recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Velodyne SPL-1200 Ultra vs MK sound - MX 250 THX S
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Velodyne SPL-1200 Ultra vs MK sound - MX 250 THX S

Besvar Besvar Side  <1 678
Forfatter
Besked
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2013 kl. 14:04
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Skal man virkelig vælge sub efter om det er til musik eller film, måske endda helt undlade sub ved musik?

Jeg troede en velintegreret sub, ville kunne bruges til det hele?

Det kommer an på suben
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2013 kl. 14:06
Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Skal man virkelig vælge sub efter om det er til musik eller film, måske endda helt undlade sub ved musik?

Det kommer an på suben

Det forstår jeg ikke?

En sub skal vel gengive lyd under ex. 80Hz, om det kommer fra en kontrabas, en eksplosion, et orgel eller noget helt fjerde er vel ligegyldigt?
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 28-Juli-2008
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2013 kl. 14:09
Otto.

Du kører rundt i det samme gylle hver gang og at du ikke forstår mig kommer ikke som nogen overraskelse, du forstår jo kun dig selv.

Men nok om mig..
Håber i snart får styr på jeg evige diskution, for det er sgu trivielt at glo på.
Til top
Bruger udmeldt 35 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 28-Juli-2008
Point: 3673
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 35 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2013 kl. 14:12

Oprindeligt skrevet af p.las p.las skrev:

Det kommer an på suben

Det forstår jeg ikke?

En sub skal vel gengive lyd under ex. 80Hz, om det kommer fra en kontrabas, en eksplosion, et orgel eller noget helt fjerde er vel ligegyldigt?

Det er mange der fortrækker en stor portet sub til film da den ofte kan give bedre bulder hvor imod lukkede subs er ofte er hurtigere og derfor leverer mere præcis bas ( forklaret meget firkantet )

Redigeret af strecker - 29-Juli-2013 kl. 14:13
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2013 kl. 14:27
Oprindeligt skrevet af Nille44 Nille44 skrev:

Kan du ikke præsisere hvor præsist i teksten at John støder dig?
Hvis du ikke kan det så er det altså meget svært og tage seriøst!

Nu er det ikke den her tråd Hother har stødt mig i, så nej det bliver lidt svært.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2013 kl. 14:52

Godt spørgsmål. Jeg er grundlæggende enig med din pointe, god bas er god bas, uanset om bassen kommer fra en film eller et stykke musik (og hvad med bassen i al musikken i film??) Jeg vil argumentere for at 99% af kritikken af subwoofere til musik-brug netop handler om at folk dømmer ud fra en sub der IKKE er velintegreret (uagtet at mange påstår at de thivertifald har justeret den ordentligt...).

Der er som jeg ser det to issues i det: Kravene til "perfekt" bas i sig selv er ganske vist de samme. Med det sagt, så er der forskel på hvor slemt det opleves når du tilfører forskellige problemer til bassen. Hvis du savner dyb-bas, så er det et større problem for film end for musik. Omvendt, hvis du har en ujævn bas, så opleves det tydeligere ved musik end ved film, fordi der ganske enkelt sker mange flere ting samtidig ved en film (herunder at billedet er der til at stjæle noget opmærksomhed). Det er ikke fordi bassen skal opføre sig anderledes, bare fordi opmærksomheden ikke er nær så fokuseret på lyden alene.

Det andet problem er at den bedste placering af en hifi-højttaler ikke nødvendigvis er den optimale placering af en film-højttaler. Efterklang er måske den væsentligste faktor i vores opfattelse af lyd, og jeg vil påstå at musik simpelthen i højere grad er mixet ud fra en forudsætning om at højttaleren står frit fra bagvæggen, og kræver en bestemt akustik i rummet for at fungere optimalt. Film-lyd er ikke nær så afhængig af rummets akustik, og "lever" mere af direkte lyd fra højttalerne (ja Jonas H, jeg har taget lidt af din argumentation til mig her Wink). Derfor ødelægges filmlyd heller ikke nær så meget af at front-højttalerne eksempelvis hænger på væggen, lyden er ikke afhængig af rumklangen fra væggen bag højttalerne på samme måde som det meste musik er det.

Problemet er at subwooferen stort set altid, også i musik-setups, bliver placeret op ad væggen, og ofte i et hjørne. Det gør det sværere at integrere subwooferen i praksis. Hvis folk gav sig selv samme frihed til at placere subwooferen længere ude i rummet, ville det ofte forbedre situationen væsentligt. Med en gulvhøjttaler uden sub fjerner man problemstillingen, her er en integreret bas (forhåbentlig) en del af konstruktionen.

Jeg vil påstå at en gammel tese om at hvis bassen integrerer ved musik så gør den det også ved film, men ikke nødvendigvis omvendt, er meget rigtig - forudsat at der er headroom nok til filmen.

Hvis vi ser bort fra frekvensudstrækning og headroom og ser på den rå lydkvalitet, så er jeg grundlæggende uenig i at nogle skulle være bedre til det ene end det andet. Og de subwoofere jeg personligt mener virker bedst til musik, er sjovt nok specifikt designet til hjemmebio. De klassiske små" bulderkasser" der efterhånden er blevet standarden, bliver ofte benævnt som gode til film men ikke så gode til musik. Men jeg mener problemet er at de ikke er gode til nogen af delene, de fleste er bare mindre krævende ved film.

Det kan vel opsummeres til at "perfekt bas" kræver det samme, men hvilke begrænsninger man kan leve med i et mindre perfekt system er forskellige.
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-November-2007
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2013 kl. 14:53
Rigtig mange subs er rigtig gode til at gengive det under 50hz. Det kniber dog med hurtigheden over 50hz for rigtig mange subs. Mk suben er lavet til at understøtte s150. Derfor performer den også bedre end de fleste over 50hz. Man må dig til gengæld give afkald på det alderdybeste bas. Eks velodyne går dybere. Om suben er velegnet til musik, kommer i høj grad an på hvordan den er sat til at understøtte fronterne. Man bliver nød til at forholde sig til subben og fronternes begrænsninger . Da mks150 ikke spiller en kæft under 80hz (faktisk ruller den af før) er det meget vigtig at den Sub den skal spille sammen med, performer godt over 50hz. Det er som sagt min erfaring . Eks Georg Clooneys stemme går meget dyb....... Dybere end 80hz. Hvis subben er for langsom , vil hans stemme meget tydeligt blive for woofy........eksempelvis
Til top
Therien Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-September-2010
Sted: Danmark
Point: 1366
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Therien Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Juli-2013 kl. 20:07
@ p.las

Til det med at de egentligt ruller af før 80 hz. Med XTZ Room Analyzer har jeg målt på mine fronter med slukket subs. Resultatet var lidt interessant, uanset om cross var på 80, 90 eller 100, så ruller mine af 100% ens hver gang ved 100 hz. Der sker først noget når jeg går over 100 hz.
Anthem / oppo / SONY / Klipsch / JBL
Til top

Besvar Besvar Side  <1 678

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu