recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - vejledning søges: 50 eller 60 tommer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketvejledning søges: 50 eller 60 tommer

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
nickdane Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 30-December-2008
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Emne: vejledning søges: 50 eller 60 tommer
    Sendt: 01-Juni-2009 kl. 09:11

Jeg er ved at afslutte overvejelsesprocessen omkring køb af fladskærm. Den sidste usikkerhed går på om jeg skal købe en 50 eller 60 tommers skærm.

Min afstand til skærmen vil blive 2,5 meter og mens 60 tommer principielt vel er bedst til HD er jeg bekymret for at TV SD-kanaler bliver ulideligt at se på.

Jeg får mit TV-signal gennem en Canal Digital PVR-101 og mine DVD'er gennem en Toshiba XDE-500. Vil naturligvis også købe en Blu-Ray afspiller.

På forhånd tak for hjælpen

Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2009 kl. 09:18
Fik sat min pioneer 50 tommer op i går og sidder cirka 3,4 fra og det passer mig fint. Til blu-ray kan man sikkert sidder tættere. Har ikke set HD endnu før engang i aften, men jeg skulle ikke have en 60 tommer på 2,5 meter afstand. Men andre har sikkert en anden mening.
Til top
huiron Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Januar-2008
Point: 308
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2009 kl. 09:31
Jeg sidder selv ca 2.5 meter fra en 50" og det fint efter min mening. En 60 vil jeg nok sige er den absolutte grænse, men man vænner sig utrolig hurtigt til en stor skærm så hvem ved med sikkerhed.

Vil dog sige at kanaler som viasat's TV3, TV3+ og TV3 puls er af så latterlig kvalitet at jeg ville blive provokeret ved en større skærm. Derimod ville det være super til HD signaler, som sagtens kan bære den større skærm. Så hvis du primært ser viasat's kanaler ville jeg nok stoppe ved en 50". Men hvis du ser primært film fra DVD, bluray samt HD kanaler og virkelig går efter biograf fornemmelsen gå efter 60".

Håber det giver lidt hjælp til beslutningen
Til top
Speednut Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 17-April-2008
Sted: Skive, Danmark
Point: 295
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2009 kl. 09:59
Det er lidt smag og behag, hvornår folk synes, at det bliver for tæt på. Det kommer lidt an på hvor meget du ser SD kanaler, og hvad dine krav til billedets skarphed er. Det bedste vil være at tage ud i butikkerne og tage et målebånd med. Stil dig ved 2.5 meter væk, og bed dem lad skærmen vise noget SD for dig. Skift lidt frem og tilbage imellem 50" og 60", hvis muligt, det giver dig lidt en bedre fornemmelse. Det kommer også en del an på skærmen, nogle skærme viser SD langt bedre end andre.

Jeg sidder selv 2.5 meter for det meste, fra mit 60", og overvejede længe, om jeg bare skulle spare nogle penge og vælge en 50". Jeg må sige at jeg aldrig har fortrudt mit valg. Jeg ser meget lidt SD tv længere (der bliver aldrig vist noget, der er værd at se alligevel), så jeg ser for det meste DVD og Blu-ray. Og der er det altså en anden oplevelse med 60". Derfor har jeg valgt at leve med dårligere kvalitet på almindeligt tv.
Da jeg fik skærmen op på væggen, havde jeg allerede vænnet mig til størrelsen, for jeg havde kigget en del på 60" i butikkerne. Jeg ville aldrig gå ned i 50" igen, men synes heller ikke at skærmen skal være større. 60" er den perfekte størrelse for mig.

Jeg synes du selv skal tage ud og kigge, for det er svært at give råd om noget, hvor folk har så mange forskellige meninger. Der findes jo også en del, der ville synes at 50" var for stort på 2,5 M afstand.

Håber det hjalp lidt, hvilken skærm har du haft i tankerne?

Redigeret af Speednut - 01-Juni-2009 kl. 10:02
Surround: Pioneer KRP-600M, Pioneer LX60, Pioneer BDP-LX71, Velodyne SPL 1200 Ultra, Focal Chorus surround.

Head-Fi: Sennheiser HD800, Red Wine Isabellina HPA LFP-V DAC/headamp
Til top
Hother Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

hummelmose

Oprettet: 12-Juli-2006
Sted: Denmark
Point: 23900
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2009 kl. 10:29
Oprindeligt skrevet af nickdane nickdane skrev:

Jeg er ved at afslutte overvejelsesprocessen omkring køb af fladskærm. Den sidste usikkerhed går på om jeg skal købe en 50 eller 60 tommers skærm.

Min afstand til skærmen vil blive 2,5 meter og mens 60 tommer principielt vel er bedst til HD er jeg bekymret for at TV SD-kanaler bliver ulideligt at se på.

Jeg får mit TV-signal gennem en Canal Digital PVR-101 og mine DVD'er gennem en Toshiba XDE-500. Vil naturligvis også købe en Blu-Ray afspiller.

På forhånd tak for hjælpen

Med en siddeafstand på ca. 2.5 m, vil jeg afgjort vælge en 50`. Sidder selv i nogenlunde samme afstamd.

Jeg ved ikke helt hvad du mener med, at 60´ er bedre til HD. Rent billedkvalitesmæssigt er det ikke bedre. Men du mener måske at selve oplevelsen bliver større - og det kan du have ret i.

Men som speednut er inde på, snup et målebånd, og ud og check og bedøm selv.

God fornøjelse  

B&W Head phones, og Panasonic DP-UB9000- Panasonic Lumix MSC-FZ2000,Panasonic 65HZ2000 og Yamaha NS-SW050. BUCHARDT S300 MKII. Marantz Melody MCR612 media receiver. På vej Marantz HD-AMP1.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2009 kl. 11:03
Ja 60" er FOR stort til den afstand. Sidder selv 3,5 m fra et 50", og det er passende til SD signaler. Rykker lidt tættere på til blu-ray - ca 2,5 m.
Til top
nickdane Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 30-December-2008
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2009 kl. 17:29

Tak for alle de gode råd. Vil finde en butik og kikke lidt.

Hvis det bliver 50 tommer er min preference en 5090H (hvis jeg kan finde en) eller en Panasonic P50V10. Bliver det en 60 tommer har jeg kik på en Samsung P58B855.

Til top
C K N Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 20-Marts-2005
Sted: Sønderborg
Point: 218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Juni-2009 kl. 21:16
Oprindeligt skrevet af nickdane nickdane skrev:

Tak for alle de gode råd. Vil finde en butik og kikke lidt.

Hvis det bliver 50 tommer er min preference en 5090H (hvis jeg kan finde en) eller en Panasonic P50V10. Bliver det en 60 tommer har jeg kik på en Samsung P58B855.

Har været den glade ejer af et 50" V10 i en lille uge nu... Vi sidder 3½-4½ meter fra tv'et og det er en fin afstand. Er gået fra 29" 4-3 til 50" 16-9... Det skal man altså lige vende sig til... -men det går faktisk forbløffende hurtigt. Lige nu har vi analog signal fra Stofa, men har bestilt det i digital udgave (det digitale spejl)

Du kan forresten snart læse anmeldelse af V10 på flatpanels.dk. Mener det var i uge 24 den skulle komme online... Der tester de den (plejer) op mod 5090H...

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu