recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - VHS-DVD-PC-DVD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketVHS-DVD-PC-DVD

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Michael Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 04-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Emne: VHS-DVD-PC-DVD
    Sendt: 16-April-2004 kl. 10:24

Fik I den...

Altså jeg har et VHS bånd med en masse Michael Learns To Rock optræden'er på, som jeg gerne vil have lidt mere styr på...

Så min tanke er at overspille det til DVD og rippe denne DVD ned på computeren... På computeren vil jeg så klippe alle de forskellige klip ud, og gemme dem som hver sin fil, med navnet på sangen osv...
Og derefter selvfølgelig tilbage til DVD igen, i den rigtige række følge...

Men hvad skal jeg bruge...
Jeg går ud fra at det skal gemmes som .avi format på computeren.. eller hvad.. ???
Men skal de så ned som .avi filer på den endelige DVD, eller kan alle DVD afspillere ikke afspille det... Eller skal jeg lave en VCD, eller måske .avi filer med en slags menu...


Kort sagt, kan det lade sig gøre, og hvilke programmer skal der bruges...


Håber I kan svare...

Mange hilsner
Michael

Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Avatar
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2004 kl. 12:01

I mine øjne er det lidt som at gå over åen efter vand!

Men jeg må indrømme at jeg selv har prøvet det - og kvaliteten blev ikke for god. I mit tilfælde var det nogle Nuser (Radiserne) tegnefilm jeg optog på en Panasonic E20 og den skive rippede jeg i computeren med DVDDecrypter og DVD2AVI og så havde jeg AVI filer som jeg klippede til og lavede en lille forfilm og en menu mv og så blev det atter samlet på en DVD med DVDit (~MyDVD). Men det gjorde jeg kun éngang ! Det var besværligt, det tog lang tid og kvaliteten blev ikke god.

I stedet bruger jeg en AnalogVideo til DigitalVideo converter og får filmen direkte ind i computeren. Der kan jeg så klippe og til slut smide resultatet på DVD med egen menu.

Hvis du har mulighed for noget sådant får du en bedre kvalitet og du sparer meget tid.

Jeg har en Canopus ADVC100 AD-DV converter (pris ca 2700 kr) og PremierePro redigeringssoftware, men mindre kan gøre det. Nogle grafikkort har video-in og Studio 8 eller VideoStudio 7 følger med mange DVD brændere og det er faktisk nok. Ellers læs anmeldelsen af Hauppauge! WinTV PVR 350 tv-kortet. Det kan også sagtens klare opgaven (dog er det ikke godt at klippe film med).

Måske er der andre der bruger andre teknikker eller programmer, fortæl!!

Hilsen

Michael Sørensen

mvh MichaelS
Til top
Michael Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 04-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2004 kl. 17:56
Jeg har selv et grafik kort med Video-in på...

Men hvis en DVD bliver rippet i den rigtige opløsning, hvordan kan det så blive dårlig kvalitet...
Jeg mener, en DVD optager må da have en bedre video konverter end et grafikkort... Og der er vel ikke noget tab ved at rippe den...???
Til top
Stampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Januar-2004
Status: Offline
Point: 2406
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-April-2004 kl. 21:56

Jeg har ikke prøvet denne metode men det siges at den virker - og det vel at mærke på dvd-optaget på en dvd-recordere der efterfølgende ønskes redigeret i. Man skal bruge Smartripper (til at rippe dvd'en med) og TMPGEnc (den version der kan klare mpeg2) og så et dvd-redigeringsprogram. Der er intet kvalitetstab ved denne metoden. Jeg har set der har fået en menu og anden kapitalindeling ved denne metode og kan ikke se forskel fra den "originale" disc. Desuden er de mennesker der sidder og laver dette MEGET ømskindede med IKKE at forringe kvaliteten. Som de siger: "don't pollute the trading pool". Anyway - her er opskriften:

DVD Ripping For Creating VOB file to do DVD’s With Chaptering A Menus

First thing to do is extract the video and audio from the DVD, Smart Ripper does this best.

Load up Smart Ripper, make sure the Rip-method is set to "Movie”. Open up settings in Smart Ripper, and change File-Splitting to "Max-File size".
Open the Stream Processing tab and make sure both the audio and video streams are checked, and the "direct stream copy" radio button is selected. Pick a folder for the DVD to be extracted to, and hit Start.

After a few minutes, you'll be left with a large VOB file.

Method 1

First use Smart Ripper as instructed Above, to create your large VOB File.

1) Open up TMPGENC, and close the Wizard
(2) Click file, & Scroll to MPEG Tools
(3) Click Multiplex and Browse for The folder where you stored you’re newly created VOB File and insert that.
(4) In The output area Click Browse and Name the folder where you want to store your new MPEG file
(5) Hit the Run Button, and when finished a complete MPEG of the whole Movie will have been created.
(6) Import this MPEG into whatever DVD authoring Programme you wish to use (I use ULEAD DVD Movie Factory, or TMPGENC DVD Author), and you create your chapter points and menu's in that.

Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Avatar
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-April-2004 kl. 01:56

Til Michael:

Årsagen til at kvaliteten blev dårlig var at Recorderen (Panasonic E20) ikke kunne fange video-syncen så billedet væltede. Farverne blev samtidig ret matte. Recorderen fejler ikke noget, så problemet må have ligget i overførslen.

Måden jeg gør det på i dag inkluderer en TBC (time base corrector) indbygget i Canopus ADVC100 AD-DV converteren, der sikre at sync signalet kommer klippe stabilt. Farverne bliver også klart kraftigere.

Men lad det komme an på en prøve! Og fortæl gerne dit resultat her.

Til Stampe

En VOB fil optaget på en DVD recorder indeholder max et stereo lydspor (AC3 eller PCM) og ingen tekstspor, så du kan springe punkt 1 til 5 over og blot rename VOB filen til MPG med stifinderen!

[ Er VOB filen fra en købe DVD kan der være flere lydspor og tekstspor og dem mister du ved en simpel renaming, så der skal du bruge din vejledning. ]

Smartripper og DVDDecrypter kan rippe DVD'en til en stor VOB fil, men normalt får man flere "små" VOB filer (1 GB).

Hvis du ønsker at samle VOB filerne til én fil gør du det med en dos-promte

C:\>copy /B fil1.vob+fil2.vob+fil3.vob fil123.vob

Det tager lidt tid, men kan gøres med såvel vob som mpg og du kan sågar skifte endelse undervejs

C:\>copy /B fil1.vob+fil2.vob fil12.mpg

Hilsen

Michael Sørensen

mvh MichaelS
Til top
Michael Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 04-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2004 kl. 18:05

Nu er jeg så kommet så langt, at alt er overspillet til DVD... Man...

Hvis jeg ripper DVD'en for jeg en stor .vob fil og når jeg så skal rediegere i den, kan den ikke finde ud af lydsporet... Det er ikke syncroniceret, og når jeg ligger et klip tilbage ned på en DVD skive, er der ikke noget lyd på, når jeg afspiller i DVD afspilleren...
Og det samme sker hvis jeg bare omdøber den til .mpg

Findes der ikke et let lille program, der kan rippe en DVD skive ned som en helt almindelig MPEG film i samme gode opløsning, og uden tab...
Dem jeg kan finde ripper dem ned så de kan være på en CCD-rom, og jeg er jo ikke interesseret i at komprimeret det, bare at få det ned i samme MPEG-2 kompretion som ligger på DVD'en i forvejen...

Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Avatar
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2004 kl. 18:56

Du kan rippe til harddisk med fx DVDDecrypter og skille lyd og billede med TMPGEnc under MPEG tools.

Det står faktisk allerede i tråden...LOL

Hilsen

Michael Sørensen

mvh MichaelS
Til top
Michael Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 04-Februar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 13
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2004 kl. 19:06
TMPGenc kan ikke finde ud af .vob filer... Men så skal den måske bare lige omdøbes til mpr først.. eller..?
Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Avatar
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-April-2004 kl. 20:38

Det er ikke rigtigt hvad du skriver.

Læs hvad Stampe og jeg har skrevet til dig.

Hilsen

Michael Sørensen

mvh MichaelS
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu