recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Viaplay App Samsung - 4:3 indhold bliver stretched
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Viaplay App Samsung - 4:3 indhold bliver stretched

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Viaplay App Samsung - 4:3 indhold bliver stretched
    Sendt: 06-Oktober-2019 kl. 23:50
Hej

Jeg har et nyt Samsung Q6FN. En gang imellem chiller jeg til gamle Frasier afsnit. Frasier er gammel 4:3 indhold, og når jeg afspiller det via Viaplay app'en på Samsung TV'et (ingen chromecast eller airplay - fra fjernsynets egen app) så bliver indholdet stretched ud, så hele skærmen fyldes ud.

Det synes jeg ikke om.... 
På mit tidligere Samsung TV afspillede jeg det via Chromecast og her blev det vist rigtigt. Så kodningen af serien i Viaplays arkiv er antagelig rigtig nok.

• Det kan være Viaplay app'en på Samsung TV der ikke håndterer 4:3 signal rigtigt.
• Det kan være mig der ikke har fundet den rigtige indstilling i menuerne.

- Er der nogen der ser 4:3 indhold via den indbyggede app på et nyere Samsung TV, der kan fortælle om de også oplever det stretches helt ud og fylder hele skærmen?
- Og hvis de får det vist rigtigt med sorte bjælker i siderne, kan fortælle hvilken indstilling det er der giver det rigtige format? (synes jeg har prøvet alt).

Mvh
Jens


Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2019 kl. 00:20
Prøv lige at tjekke din billidindstillinger i menuen. Man kan vist indstille de fleste TV til at strække billedet automatisk, hvis den ser sorte bjælker, både vandrette og lodrette. Nogle fjernbetjeninger har ligefrem en knap til at ændre aspect ratio.
Den skal selvfølgelig stå på original.

Edit: Har du tjekket at det kun er på Viaplay? For så lyder det godt nok lidt sært. Prøv lige at finde noget 4:3 på en anden streamingtjeneste også. 


Redigeret af Nagash - 07-Oktober-2019 kl. 00:22
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2019 kl. 00:29
Enig, det burde være en billedindstilling. Men jeg kan simpelthen ikke finde den det burde være. Derforvil jeg gerne hvis andre kan checke 4:3 specifikt på Viaplay app på nyere Samsung Tv.

YouTube app kan godt vise 4:3 indhold. 
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2019 kl. 02:27
Men har du tjekket om det ikke er bare er en aspect ratio indstilling fx på fjernbetjeningen? 
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2019 kl. 02:34
Har lige kigget i manualen til den. Gå i menuen under settings - picture - picture size settings - picture size og sæt den til 16:9 standard.

Og gå derefter ind og så fit to screen fra. 
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2019 kl. 00:29
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Har lige kigget i manualen til den. Gå i menuen under settings - picture - picture size settings - picture size og sæt den til 16:9 standard.

Og gå derefter ind og så fit to screen fra. 
Jeg har præcis de indstillinger du nævner. Både 16:9 Standard og fit to screen fra. 
Og Frasier på Viaplay er stadig stretched.

- er der en med samsung QLED der kan prøve Frasier via indbygget Viaplay?
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2019 kl. 00:45
Jeg prøvede at skifte til 4:3 fast forhold i ovennævnte første indstilling.  Det slår igennem i 16:9 standard flow tv.

Det pudsige er,  at det ikke slår igennem i apps. De vises stadig i 16:9 og Frasier er stadig stretched.

Picture size settings/billedstørrelsesindstillinger er også grået ud i menuen når man er i apps.


Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2019 kl. 02:21
Og du er ikke bare nået til en af de senere sæsoner? De skiftede nemlig fra 4:3 til 16:9 midt i serien :-)
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2019 kl. 11:17
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Og du er ikke bare nået til en af de senere sæsoner? De skiftede nemlig fra 4:3 til 16:9 midt i serien :-)
Nope. 

Jeg kan sagtens se forskellen, om det er ægte 16:9 eller 4:3 stretched :-) 
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2019 kl. 22:35
Har du prøvet med andet 4:3 indhold fra Viaplay og set om det også driller? 

Og kan du ikke nævne et afsnit der driller i Frasier, så jeg kan tjekke om det også driller her. Kunne jo være en fejl hos Viaplay, hvor de selv har valgt at strække billedet :)
Til top
JENC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-April-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 611
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JENC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-Oktober-2019 kl. 17:36
Oprindeligt skrevet af Nagash Nagash skrev:

Har du prøvet med andet 4:3 indhold fra Viaplay og set om det også driller? 

Og kan du ikke nævne et afsnit der driller i Frasier, så jeg kan tjekke om det også driller her. Kunne jo være en fejl hos Viaplay, hvor de selv har valgt at strække billedet :)

Andet 4:3 på Viaplay fejler også.

Du må meget gerne prøve Frasier via Viaplay, på Samsung indbygget app, og se om det vises streched. Og lige fortælle hvilket Samsung TV du har. Der kan være forskel på tværs af modeller, må det antages.

Thanx...
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu