Radiomanden skrev:
En VHS optagelse har ikke nogen stor båndbredde, og det er jo = ikke en høj kvalitet, og overførsel til en Recorder og så på DVD er i MPEG2, du vil næppe vinde noget med en højere hastighed end SP, som er 4-5 M/bits sec. da det er bedre end original optagelsen. Det svarer til kvaliteten på en DVD. |
Hmm, hvad er båndbreden på en VHS optagelse?
En SP optagelse på 4-5mbit er en predefineret opfattelse på/hos nogle producenter, specielt på DVD optagere. Men det er bestemt ikke ens betydende med, at den ikke er højere på optagelsen. Faktisk vil jeg nærmere påstå, at den er uendelig. Men det afhænger af, hvor meget man vil have med, eller hvor ringe kvalitet man vil ende ud med, i forhold til orginalen. Husk på, støj på originalen, det er også original støj, uanset om man gider se det eller ej.
Jeg kan se på efterfølgende indlæg, at der er nogen der gider gøre noget ud af, at få det bedst mulige ud af det. Hvis de starter ud med 4-5mbit, så vil jeg tro de lige så vel ville beholde deres VHS istedet. Der er ihvertfald ingen grund til deres efterarbejde.
Hvis det skal gøres perfekt. Så skal det "rippes" lossless, og så må man efterfølgende komprimere/redigere/filtrere hvad man nu ikke ønsker at have med. Dvs. man ripper i højst mulig format.
Sådan er det grundlæggende med alt der skal rippes/overspilles/optages. Alt andet er kompromiser, der primært har med tid/lyst/magelighed at gøre. At påstå det ikke er nødvendigt, det er i min verden helt uacceptabelt. Det kommer helt og aldeles an på, hvad man ønsker at opnå af resultat, hvad man kan leve med.