jeg taler om, øvrige pakker eller fuldpakker kan man trods alt,   vælge ____

For ikke at glemme historien om, det der for alvor stoppede Hybrid udbygningen for 25 år siden, læs Fiberudbygningen

Redigeret af moho - 03-Juni-2011 kl. 13:12
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2011 kl. 13:15
Kollektiv forsyningsaftale med YouSee?

Jeg troede dette var afskaffet for længe længe siden.

Kollektive aftaler skulle jo helst betyde billigere tv programmer og efter TDC/YouSee tekniske leveringer, gik priserne vel kun én vej?

Blot sammenlige priserne for modtagelse af Tv i forhold til procenter af selve huslejen, men selvfølgelig vil YouSee nok forvente man her indregner El, vand og varme.
Samme El vand og varme kan man spare på, mens prisen på ens Tv pakke skal skam ____

§ 46C     Gik man ikke netop væk fra kollektivt at betale for noget? Men jeg sammenlignede for sjov afgifterne for CopyDan og KODA i grundpakken og så den fulde pakke, besynderlig forskel, derfor kalder jeg samme 2 for Dyrene i Åbenbaringen.

Afslutningsvis gælder min udlægning når det drejer sig om at spare ikke. Men andre er vel mere vant til at "Vinde deres sager".

Redigeret af moho - 03-Juni-2011 kl. 13:24
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2011 kl. 13:28
Jo Jo

Og i vores udgifter til antenne i årene 2007-2008 og 2009 indgik skam også ordene Budgetterede underskud. Igen fordi man havde alvorlige problemer med "Aftage de Tv programmer man havde stillet nogen i udsigt".

Dog tror jeg ikke dette har været nok til få Forbrugerombudsmanden til komme ind over samme problemstilling. Når tilstrækkeligt mange skal betale det samme, er der vel tale om en, slags, retfærdighed.  også Moms mæssigt.
Til top
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2011 kl. 14:03
Ad moho!
Vores beboere kan vælge mellem Grundpakke, Fuldpakke og ingen pakke. Men  alle husstande deltager i betalingen af fællesudgifter på vores kabelnet (tv) og vores fibernet (bredbånd), hvad enten de har tv eller computer eller ej. Husstande uden tv kommer også til at betale en del af det underskud som denne tråd handler om.
Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2011 kl. 16:00
Vilhelm

Det der kan jeg godt følge, der hvor kæden så springer er der hvor nogen ikke har råd til blive boende, netop som følge af "Ukonkrollerede fællesudgifter som vel skal holdes kunstigt store". Ligesom andre vel ikke skal have udgifter til fastnetinstallationer man ikke anvender.  Wink
Her hvor jeg bor betales kr 84 pr måned i Grundpakken, og ikke 184 som hos YouSee. Godtnok skal nyindflyttede ikke hoste op med 4.500 ved nå ja, indflytning. Stofa/Antenneforeningen Århus, men alligevel.

Udgifterne i vores husleje er inkluvise Grundpakken, så hvordan man kan adskille tekniske udgifter fra grundpakken gad jeg gerne se opgjort.

Redigeret af moho - 03-Juni-2011 kl. 16:02
Til top
Vilhelm Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juni-2011 kl. 22:51
Oprindeligt skrevet af moho moho skrev:

.... Udgifterne i vores husleje er inkluvise Grundpakken, så hvordan man kan adskille tekniske udgifter fra grundpakken gad jeg gerne se opgjort.

Det er de samme der betaler.

Men, please, denne tråd drejer sig om det problem, jeg har rejst. Hvordan behandler boligforeniger og boligselskaber prisstigninger på tv-pakker?
Venlig hilsen, Vilhelm
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2011 kl. 17:12
@ Vilhelm

I Vejle (Vestre Landsret i Viborg) er der faldet dom for man skal være tilsluttet en Grundpakke, ved een eller anden Antenneforening.

Boligforeninger og Boligselskaber føler beboerne blot skal betale, hvad Forbrugerombudsmanden mener herom kender jeg ikke.
Læs side 24 og 25  Svaret til Jette Bundgaard.
Med sådanne Boligafdeling bestyrelser synes det sært at "Mindre end den tvungne fuldpakke ingen løsning vil være, eller nogensinde komme".
Grunden til jeg hver og eneste gang bringer dette svar på banen, er fordi jeg læser så FANTASTISK meget imellem linierne.

Hvilken fælles "Bevidsthed er det som alle boligforeningerne deler her i Danmark".

Derfor mine cifre om at først når en tvungen grundpakke lander på kr. 2.000 per år, da kan man få lov fravælge samme.  Embarrassed 

Jeg havde fået mig overbevist om at der alle steder sad personer som kunne slå bedre i bordet end jeg.  Og lykkes få deres argumenter igennem, sparehensyn til ens Tv Programudgifter; faktisk troede jeg at Antenneforeningen her i Århus og især  Brabrand Boligforening stod over både vores Retssystem OG GUD!

Redigeret af moho - 06-Juni-2011 kl. 17:18
Til top
moho Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juni-2011 kl. 17:21
@  Vilhelm

Undskyld mange gange, rigtig mange.

Jeg var ikke klar over at man "Både måtte operere med Budgetterede Underskud, og prisforhøjelser samtidig"

Og så bare vælte dette over på de tilkoblede.

Men igen ville mine argumenter prelle af for kunne betale mindre.

Du har ret.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu