recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - VGA til component på TV?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketVGA til component på TV?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
popsi Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-Oktober-2005
Status: Offline
Point: 144
Direkte link til dette indlæg Emne: VGA til component på TV?
    Sendt: 23-Oktober-2005 kl. 13:46

Det er så mit spørgsmål.

Har prøvet at koble fra VGA "ud" på mit media center til component på mit Sony (KLV-V40A10)

... når jeg prøver står skærmen bare og blinker og man kan lige se windows med iconer.

Nogle der ved hvad der kan være galt?

Hvis det kan bruges køre jeg med Radeon X300 grafikkort

Til top
HTPC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-August-2005
Sted: Denmark
Point: 629
Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2005 kl. 19:58
Hvordan har du båret dig ad med at forbinde VGA til Component?
Fulgte der en adapter med til grafikkortet?

Og hvorfor anvender du ikke VGA til HDMI i stedet for?

Redigeret af HTPC
Til top
popsi Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2005 kl. 22:24

Jo ser du min dreng; det var IKKE lykkes mig at få et ordenligt stabilt billede med DVI>HDMI... et signal der ikke er ordenligt pixelmappet, springer i opløsninger og pludselig sort skærm.

Så der måtte prøves noget andet, så jeg lånte et kabel med VGA>Component af en kammerat, bare for at se om jeg kunne få et analog signal til en 1:1 pixelmapping.

Tror du måske det ville lykkes med VGA>HDMI? DET har jeg nemlig ikke prøvet, vidste ikke at det kunne lade sig gøre.

Høre gerne fra dig

Til top
popsi Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Oktober-2005 kl. 23:32

Måske man skulle prøve sådan en fætter?:

http://av-connection.com/?Hirachyid=550

Nogle der har erfaringer de vil dele?

Kan man opnå 1:1 pixelmapping?

Til top
HTPC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2005 kl. 01:52
Oprindeligt skrevet af popsi popsi skrev:

Tror du måske det ville lykkes med VGA>HDMI? DET har jeg nemlig ikke prøvet, vidste ikke at det kunne lade sig gøre.

Sorry det var en trykejl, jeg mente DVI til HDMI. VGA er analogt i modsætning til DVI-D og HDMI som er digitalt.

Men hvad er det for et kabel du bruger??? Er du sikker på det ikke er et VGA til RGB kabel?
Man kan ikke kovertere VGA til Component bare med et kabel.
Der er dog nogle ATI grafikkort der også har Component output i VGA eller DVI stikket, men det er langt fra alle grafikkort og mange bliver kun solgt i Amerika. Men det kræver en speciel adapter at få fat i Component signalet, so ikke er det samme som et VGA signal.

VGA signaler er dermed baseret på RGB signaler, der er Componet ikke. Man kan dog konvertere imellem Component og RGB med noget elektronik, men ikke bare med et kabel.

Hvilken opløsning og refresh rate kører du med?

Har TV'et et VGA stik? Eller et RGB stik?

Redigeret af HTPC
Til top
HTPC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2005 kl. 02:03

det var IKKE lykkes mig at få et ordenligt stabilt billede med DVI>HDMI... et signal der ikke er ordenligt pixelmappet,

Ja det er desværre stort set kun LG Electronics LCD TV der understøtter 1:1 pixelmapping via HDMI og DVI. Samsung understøtter det f.eks. kun via VGA

Dit TV virker som et meget ringe valg hvis det skal bruges til PC tilslutning.
Har det ikke engang en VGA indgang?

Ellers bør du bruge HDMI selvom den ikke understøtter 1:1 pixelmapping her.
Eller bedre bytte dit Sony til et LG, hvis du stadig kan nå at fortryde købet.
Hvilke opløsninger accepterer TV'et via HDMI?
Når vi engang får HDTV og HD-DVD / Blu-ray, så kan du alligevel kun anvende indgange der understøtter HDCPkryptering. Til den tid vil du slet ikke kunne anvende en analoge indgang til HD signaler. Så enten skal du leve med det skaleree signal på HDMI indgang eller bytte TV'et til et LG der understøtter 1:1 pixelmapping via HDMI / DVI.

Hvilke opløsninger TV'et acceptere via Componet og RGB? Jeg tvivler på du kan opnå et bedre billede via RGB end en skaleret HDMI indgang.
RGB accepteres sikkert kun SD opløsning (PAL / NTSC).

Læs disse to emner om 1:1 pixelmapping på HIFI4ALL:

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=27344

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=30666

Redigeret af HTPC
Til top
HTPC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2005 kl. 02:17

Måske man skulle prøve sådan en fætter?:

http://av-connection.com/?Hirachyid=550

Nogle der har erfaringer de vil dele?

Kan man opnå 1:1 pixelmapping?

Det egner sig kun til SD oplsøning (PAL eller NTSC), det er ikke beregnet til HD signaler.
Kablet er kun beregnet til at anvnede samme med et SD TV, normalt et billedrørs TV.

Til top
popsi Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2005 kl. 06:45

Det er selvfølgelig heller ikke altafgørende at opnå en 1:1 pixelmapping, det der bare er træls er at når jeg bruger DVI>HDMI og windows starter op, skal jeg ind i opsætningen og sætte "gennemtving 720i..." for at billedet scalere sig ud til sidderne. Det samme gælder når jeg har været inde i MCE og skal ud på skrivebordet igen, så har opløsningen ændret sig så der kommer en sort kant rundt om skrivebordet.

Måske programmet Powerstrip kan tage hånd om det problem ?

Tilslutninger på TV`et: 1x component, 1x HDMI, 3x Scart m/RGB

Jeg har ingen VGA eller DVI indgang. TV`et understøtter 720 og 1080

Men bruger jeg 1080 flimmer billedet bare.

Det ender vel nok bare med at jeg køre DVI>HDMI hvis bare der kan findes en løsning på problemet med det springende opløsning.

Ville godt nok være ked af at skulle af med TV`et, da det har et kanon billede...

Til top
fumse Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 08-Oktober-2005
Point: 262
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2005 kl. 09:24

Interessant emne, eftersom jeg skal ud og bestille et lign. fjernsyn i dag... jeg er dog godt klar over disse 1:1 problemer, idet der netop er mange skærme der har lign. problem,,,,

En løsning kan være at opdatere sine drivere til grafikkortet, jeg kunne forstå på AVforum.com at NVIDIA grafikkort også var bedre til at vise HD opløsning.... eller at fastholde det.

Jeg vil også spille på mit, omend det primært skal bruges til TV/film/DVD... og det viser jo blot at vi er i fladskærmenes spæde opstart, med massere af problemer osv.  rigtig irriterende

Redigeret af fumse
Til top
HTPC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2005 kl. 09:48

Det er selvfølgelig heller ikke altafgørende at opnå en 1:1 pixelmapping, det der bare er træls er at når jeg bruger DVI>HDMI og windows starter op, skal jeg ind i opsætningen og sætte "gennemtving 720i..." for at billedet scalere sig ud til sidderne. 

Kører MCE med en anden opløsning end Windows bagved?

Er det i TV'ets menu du skal vælge gennemtving 720i?

Og hvorfor kører du med 720i? Det burde da være bedre at køre med 1280x720p.

Men du svarede kun på halvdelen af spørgsmålene så for tredje gang spørger jeg: Hvilken opløsning og refresh rate har du valgt på din PC?
Jeg går ud fra at du bruger den specielle ATI MCE driver til dit grafikkort.

Og hvad var det for et kabel du brugte? Var det ikke et VGA til RGB, som du prøvede at tilslutte Component?

Redigeret af HTPC
Til top
popsi Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2005 kl. 17:26

Du stillede også MANGE spørgsmål, og det var lidt tidligt på morgenden jeg fik svaret....

Mener selvfølgelig 720p

1) Nej, men når jeg springer ud på skrivebordet igen, efter at have været inde i MCE er opløsningen pludselig blevet til 848x480

2) Det er i windows kontrolpanel, under skærm jeg vælger 720p

3) Når man køre digital scalere TV`et en opløsning der hedder 640x480 v/60 Hertz.

Nej har skrottet den driver der er speciel til MCE, ellers får jeg bare sort skærm. Køre nu med en gammel ATI driver der hedder 5.6. Den giver billede på skærmen.... mærkeligt nok ???

4) Bruger nu kun DVI>HDMI, da det er den eneste måde hvorpå jeg kan få et billede.

Sig endelig til hvis jeg har sprunget noget over...

Til Fumse: Har prøvet at opdatere min driver, men uden resultat. Måtte gå den anden vej og nedgradere driveren for at få det til at virke.

Til top
HTPC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Oktober-2005 kl. 18:29
Får du også sort skærm via DVI->HDMI med MCE driveren?
Hvilken opløsning har du valgt i TV'ets menu via HDMI? 1280x720?

Uden MCE driveren skal du ikke forvente at få det til at virke. Download den nyeste MCE driver fra ATI's egen side her:
https://support.ati.com/ics/support/default.asp?deptID=894&a mp;a mp;a mp;a mp;task=knowledge&folderID=27
Du skal ikke downloade driveren fra grafikkort-producentens hjemmeside, men fra ATI's hjemmeside.

Og sprøgsmålet om dit mystikse VGA til Componet kabel har du ikke svaret på.

Redigeret af HTPC
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu