recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Video opskalering i DFR 9000
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketVideo opskalering i DFR 9000

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Emne: Video opskalering i DFR 9000
    Sendt: 13-Juni-2005 kl. 16:30

Afledt af et spørgsmål på chatten: Philips' nye surroundreceiver DFR 9000:

http://www.tapeconnection.dk/tcasp/default.asp?emne=vis_even t&Eventid=201

Kan opskalere indgående billedsignaler til HD-opløsning. Giver dette så et forbedret billede? Både og, kan man sige. Hvis tv'et har HD-opløsning, så vil TV'et under alle omstændigheder opskalere alle indgående signaler til HDTV. Hvorvidt det er en fordel at gøre det i receiveren er et spørgsmål om kvaliteten af signalbehandlingen i tv'et. Philips'en har en Faroudja scaler, der er kendt for høj kvalitet, så den vil være bedre end de fleste, men ikke nødvendigvis alle. Under alle omstændigeder, så får man ikke HD kvalitet ud af et almindeligt tv-signal, bare fordi man opskalerer det.

Spørgsmålet dukker op jævnligt, fordi folk oplever at tv-billede på fladskærmene ser elendigt ud, men at HD ser fantastisk ud. Derfor konkluderer man, som regel meget fejlagtigt, at det skyldes selve forskellen i opløsning og at det almindelige tv-signal skal skaleres til højere opløsning. Man hører også tit argumenter om at det er fordi man står for tæt på osv. Det er kort og kontant noget vrøvl, opskalering til højere opløsning er intet problem i sig selv, og heller ikke kigge-afstanden. På en projektor kan jeg se et 100" tv-billede i høj opløsning på 3,5 meters afstand, med et langt bedre resultat end de fleste fladskærme (hvis ikke alle). Det er andre steder i signalbehandlingen samt i selve panelets begrænsninger at problemet ligger. At HD ser "problemfrit" ud på fladskærmene skyldes ganske enkelt at HD er så meget bedre at det er svært at "ødelægge" billedet så meget at det ikke stadig er markant bedre end det vi er vant til at se. Det er netop dét der er den helt store fordel ved HDTV, bundniveauet vil blive løftet meget markant, så selv et direkte forkert behandlet signal vil være ganske pænt at se på.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2005 kl. 16:38

Ok

Kan næsten konkludere at man ikke vil have nogen fordel ud af denne DFR 9000 på billede siden, hvis man fx bruger den sammen med et 42pf9986 eller 9966 eller en af de nye top modeller fra Philips som også selv kan opscalere.

Selvfølgelig vil den sikkert være en glimrende receiver på lydsiden eller er det noget bras ?

Eller er det noget helt andet man skal kikke efter i den prisklasse ?

Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2005 kl. 17:04

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Kan næsten konkludere at man ikke vil have nogen fordel ud af denne DFR 9000 på billede siden, hvis man fx bruger den sammen med et 42pf9986 eller 9966 eller en af de nye top modeller fra Philips som også selv kan opscalere.

For lige at præcisere: _Alle_ tv med høj-opløsnings panel kan opskalere. Forskellen ligger i kvaliteten af skaleringen. Med en PF 9986 vil gevinsten nok være begrænset, udover det rent praktiske, men på de fleste skærme vil Faroudja'en lave en bedre de-interlacing end skærmen, hvilket vil forbedre billedkvaliteten.

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Selvfølgelig vil den sikkert være en glimrende receiver på lydsiden eller er det noget bras ?

Jeg har faktisk ikke rigtigt fået lyttet seriøst til den endnu, men umiddelbart er den en klasse over hvad jeg ellers har hørt fra slimline-receivere. Jeg forventer ikke at den matcher de bedste full-size receivere til samme pris, og det mener jeg heller ikke man man _skal_ forvente, man får trods alt nogle features som ikke findes andre steder.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2005 kl. 17:17

Ja lidt bedre er den måske til at opscalere, men går ud fra at 9986 er en af de skærme som har den bedste opscalering i forhold til de der billigskærme som man kan f.x. i fx bilka til 14-15k.

Hvad mener du med at der er en gevinst ved det rent praktiske ?

Lyder da godt at den har en rimelig lyd, tror næsten det er sådan en jeg må have når de nye 2005 produkter kommer.

Kender du til nogen release dato til de nye LCD samt recordere fra Philips ?

Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2005 kl. 17:22
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Ja lidt bedre er den måske til at opscalere, men går ud fra at 9986 er en af de skærme som har den bedste opscalering.

Som nævnt, så er _opskaleringen_ i sig selv faktisk den mindste del af det. Det er faktisk konverteringen fra interlace til progressive der gør den største forskel. 9986'eren skulle dog være fornuftigt med her også.

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Hvad mener du med at der er en gevinst ved det rent praktiske ?

At pointen med DFR 9000 er at du tilslutter alle kilder til dén, og så trækker ét HDMI kabel til displayet (i tilfældet 9986 er det så et HDMI>DVI kabel).

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Kender du til nogen release dato til de nye LCD samt recordere fra Philips ?

Ikke lige på stående, de forskellige modeller introduceres løbende, ikke i ét hug.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2005 kl. 17:27

Men bruger du så 9000 som tuner ?

Hvordan er remoten til 9000, er det en billig plastic dims, eller er det en lækker alu sag som til 9986 ?

 

mvh L

Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2005 kl. 17:33
Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Men bruger du så 9000 som tuner ?

Nej, der er ikke tv-tuner i 9000'eren, du skal stadig have en separat tuner. 9000'eren konverterer bare alle signaler til HDMI.

Oprindeligt skrevet af lahan lahan skrev:

Hvordan er remoten til 9000, er det en billig plastic dims, eller er det en lækker alu sag som til 9986 ?

Det vil jeg kalde en mellemting... Den er ikke i alu, men af en plastic-fjernbetjening at være er den ganske fornuftig.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
tumebone Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 25-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 51
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-September-2005 kl. 10:12
det vil sige at antennen skal gå til min philips 7300H, der fra sætter jeg et HDMI kabel til Philips 9000, og der fra med et nyt HMDI kabel til MIt LG LP1?

Redigeret af tumebone
Stuen:
LG 32LP1
LG LH-RH760IA
PS3
Wii
Kabler,Supra
CE-Link HDMI Switch kan ikke få den til at virke med ps3.
Sovværelset:

Philips 42PFL9732D til Januar
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 9321
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2005 kl. 18:09

Godt spørgsmål om dit antenne kabel skal gå til dit tv, din recorder eller din forstærker ?

Fandt et billede om hvordan DFR skal forbindes til dit TV og Recorder. Desværre stod der intet om antenne stikket.

Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 11-September-2005 kl. 18:23

Oprindeligt skrevet af tumebone tumebone skrev:

det vil sige at antennen skal gå til min philips 7300H, der fra sætter jeg et HDMI kabel til Philips 9000, og der fra med et nyt HMDI kabel til MIt LG LP1?

Ja, men det vil formentligt også være en fordel at trække et antennekabel ved siden af fra 7300H til tv, da du ellers ikke kan se én kanal mens du optager en anden.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Urte Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 06-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 491
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Oktober-2005 kl. 15:13
vil det sige at jeg med denne reciever vil kunne tage min Humax parabol reciver og til slutte den her,og der efter få DVI signal til mit samsung TV?
Til top
btrader Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 15-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 95
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Oktober-2005 kl. 20:58

Oprindeligt skrevet af tumebone tumebone skrev:

det vil sige at antennen skal gå til min philips 7300H, der fra sætter jeg et HDMI kabel til Philips 9000, og der fra med et nyt HMDI kabel til MIt LG LP1?

jeg bemærkede lige, at du har lg lp1.jeg er selv interesseret i denne skærm.vil du være rar, at fortælle lidt om den.er der et godt billede på tv?.er der en god respons tid(ingen ghosting)?.er betragtningsvinklen god?.

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu