recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Vedr. LK IHC Net Basic
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Vedr. LK IHC Net Basic

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Ersgaard Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 143
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ersgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Vedr. LK IHC Net Basic
    Sendt: 02-Maj-2021 kl. 21:15
Hej.

Har netop modtaget nøglerne til mit nye rækkehus, og er derfor ved at undersøge hvad jeg skal have af internet til TV.
Rækkehuset er fra 2016, og jeg kan se, at der er RJ45-udtag i stort set alle rum.
Men, forvirringen er desværre stor, for ved nærmere inspektion, så er huset åbenbart opført med et netværkssystem med navnet LK IHC Net Basic. Jeg har googlet frem og tilbage, og kan læse mig til, at det allerede er uddateret, mere eller mindre. Det kan kun smide max. 100 mb/s ud i hver port, og supporten er vist nærmest ikke-eksisterende.
Der sidder denne grundenhed, men kan den bare fjernes og erstattes af en nyere enhed, fx. en fiberboks/router eller lignende? Eller er der et eller andet, man skal være særlig opmærksom på?




/Ersgaard
/Ersgaard
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2021 kl. 21:27
Vær opmærksom på at det eneste du måske kan genbruge er netværkskablet.

Jeg ved ikke om netværksudtagene er standard udtag, men nede ved den dims du har vist et billede af, er kablerne direkte fortrådet ned i dimsen.

Egenligt er det beregnet til at du kan få både netværk og antennesignal ud til de forskellige udtag. HAr du ikke brug for antenne, så kig på kablerne og se om du kan få dem termineret ordentligt til almindeligt netværk.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Ersgaard Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 143
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ersgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2021 kl. 21:58
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Vær opmærksom på at det eneste du måske kan genbruge er netværkskablet.

Jeg ved ikke om netværksudtagene er standard udtag, men nede ved den dims du har vist et billede af, er kablerne direkte fortrådet ned i dimsen.

Egenligt er det beregnet til at du kan få både netværk og antennesignal ud til de forskellige udtag. HAr du ikke brug for antenne, så kig på kablerne og se om du kan få dem termineret ordentligt til almindeligt netværk.


Klaus


Tak, det tænkte jeg nok. Det bliver vist en større omgang. Der må professionelle folk på.
Hvis netværkskablerne kan "genbruges" er det en stor hjælp. Vil helst være fri for at trække nye.
Jeg vil have brug for antennesignal, men kan godt leve med, hvis hvert stik er dedikeret til enten TV eller netværk. Det er ikke et problem.

/Ersgaard
/Ersgaard
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19208
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2021 kl. 22:33
Har du brug for mere end 100Mbit nogen steder i huset?

Ja = se om du kan trække separate kabler dertil og lad din nuværende installation køre antennesignalerne og netværket til de steder, hvor du kan "nøjes" med 100Mbit.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5205
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2021 kl. 22:40
Oprindeligt skrevet af Ersgaard Ersgaard skrev:

Hvis netværkskablerne kan "genbruges" er det en stor hjælp. Vil helst være fri for at trække nye.
Kan du se hvilken CAT version kablerne er, evt ved at afmontere dæksel på kabekanalen?

Mvh. JørgenT
Til top
Ersgaard Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 143
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ersgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2021 kl. 07:23
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af Ersgaard Ersgaard skrev:

Hvis netværkskablerne kan "genbruges" er det en stor hjælp. Vil helst være fri for at trække nye.
Kan du se hvilken CAT version kablerne er, evt ved at afmontere dæksel på kabekanalen?


Det undersøger jeg lige, når jeg skal derud her til formiddag.


/Ersgaard
Til top
Ersgaard Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 143
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ersgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2021 kl. 07:26
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Har du brug for mere end 100Mbit nogen steder i huset?

Ja = se om du kan trække separate kabler dertil og lad din nuværende installation køre antennesignalerne og netværket til de steder, hvor du kan "nøjes" med 100Mbit.


Klaus


Ja, der bliver en lille kontor med et par hjemmearbejdspladser, og jeg tænker at 100 mb/s er lige i underkanten.
Jeg overvejer behovet, for at skulle trække nye kabler, bliver nok et no-go.
Tak for svarene.

/Ersgaard
/Ersgaard
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Status: Offline
Point: 5205
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2021 kl. 08:32
Oprindeligt skrevet af Ersgaard Ersgaard skrev:

Ja, der bliver en lille kontor med et par hjemmearbejdspladser, og jeg tænker at 100 mb/s er lige i underkanten.
Jeg overvejer behovet, for at skulle trække nye kabler, bliver nok et no-go.
Umiddelbart vil jeg forvente dine kabler er CAT5E som kan klare Gigaspeed, så med nye tilslutningsdåser/patch panel i teknikskab burde de klare det.
http://www.cablek.com/technical-reference/cat-5---5e--6--6a---7--8-standards
Mvh. JørgenT
Til top
Clemen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 05-Februar-2006
Status: Offline
Point: 605
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Clemen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2021 kl. 08:34
Oprindeligt skrevet af JørgenT JørgenT skrev:

Oprindeligt skrevet af Ersgaard Ersgaard skrev:

Ja, der bliver en lille kontor med et par hjemmearbejdspladser, og jeg tænker at 100 mb/s er lige i underkanten.
Jeg overvejer behovet, for at skulle trække nye kabler, bliver nok et no-go.
Umiddelbart vil jeg forvente dine kabler er CAT5E som kan klare Gigaspeed, så med nye tilslutningsdåser/patch panel i teknikskab burde de klare det.


Men så har han ingen cat tv stik i værelserne mere.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19208
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2021 kl. 10:02
Oprindeligt skrevet af Ersgaard Ersgaard skrev:

Ja, der bliver en lille kontor med et par hjemmearbejdspladser, og jeg tænker at 100 mb/s er lige i underkanten.

Det er rigeligt til kontorbrug.
Men arbejder du med video, eller 3D rendering er det noget helt andet.


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
LofterPalle Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 17-Marts-2020
Status: Offline
Point: 399
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LofterPalle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2021 kl. 11:42
Nej, undersøg lige først hvilket kabel det er. Jeg er overbevist om det er kat 6 dvs. 900Mhz og det er rigeligt til det behov der er i dag. Men ellers enig med nogle her, at genbrug kabel som Cat 6 kabel og monter en Cat 6 konnektor. Du skal bare være klar over farver ikke matcher LK alm. konnektor. LK har lavet en farveskema der så du ved hvilke farver du skal forbinde til enten type A eller B.

Du skal bare være klar over, at hvis du vælger at udskifte PDS kabler til nogle nye kan du ikke længere få TV ud i kablerne. 




Redigeret af LofterPalle - 03-Maj-2021 kl. 11:46
Til top
Ersgaard Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 19-April-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 143
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Ersgaard Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Maj-2021 kl. 14:01
Oprindeligt skrevet af LofterPalle LofterPalle skrev:

Nej, undersøg lige først hvilket kabel det er. Jeg er overbevist om det er kat 6 dvs. 900Mhz og det er rigeligt til det behov der er i dag. Men ellers enig med nogle her, at genbrug kabel som Cat 6 kabel og monter en Cat 6 konnektor. Du skal bare være klar over farver ikke matcher LK alm. konnektor. LK har lavet en farveskema der så du ved hvilke farver du skal forbinde til enten type A eller B.

Du skal bare være klar over, at hvis du vælger at udskifte PDS kabler til nogle nye kan du ikke længere få TV ud i kablerne. 



Tak for input.
Jeg var lige forbi huset her til formiddag, og der stikker lidt at kablerne ud af boksen, men det fremgår ikke hvilket Cat-type, der er tale om.
Med hensyn til TV-signal, så må jeg i tænkeboks, om det bliver et problem.
Men tak for alle jeres input. Det har givet materiale til det videre arbejde.

/Ersgaard
/Ersgaard
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu