recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - VHS bånd til harddisk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

VHS bånd til harddisk

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Pazzer Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 11-August-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 24
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pazzer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: VHS bånd til harddisk
    Sendt: 23-Maj-2012 kl. 21:13
Hej recordere!

Nu er det sådan at jeg har en masse gammelt hjemmevideo jeg gerne vil have fra VHS bånd, og over på min computer. jeg har så købt sådan en her:
http://www.edbpriser.dk/i-o-hub-og-kort/logilink-audio-and-video-grabber-id-467345.aspx?q=VG0001

Og så har jeg et gammelt fjernsyn med VHS afspiller i. men der mangler dog noget, som i kan se på billedet her:
http://peecee.dk/upload/view/367763

Hvad skal jeg gøre her? skal jeg skaffe mig en rigtig VHS afspiller, som muligvis har de indgange der? eller kan jeg få en adapter eller noget et sted?
Jeg aner ikke hvordan og hvorledes. så håbede I kunne forklare mig på rette vej :P

Mvh Rasmus

Redigeret af Pazzer - 23-Maj-2012 kl. 21:15
Til top
Kavi Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 01-Januar-2010
Sted: DK
Point: 198
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kavi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Maj-2012 kl. 21:31
Du kan købe sådan et sæt som dette til en 99'kroneseddel. Der skulle være det hele med.
Du kan også købe et adapterstik alene - her er et udvalg. Måske kan du nøjes med sådan et stik, hvis du har et USB'forlængerkabel i stedet disse ekstra lyd/billedkabler?

Skal lige sige, at jeg ikke kender denne forhandler - blot den første der poppede op i min søgning. Måske det ville være en go' idé at sikre dig, at videoen sender signalet ud i scart inden du bruger for mange penge. Ellers er VHS'maskiner noget man smider ud i vore dage, så måske kan du finde en gratis maskine, så du ikke skal købe kabler og stik??

-
There are only 10 types of people. Those who understand binary and those who don't.
-
Samsung LE 40c755R2W & Stueant til 13 kr
Samsung BD-D8200N (dvb T2/C)
Sagem DTR94250TA HD
LG RH7500 & RH277H
Til top
ehelmer Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 06-Januar-2004
Point: 333
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ehelmer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Maj-2012 kl. 14:25
Oprindeligt skrevet af Pazzer Pazzer skrev:

Nu er det sådan at jeg har en masse gammelt hjemmevideo jeg gerne vil have fra VHS bånd, og over på min computer. jeg har så købt sådan en her:
http://www.edbpriser.dk/i-o-hub-og-kort/logilink-audio-and-video-grabber-d-467345.aspx?q=VG0001 ....
Jeg aner ikke hvordan og hvorledes. så håbede I kunne forklare mig på rette vej
Mvh Rasmus

Jeg forstår at du gerne vil have den bedste og mest nøjagtige kopi af dine gamle film, men også gerne vil 'restaurere' dem så de fremtræder pænere.

Jeg vil fraråde at bruge udstyr som diverse USB tingester, der laver en dårlig kodning i MPEG2 format. MPEG2 er stærkt komprimeret og ikke egnet til efterfølgende redigering. Til indlæsning af VHS film er det uegnet, dels på grund af VHS støjen, dels på grund af stor risiko for lyd sync fejl, der kommer frem efter en redigering.

Til at lave en god kopi skal du bruge et TV kort i din PC. Du skal indlæse med et program som 'VirtualVCR' og du skal kode med en tabsfri codec, som f.eks. Huffyuv, af hensyn til støjen.

Du kan derefter 'restaurere', forbedre meget på udseendet af de gamle film med en god videoeditor med de rigtige filtre. Jeg anbefaler TMPGenc 4Xpress.
Du kan fjerne støj i kanterne, reducere baggrundsstøj, rette lys, kontrast, gamma og evt.
farver, måske forbedre kantskarpheden lidt.  Lyden skal sikkert også filtreres for støj, klik og rettes til.
Der findes også special programmer, der mere eller mindre kan fjerne rystelser fra optagelsen, hvis det skulle være et problem.

Når du er tilfreds med resultatet, kan du evt. gemme det i MPEG2 format.

Erik Helmer Nielsen

Til top
Pazzer Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 11-August-2009
Point: 24
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pazzer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2012 kl. 21:53
Kavi, Hvilken af alle de scart adaptere skal jeg tage? de er måske alle nogen lunde det sammen? :p
Til top
Kavi Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 01-Januar-2010
Sted: DK
Point: 198
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Kavi Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2012 kl. 22:42
Oprindeligt skrevet af Pazzer Pazzer skrev:

Kavi, Hvilken af alle de scart adaptere skal jeg tage? de er måske alle nogen lunde det sammen? :p
Skal du have en scartadapter af dem på listen, så vil denne være den billigste, der kan skifte mellem ind og ud. Har du ikke kablerne i forvejen, så kan det måske betale sig at købe sættet til 99 kr. som jeg foreslår tidligere. Nu skriver du ikke hvor i landet du kommer fra, men er du fra kbh. kan du trille en tur til hjørnet af Frederiksborggade og Nansensgade. Der ligger en stor elektronikforretning(Altså en nørdbiks - ikke stueelektronik:), hvor de helt sikkert har det du mangler.

Dog vil jeg ikke anbefale det udstyr du har købt til kopiering af gamle videoer. Jeg tror ikke du skal forvente for meget af det. Prøv i stedet at sætte dig ind i hvad 'ehelmer' skriver i sit indlæg. Er det optagelser du er meget glad for, så vil du sikkert gerne ofre lidt på sagen. Jeg har selv prøvet at overspille VHS til harddisk, og det kræver altså noget ganske fornuftigt udstyr for blot at blive acceptabelt.

Redigeret af Kavi - 02-Juni-2012 kl. 22:42
-
There are only 10 types of people. Those who understand binary and those who don't.
-
Samsung LE 40c755R2W & Stueant til 13 kr
Samsung BD-D8200N (dvb T2/C)
Sagem DTR94250TA HD
LG RH7500 & RH277H
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu