|
Vejrstation med indb. WIFI |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
phb ![]() Bruger ![]() Oprettet: 18-April-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 70 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 21-Maj-2013 kl. 22:59 |
Måske rammer jeg lidt uden for hvad dette forum var tiltænkt men prøver alligevel.
Jeg har et ønske om at vil udstyre mit nye drivhus med et udendørs termometer med et lille display der som minimum kan vise aktuelle temperatur. Men vigtigere ønsker jeg at enheden skal have indbygget WIFI, således at jeg udefra via et interface/ browser eller software som jeg selv koder skal kunne tilgå temperatur måleren og aflæse den aktuelle temperatur. Jeg har søgt et par timer men har svært ved at finde den rette enhed til fornuftige penge. Smertegrænsen af max. 1000, men havde nok også håbet at det kunne gøres noget billigere. Er der nogen der har et godt link til sådannne enheder. |
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19800 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Har kigget en del på diverse vejrstationer selv, idet jeg er lidt "vejrtosset".
Skal du have WiFi i vejrstationen skal du huske at det tager masser af strøm. Jeg endte ud med en Rosenborg (whatever model, kan ikke huske det) med USB interface og hukommelse, her sidder udendørs temperatur, regnmåler og vindmåler på gavlen af mit hus, displayet står inde i vindueskarmen og for hver 4096 målinger (jeg kører med et interval på 30 minutter på dataopsamlingen i displayet) henter jeg data over på min PC via USB. Med en sådan vejrstation og en Raspberry Pi kan du gøre som du har lyst til, bare du kan få Pi'en til at hente data ud fra vejrstationen.... Klaus |
|
![]() |
|
phb ![]() Bruger ![]() Oprettet: 18-April-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 70 |
Mht til strøm ville en batterimodel være cool. Men rent faktisk har jeg strøm et par meter fra drivhuset så det er rimelig nemt trodsalt at tilbyde 220v.
Jeg forestiller mig en windows service i skyen (=hosted via azure) hvor jeg med faste intervaller aflæse temperaturen i enheden og logger, Ideen er så at jeg vil lave mit eget website med historiske logninger osv, som jeg nemt ville kunne tilgå fra alverdens enheder. Så derfor er jeg ikke så hooked en løsning med usb interface, da det kræver en tændt pc 24/7. Jeg har godt nok en NAS stående på loftet og kunne selvfølgelig tilsluttet via dens usb port, men jeg har ingen kode erfaring med Linux/NAS så jeg vil helst førnævnte løsning uden brug af Usb/lokal PC
|
|
![]() |
|
atdjei ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 26-Oktober-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 272 |
![]() |
|
Ja den har jeg også kigget lidt på. Men den overskrider mit budget og er lidt for færdig i det (læs: det skal være et lille hyggeprojekt til mig som gerne må kræve lidt programmering af mig selv).
Jeg har kig på disse her også http://www.corintech.com/wifi-sensors, men de er igen i den lidt dyre ende og de er bygget op således at de temperatur måleren selv afleverer data til en pc som kører deres noget native software. Jeg vil gerne den modsatte vej og bare kunne spørge termostaten om dens temperatur. |
|
![]() |
|
Hov kom lige til at se at det produkt som jeg gav et link til faktisk kommer i en cloud løsning "snart", og det minder reelt set om det jeg har gang i så det kunne være en løsning hvis ikke jeg finder et billigere alternativ.
|
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19800 |
Det var der Raspberry Pi'en kom ind i billedet. Se her: http://blog.retep.org/2012/07/30/installing-a-usb-weather-station-on-a-raspberry-pi-part-1/ Men, hvad data har du brug for? Klaus Redigeret af KlausDM - 21-Maj-2013 kl. 23:56 |
|
![]() |
|
Det er fordi jeg egentlig tænker at Raspberry PI også er en pc. Ved godt at den er meget strømbesparende osv men jeg vil gerne bare køre en en cloud service som spørger min enhed om temperaturen med faste mellemrum. Så sparer jeg pc'en/linux boxen eller lignende og hvis jeg kan hoste det via Azure har jeg adgang til windows miljø som jeg kender
|
|
![]() |
|
Hvis det kun er temperatur du skal bruge, kobler du en temperatursensor direkte på en Raspberry Pi.
Her et eksempel på, hvordan man kobler en kombineret temperatur og fugtighedsmåler på en Raspberry Pi og sender resultatet til google docs. Du skal tænke at Raspberry'en er dit WiFi interface og vejrstation i en og samme "byggeklods". Klaus |
|
![]() |
|
jacobask ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2011 Sted: DK, Langå Status: Offline Point: 1253 |
En Audurino kunne også være oplagt, men så skal der noget trådløst add-on ind over.
Har selv kigget på r-pi løsninger til det samme, og der er mange muligheder for forskellige sensorer hvis man søger lidt på google. /ask |
|
![]() |
|
Det "fede" ved båder Arduino og Raspberry pi er at de er så gamle og så udbredte at "alt" allerede er opfundet. Så er det bsre at finde det og sætte de stumper kode sammen man selv skal bruge (og publicere det, så andre kan "stjæle" ens kode)
Klaus |
|
![]() |
|
Min linux erfaring er forholdsvis begrænset. Har i nogle år haft en NAS/Ubuntu box kørende men jeg synes det er stejlt op af bakke hver gang jeg skal gøre det mindste. Så sidder man og roder med at finde de rigtige parameter på commands osv, og det tager mig alt for lang tid. (Ha ha, jeg lyder jo helt negativ).
Faktisk så er http://www.corintech.com/EasyLog-WiFi-Cloud præcis det jeg ønsker at ende op med. Jeg havde dog håbet at jeg selv kunne rode lidt med cloud delen/softwaren og bare købe mig til hardwaren, men jeg synes deres sensorer er lækre, og yderst energibesparende, hvis deres specs holder vand. Så måske ender det med, at jeg må have anskaffet mig sådan en. Jeg er dog stadig interesseret i hvis folk har gode alternativer/ideer. Og jeg vil da heller ikke helt afvist at jeg kunne lokkes til en linux løsning hvis jeg ser nok fordele i det og finder nogle andre som har lavet noget lignende jeg kan bruge som opstarts hjælpe. For at være ærlig kender jeg ikke nok til Raspberry pi til helt af afvise den for forhånd. Jeg må søge lidt videre
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |