|
Vægmontering af TV |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
Silentbob ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 07-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 632 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 22-Juli-2015 kl. 07:35 |
|
Så er kæresten endelig blevet enig med mig om at vores cirka 8 år gamle Panasonic plasma er blevet træt og trænger til fred. Syntes egentlig også 8 år er rimelig godt klaret.
Så går egentlig blot og venter på det rigtige Panasonic eller Sony TV kommer på tilbud. Alternativt så har Hother da snart haft sit TV i over 2 uger og det må være på tide med et skifte igen, så kan jeg jo købe hans brugt ![]() Vi skifter fra en 46 til en 55 tommer og så er der ikke længere plads på TV bordet og det skal vægmonteres. I den forbindelse har jeg er par spørsmål: Det skal monteres på en gipsvæg, og jeg kan læse mig frem til at de anbefalede Expandet plugs er specielt fremstillet til enten 1- eller 2-lags gipsvæg. Men hvordan finder man ud af hvor mange lag der er? Jeg har kigget på følgende vægbeslag fra Harald Nyborg: Nogen der har positive/negative erfaringer med dem, samt hvor langt hænger TVet fra væggen? Alternative forslag. Vil gerne have TVet så tæt på væggen som muligt, samtidig med det skal kunne justeres. |
||
In a world gone mad, we will not spank the monkey, the monkey will spank us!
|
||
![]() |
||
hansie ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Juli-2004 Sted: Køge egnen Status: Offline Point: 7241 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Når du ønsker at kunne svinge tv ud bliver det aldrig helt til væggen.
Konstruktionen af svingbart vægbeslag gør at det fylder lidt end de alm. Vedr din gips væg. så må de evt bore et hul for at finde ud om det er to lag. hulle kan jo bare bores der hvor vægbeslag komme til at hænge |
||
![]() |
||
xozzi ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 12-Februar-2010 Status: Offline Point: 117 |
|
Til gipsvæg bruger jeg normal disse plugs. Så er det ligegyldigt om det er 1- eller 2-lags væg.
Kender desværre ikke de 2 beslag. Men udgangspunktet for næsten alle beslag er hvis du vil have et beslag der kan rotere så fylder det mere.
|
||
![]() |
||
Mr. Laursen ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 20-Februar-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 458 |
|
Dem xossi linker til ville jeg nok ikke løbe an på hvis du monterer dit tv på en beslag med svingarm. Der ville jeg vælge dem der kan bærer 35kg pr stk som dem fra exspandet. Det har keg selv haft gjort uden problemer. Bor et hul i væggen forsigtigt. Når boret "går igennem" måler du hvor dybt boret er inde. En gipsplade er ca. 13mm, 2 er ca. 26mm...
|
||
Mvh. Mark
Bio: NAD T777, 2x B&W DM604-S3,1xB&W CMC, 2x B&W DM601 S3, 2x B&W DS6S3, 1x Dali Concept Sub., Pioneer BDP-LX AppleTv Stue: Samsung UE55HU6900U, NAD C356BEE + sonos con, 2 B&W CM1 + ASW 608 |
||
![]() |
||
JordanDK ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 03-December-2009 Sted: Randers C Status: Offline Point: 2327 |
|
Det her beslag bruger vi i soveværelset. Når det er skubbet helt ind, er det 1,25 cm fra væggen af.
Grunden til vi bruger dette beslag, er at vi har tv'et hængende på væggen langs med sengen, og så kan jeg trække det ud fra væggen nede ved fodenden. |
||
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub
Mess with the best, die like the rest. |
||
![]() |
||
xozzi ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 12-Februar-2010 Status: Offline Point: 117 |
|
Jeg har haft mit tv hængende i ca. et halvt år, uden det er rykket sig en mm. Der hænger et tv 14,6 kg, apple tv, adapter, harddisk, plus beslag på 4-5 kg. Men er jo helt op til den enkelte hvad man benytter.
|
||
![]() |
||
|
PS. mit beslag er et 180 graders beslag.
|
||
![]() |
||
Silentbob ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 07-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 632 |
|
Jeg siger mange tak for input.
|
||
In a world gone mad, we will not spank the monkey, the monkey will spank us!
|
||
![]() |
||
Nagash ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: Hillerød, DK Status: Offline Point: 6062 |
|
Jeg har altid købt ophæng i Harald Nyborg og har aldrig haft problemer. Men jeg har dog ikke haft nogle af de to du linker til.
Angående plugs, så skal du købe de nederste i 55mm længe på denne side. Om det skal være sort eller orange afhænger af, om du har enkelt eller dobbelte gipsvægge. http://www.harald-nyborg.dk/24120-3/dubler-og-plugs Du må UNDER INGEN OMSTÆNDIGHEDER købe dem Xozzi linker til. De kan IKKE klare vægten fra et TV. De egner sig kun til små hylder, som skal bære pynteting. Redigeret af Nagash - 22-Juli-2015 kl. 20:50 |
||
![]() |
||
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Online Point: 19818 |
|
Jeg har brugt sådan nogle her til mit tv, det har fungeret fint i 7-8 år
https://toolworld.dk/Fischer-Fischer-gipsplug-gks-k-p78091 Klaus |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 38 ![]() -- ![]() Oprettet: 21-Maj-2006 Status: Offline Point: 5 |
|
Glem de foreslåede skruedyvler! Skal der noget op på en gipsvæg - specielt hvis det vejer 20+ kg - så skal der noget ekspanderende på bagsiden, som udvidder arealet for vægtens "træk" i væggen. Dem Nagash linker til, kan bruges.
I de år, hvor jeg kørte og monterede, blev der udelukkende og ALTID brugt ekspanderende metaldyvler. Som disse: https://eshop.silvan.dk/ProductDisplay?urlRequestType=Base&catalogId=10202&categoryId=74404&productId=124437&errorViewName=ProductDisplayErrorView&urlLangId=-100&langId=-100&top_category=56438&parent_category_rn=56438&storeId=10201 Det er den rigtige, bedste og stærkeste løsning! Det kan godt være at andre herinde, har været heldige med mere eller mindre kleine løsninger, men de gi'r dig sgutte noget nyt TV, den dag du kommer hjem, og TV'et ligger på gulvet! Med nævnte løsning, har jeg været med til at hænge en 45kg Bang & Olufsen billedrørs-TV (+metal vægbeslag), op på en dobbeltlags gipsvæg. Da vi satte TV'et på beslaget, kunne vi se hele væggen gi' sig. Men det hænger der den dag i dag! M.v.h. Redigeret af Henrik B. - 22-Juli-2015 kl. 22:48 |
||
![]() |
||
Nagash ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: Hillerød, DK Status: Offline Point: 6062 |
|
Dem Henrik B linker til, at klart de bedste. Men jeg vil nu mene dem jeg linker til, er rigeligt til formålet. Men når man som Henrik kører ud som prof, så bruger man klart nok også det bedste, så man har sit på det tørre.
Det aller aller bedste er dog, hvis dit ophæng er bredt nok, så skal du skrue den fast i skellettet bag pladerne. Så skal du slet ikke bruge plugs, med derimod nogle kraftige træskruer. Hvis ellers væggen er sat op efter nutidens standard, så sidder der strøer for hver 45 cm. Men det kræver dog, at det er træstrøer. Nogle moderne vægge, er sat op med tynde alustrøer, og så virker det trick ikke.
Næste spørgsmål er så, om der overhovedet findes ophæng, der er så brede, og om hullerne så passer.. |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |