recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Andre video-optagere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - VHS: S-Video og Scart
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

VHS: S-Video og Scart

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Samler Bob Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 15-Juni-2015
Status: Offline
Point: 19
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Samler Bob Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Juni-2015 kl. 11:24
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Derudover kan det heller ikke blive bedre end kilden, og Videobånd har jo ikke en høj opløsning, det blev så bedre med S-Video og Hi8 til sammenligning med Standard, disse maskiner har så bedre Output i form af S-Video.

Har hørt rygter om at Beta have bedre billedkvalitet end standard VHS (til trods for at begge signaler er Composite)
Kan det have noget at gøre med den fysiske strimmel der blev optaget på?

Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2015 kl. 15:32

Ja, Betamax var bedre kvalitet end VHS. Begge formater brugte 1/2" bånd.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
skyking Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-December-2011
Sted: Danmark
Point: 348
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér skyking Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2015 kl. 21:03
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Ja, Betamax var bedre kvalitet end VHS. Begge formater brugte 1/2" bånd.

Dog var problemerne blandt andet med starte optage funktionen når man var ude af huset. Båndet nåede ikke blive sløjfet ind til et slags STOP, hvorefter båndet sløjfede ud igen og maskinen standsede; så hvad hjalp det så med billedets kvalitet.
  Hellere noget ringere at se end slet ingenting (også at meget ikke blev genudsendt).  Cry  Hvad så med spilletiden i en Betamax og i en VHS maskine?
En noget indforstået Joke, do not answer!
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2015 kl. 21:17

VHS har du vel ikke glemt længste spilletid var jo et E240. På Beta hed det L750, så vidt huskes var det 3,5 time, så derved mindre end VHS.
Eller var det mere.???? Så længe siden, kan ikke huske det.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2015 kl. 21:50
VHS E240 var jo antal min, så 4 hele timer. BETAMAX kassetten var også fysisk mindre, da pladsen inde i kassetten var udnyttet bedre og ikke havde plads til fyldte spoler i begge sider ligesom ved VHS.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2015 kl. 22:02
Der fandtes E300 bånd til VHS. Ligesom der var mulighed for LP - altså halv hastighed og derfor dobbelt tid.

Og ang. tidligere diskussion om RGB, så leverede de fleste maskiner - ihvertfald HiFi-maskinerne, RGB via Scart...

M.v.h.
Til top
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2015 kl. 22:08

Halv hastighed, som jo også gav dårligere kvalitet, den hoppede man heldigvis ikke på med hensyn til Beta.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Juni-2015 kl. 22:38
Så var det godt man havde S-VHS maskiner, så man beholdt en anstændig billedkvalitet (selvom jeg aldrig kørte halv hastighed).

M.v.h.
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4808
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2015 kl. 08:04
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Der fandtes E300 bånd til VHS. Ligesom der var mulighed for LP - altså halv hastighed og derfor dobbelt tid.

Hen mod slutningen var der endda maskiner, der kunne køre EP (en tredjedel hastighed, og altså 15 timers spilletid på E-300).

S-VHS kunne man dog kun få op til SE-240.

E-300 bånd var selve båndet også noget tyndere og dermed havde lettere ved at gå i bånd-salat.

Og der var også maskiner med "Quasi-S-VHS", som kunne optage i S-VHS mode på VHS-bånd. Med højkvalitet VHS-bånd (jeg brugte f.eks. de sorte BASF) fik man faktisk en noget bedre kvalitet end VHS, men ikke helt på højde med S-VHS på S-VHS bånd. Men da VHS-båndene var væsentlig billigere end S-VHS, så var det en udemærket trade-off.

Redigeret af HeartWare - 27-Juni-2015 kl. 08:04
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
HeartWare Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2003
Sted: Bagsværd, DK
Point: 4808
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér HeartWare Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2015 kl. 08:06
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Og ang. tidligere diskussion om RGB, så leverede de fleste maskiner - ihvertfald HiFi-maskinerne, RGB via Scart...

Det har jeg da endnu til gode at se - og jeg har kørt med S-VHS maskiner (og dermed HiFi-maskiner) i det meste af min bånd-karriere...
Keld R. Hansen

Pioneer DVL-909, DV-545
Sony KDL40EX723 3D TV
DreamBox 8000, YouSee Cable
PopCorn Hour A-500
Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940
Yamaha RX-V771 Receiver
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2015 kl. 20:43
Det er ikke bare dine TV, som ikke har understøttet det? Jeg havde gennem mange år et Bang & Olufsen MX TV, som tog RGB gennem scart. Her var det altid RGB-signal fra de diverse Panasonic maskiner jeg har ejet! Mine forældres nuværende VHS-maskiner (Panasonic + Philips) kører også RGB ud.

M.v.h.
Til top
--
--

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juni-2015 kl. 20:59
Oprindeligt skrevet af HeartWare HeartWare skrev:

Og der var også maskiner med "Quasi-S-VHS", som kunne optage i S-VHS mode på VHS-bånd. Med højkvalitet VHS-bånd (jeg brugte f.eks. de sorte BASF) fik man faktisk en noget bedre kvalitet end VHS, men ikke helt på højde med S-VHS på S-VHS bånd. Men da VHS-båndene var væsentlig billigere end S-VHS, så var det en udemærket trade-off.

Panasonics SQPB-maskiner kunne ikke optage i bedre kvalitet, end alm. VHS. Det de kunne var, at afspille S-VHS bånd/optagelser, selvom de kun var almindelige VHS-maskiner. Og de afspillede ikke S-VHS båndene i den fulde opløsning!

M.v.h.
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu