recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Via Epia + Linux Media Center?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketVia Epia + Linux Media Center?

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Nomisdk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 11-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 31
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 17:46
Jeg havde tænkt på at smide en 2.5 disk i og et dvd-drev.

Angående H.264 så finder jeg det her:
http://www.silentpcreview.com/article780-page3.html

Som jeg forstår det, spiller den det fint:

The D201GLY2T handled the Full Bloom and Rush Hour 3 clips without any difficulties. While CPU usage was considerably higher than with other systems we've tested recently, there was no noticable lag or stuttering. Note that there are actually two variants of 1080P, one at 24 fps and one at 60 fps (and possibly one at 30 fps). We're testing 24 fps, not 60 fps. HD-DVD movies will probably be released at 24 fps, while most 1080P Television footage is likely to be 1080P / 60 fps.

720p H.264: BBC's HD in Full Bloom is encoded with H.264. It features time-lapsed photography, mainly of various flowers blooming with vibrant colors and high contrast. 1280x720 | 24fps | ~6.1mbps

1080p H.264: Rush Hour 3 Trailer 1 is encoded with H.264. It has a good mixture of light and dark scenes, interspersed with fast-motion action and cutaways. 1920x816 | 24fps | ~9.9mbps

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 18:29
Jeg går ud fra at du har checket Linux understøttelse af eventuel GFX acceleration?

Kabinet: jeg vil anbefale Noah 3988 kabinettet, som jeg selv har købt til en NAS. Der er en 80mm blæser som er placeret i siden, hvor den køler CPU heatsink og din harddisk. Samtidig har kabinettet en passende højde så der er plads til heatsinket på dit mobo.
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Nomisdk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 18:31
Tænker lidt på om det var værd at smide et pci grafikkort i den?
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 19:07
Oprindeligt skrevet af Nomisdk Nomisdk skrev:

Tænker lidt på om det var værd at smide et pci grafikkort i den?

Så tror jeg ikke at 80W PSUen i Noah kabinettet kan følge med. Jeg tror også at du får svært ved at finde et PCI grafikkort, som kan konkurrere med din onboard grafik, herunder video acceleration. Alle nyere grafikkort er vel PCIe eller AGP? Der bliver også pladsmangel i kabinettet, hvis der skal være et slimline DVD drev, en 2.5" HDD og et PCI kort (via PCI riser kortet). Hvis du ikke vil have onboard grafik, skal du tænke i andre baner end mini-ITX.

Har du overvejet AMD Albatron KI-690 kortet sammen med en strømbesparende CPU? Det kræver selvfølgelig en CPU blæser, og det er nok også spørgsmålet om en 80W PSU kan trække læsset...

Nej, dit Intel Celeron mini-ITX i Noah kabinettet er nok det bedste valg. Jeg vil tro at Noah blæseren er tilstrækkelig til at køle CPU heatsinken, men varmeudviklingen ved Intel kortet er klar svagheden i forhold til VIA C7 mobos. Citat fra SPCR artiklen

Without active cooling, CPU temperatures rose to unacceptable levels — 70°C at idle and over 90°C within seconds of starting CPUBurn. With the fan at 12V, the load temperature dropped to 50°C, and rose to 58°C when the fan was slowed down to 7V. The difference between no airflow and some is enough to keep the CPU from incinerating itself. It's likely that Intel intended for this board to be placed in an environment where airflow is provided by some external source, such as a case fan or a PSU fan.

En CPU blæser skal i praksis være mindre end 80mm fordi der ikke er plads i bredden i et typisk mini-ITX kabinet. CPUen sidder helt ude i kanten. Og en mindre blæser betyder mere larm. Derfor vil det vare godt hvis Noah kabinet blæseren er tilstrækkelig.

Til sammenligning er min 1.2 GHz VIA C7 omkring 35 grader ved idle og ikke mere end 42-43 efter flere timer med CPUburn. Det er med Noah blæseren. Min 3.5" HDD er 35 grader ved idle, og efter en times heftig load stiger temperaturen til 39-40 grader.

Til sammenligning er mine harddiske i mit alt-andet-end-optimale desktop kabinet 43 grader ved idle, hvilket stiger til 47-48 grader ved heftig load. Der er ingen front blæsere i desktop kabinettet, hvilket der nok burde være når jeg har et passivt kølet NVidia 6200 TC grafikkort, der kører med 65 grader.

Redigeret af JesperLund - 24-Marts-2008 kl. 19:09
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Nomisdk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 19:14
Hmmm ok.

End til vidre er jeg kommet frem til følgende:
Intel D201GLY2
Hitachi TravelStar 5K160 160 Gb SATA
1 GB DRR 2
Noah 3988

Så mangler jeg vist bare lige et slim dvd-drev.

Ville dette slim-drev passe fint i kabienet?
http://www.prcdata.dk/produkt/sony-nec-optiarc-ad-7633a/7032 8784/

Redigeret af Nomisdk - 24-Marts-2008 kl. 19:18
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 19:38
Dit link virker ikke, men check om de ligner disse drev (IDE adapteren følger med Noah kabinettet).

Hvis du køber SATA diske, skal du have en særskilt strømadapter som denne (Noah kabinettet har kun Molex stik). Der er en 2.5" IDE adapter med Noah kabinettet, så måske var det bedre at tage en PATA 2.5" disk?

Redigeret af JesperLund - 24-Marts-2008 kl. 19:44
Til top
Nomisdk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 19:51
Jo, det var nok en bedre ide.

Så er det bestilt, så er det bare at vente :)
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Marts-2008 kl. 22:06
Cool. Skriv et par ord i tråden når det hele kører. Jeg er meget spændt på at høre om Noah's case fan kan køle CPUen tilstrækkeligt.
Til top
Nomisdk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Marts-2008 kl. 16:44
Yep, vender tilbage når jeg har fået det :)
Til top
Nomisdk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Marts-2008 kl. 15:23

Update:

Så har jeg modtaget alt hardware samt kabienet, så er det bare at komme i gang med at samle :)

Poster senere hvordan det går med afspilning.

Til top
Nomisdk Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2008 kl. 12:21
Update:

Så er det hele samlet og det køre perfekt.
Blæseren i kabinet holder den nede på nogenlunde temp.

Den kan lige klar x264 720p hd.

Jeg valgte Windows XP istedet for Linux

Køre Mediaportal og fungre perfect.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2008 kl. 15:05
Hvad er CPU temperatur under load?
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu