recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ventilation af rum uden vinduer
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ventilation af rum uden vinduer

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Ventilation af rum uden vinduer
    Sendt: 05-August-2014 kl. 11:41
Hejsa

I disse dage døjer jeg med at det bliver forbandet varmt i min lille 13kvm bio når elektronikken er tændt og med 4 personer i rummet. Samtidig med manglende mulighed for at udlufte bliver luften tung og indelukket hvilket jeg meget gerne vil have løst.

Jeg har en udluftningskanal bagerst i rummet hvor jeg pt har monteret en badeværelses ventilator (billigt skrammel til et par hundrede kr) men den har ikke den ønskede effekt.

Så jeg tænker om det måske er min ventilator som er af for dårlig kvalitet og ikke er i stærk/effektiv nok til at flytte en passende mængde luft. Blæseren suger luften ud af rummet og skaber et undertryk, så i teorien skulle der gerne komme luft fra nøglehul og rundt om døren fra nabo rum. Men selvom jeg lader døren stå på klem sker der ikke det store.

Jeg overvejer at købe sådan en fætter der flytter over 3 gange så meget som en normal ventilator og så med en ventilations rist i døren. Men kan det mon gøres uden at der kommer lys ind?


Rummet:



Men jeg er lidt bange for at jeg er på vildspor og at dette heller ikke vil være en brugbar løsning. Alternativet er en airconditioner eller måske et genveksanlæg, men så bliver det også en større omgang.

Nogen der kan hjælpe?



Redigeret af Berdel - 05-August-2014 kl. 13:56
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2014 kl. 13:00
har du tænkt på støjvandring ud af huset, mht naboer osv. måske en lille varmepumpe var bedre (som jo både kan varme og køle), og kunne ende med at give det bedste indeklima.. da der jo kommer meget varme fra elektronik.
Jeg er i hvert fald glad for den jeg har i stuen.

prisen er selvfølgelig noget anderledes.. men det er resultatet også.

Redigeret af rhsin - 05-August-2014 kl. 15:00
Mvh

René
Til top
JeTex Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 18-Februar-2011
Sted: Nordsjælland
Status: Offline
Point: 3771
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JeTex Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2014 kl. 13:03
Om der kommer lys ind, kan jeg ikke svare på. Men ved effektiv ventilation, skal rummet tilføres lige så meget luft, som ventilatoren/blæseren kan fjerne.
Sony 65 A1 Oppo UDP 203
MICHI S5 MICHI P5 Mark Levinson No 5101
Rega P8 Apheta3
Aria MK3 RIAA
Dynaudio Confidence 50
Denon X6200W Dali Mentor 6 Mentor Vokal Fazon Sat KEF TDM 34DS   B&W ASW650
Til top
LarsGeisler Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 26-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 398
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér LarsGeisler Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2014 kl. 13:37
Ikke at jeg er ekspert, men døjer selv med varme i biografen.
Jeg checkede derfor lidt op på hvormeget energi der afgives, og fandt ud af at hver person afgiver ca. 100W. Hertil kan lægges varmen fra elektronikken, projektor, forstærker mm. Ved 4 personer giver det totalt måske 1000W! Afhængig af din elektronik.
Det er ret meget, og om sommeren er den luft man kan få udefra ikke særlig kølig, så jeg tror der skal en temmelig frisk brise til for at du kan få en rar temperatur blot med en blæser.
Så der skal nok aktiv køling til for at få temperaturen tilstrækkelig ned.
Håber det kan inspirere dig lidt, og hører gerne om dine erfaringer.

Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2014 kl. 13:51
Tak for jeres indspark.

Den sommer vi har haft i år kan man nok ikke bruge som målestok og løsningen skal helst også fungere om vinteren i kombination radiatoren i rummet. Jeg tror også at det optimale vil være air conditioning - føler bare at det er lidt overkill men hvis det er det der skal til så må det blive sådan.

Jeg fik vist startet ud lidt forkert - indledningen er opdateret. Jeg synes at det overskyggende dilemma og det jeg gerne vil have løst er at luften bliver temmelig tæt derinde. I disse dage også uudholdelig varmt hvilket ikke gør problemet mindre. Der er som sagt ingen vinduer jeg kan åbne så der er ikke mulighed for udluftning og problemet bliver større med en god flok mennesker derinde.

Min oprindelige tanke var at sætte ventilatoren på en timer og så selv lave en "udluftning" eller 2 dagligt og så evt lade den køre konstant når vi ser film. Jeg kan konstatere at det ikke virker med den ventilator jeg har på nu...




Redigeret af Berdel - 05-August-2014 kl. 13:56
Til top
p.las Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-November-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4156
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér p.las Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2014 kl. 13:57
Oprindeligt skrevet af Berdel Berdel skrev:



Tak for jeres indspark.

<span style="line-height: 1.4;">Den sommer vi har haft i år kan man nok ikke bruge som målestok og løsningen skal helst også fungere om vinteren i kombination radiatoren i rummet. </span><span style="line-height: 1.4;">Jeg tror også at det optimale vil være air conditioning - føler bare at det er lidt overkill men hvis det er det der skal til så må det blive sådan.</span>
<span style="line-height: 1.4;">
</span>
Jeg fik vist startet ud lidt forkert - indledningen er opdateret. Jeg synes at det overskyggende dilemma og det jeg gerne vil have løst er at luften bliver temmelig tæt derinde. I disse dage også uudholdelig varmt hvilket ikke gør problemet mindre. Der er som sagt ingen vinduer jeg kan åbne så der er ikke mulighed for udluftning og problemet bliver større med en god flok mennesker derinde.

Min oprindelige tanke var at sætte ventilatoren på en timer og så selv lave en "udluftning" eller 2 dagligt og så evt lade den køre konstant når vi ser film. Jeg kan konstatere at det ikke virker med den ventilator jeg har på nu...
<span style="line-height: 1.4;">
</span>





gør det ingen forskel overhovedet?
Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2014 kl. 14:34
Måske en lille smule men ikke bemærkelsesværdigt
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér rhsin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2014 kl. 15:04
Jeg tror bare i længden at selvfølgelig er luftskiftet vigtigt, men når der er flere mennesker i et lille rum er det meget mere vigtigt at få en løsning som også kan affugte, for det fjerne den tunge følelse der er i luften.. og det vil føles mere frisk i rummet.

så derfor tror jeg bare varmepumpen som både kan varme køle.. og ikke mindst affugte er det mest optimale.. hvem ved.. måske er den med til at forlænge levetiden på din elektronik   

Den forlænger i hvert fald levetiden på de mennesker der er i rummet, så de ikke dør af hedeslag
Mvh

René
Til top
therazz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2010
Sted: DK
Status: Offline
Point: 529
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér therazz Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2014 kl. 18:37
Hej OP

Off-topic, i know - Men hvad hedder softwaren du har tegnet din bio i?

vh Rasmus

Til top
Berdel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Januar-2012
Sted: Bramming
Status: Offline
Point: 1153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Berdel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2014 kl. 21:16
Den er tegnet i SolidWorks
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2014 kl. 22:16
Sådan en vil kunne klare at køle og affugte

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=133232&PID=1343952
Til top
power Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 21-December-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 124
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér power Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 05-August-2014 kl. 23:13
Hej
Du skal have sådan en på. Efterfulgt af en lyddæmper. Den kan suge ordenlig. Og Mont. Evt. En riste i væggen så du hele tiden har frisk luft/indeklima.
Og så skal du have en luft til luft varmepumpe til at køle rummet ned med.
Mvh. Michael
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu