recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - video streaming - skal det være wired?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketvideo streaming - skal det være wired?

Besvar Besvar Side  <1 234
Forfatter
Besked
Tstampe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2009 kl. 12:09
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Tstampe - Jeg tror nok jeg nævnte det lidt tidligere, men hvis du bare skal have et netværk, så er ICH et totalt overkill system. ICH er ALT, kan ALT. Og det kræver sådan set bare, at alle (læs ALLE) kabler går ud i samme skab. I sådan et tifælde så vil du bogstavligt talt kunne styre alt, og du bestemmer selv ud fra de moduler du vælger.

For ligesom at understrege, hvad det er jeg mener, når jeg skriver alt. Så er det eksempelvis din lampe over dit spisebord (som jeg formoder du har). Hvis du tager kablet der går fra dåsen i loften, lægger det om, så det går ud i dit skab, så har du nu mulighed for at tænde/slukke/styre din lampe over spisebordet stort set på alle mulige tænkelige måder.

Det samme er gældende for alle andre stik/kontakter/dåser osv. du har rundt omkring. Hele humlen og det afgørende punkt er, om kablet kan komme ud i skabet, hvor IHC styreenheden sidder. Derfra er der så næsten uanet muligheder for at styre alt.

Det er SÅDAN man skal tænke, når man snakker om IHC nettet.

Det som du har gang i, det er den del af IHC nettet som omhandler netværk (og evt. Audio/video). Og det er som jeg ser det, bare en lille del af hele systemet, hvorfor jeg helt klart synes, du skal gøre op med dig selv, om det overhovedet er det værd. For nok er IHC smart, men det koster også derefter.

Tak Kandersen...

Det satte tingene på plads. Kan følge genialiteten i IHC, men når man bare skal bruge et almindeligt netværk, så er det jo nærmest - som du selv skriver - overkill....

Jeg går lige tænkeboks og kigger på tingene fra en leverandør af IHC og taler evt. lige med den lokale elektriker også... For at sammenligne priser m.m.  

Med venlig hilsen

Thomas Stampe
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2009 kl. 12:27
Oprindeligt skrevet af Tstampe Tstampe skrev:

• IHC bærer netværk og tv-signal ligeså godt som alm. Cat.6 netværk?

Ja og formentligt bedre

• IHC er bedre mht. fremtidssikring af moderne elnet i husene?

Som tidligere skrevet: IHC er to systemer IHC Control og IHC Net. Installerer du IHC Control, er dit EL i hjemmet helt fremtidssikret. Det kræver en IHC contoller. Man kan dog starte i det små ved at installere IHC Wireless moduler. F.eks. en IHC Wireless stikkontakt der erstatter en eksisterende stikkontakt og et IHC Wireless ringetryk. De to enheder kan så parres og ringetrykket styrer nu stikkontakten trådløst. Da der ikke er kabel til ringetrykket kan det nu flyttes som man har lyst. Der kan sættes flere ringetryk/stikkontakter ind som så kan parres som man har lyst. Der fåes også wireless lysdæmpere i både runde og firkantede versioner, til indbygning i eksisterende udtag   

• IHC er sværere at montere i stikkene, men et klart bedre valg til hjemme-netværk? (Hvis vi kun tænker netværk med mulighed for at trække net-tv rundt til skærmene)

Det er de samme connectorer man bruger, men kablerne er en anelse tykkere, så det tager måske 5-10 min. mere per stik.

Jeg ved ikke hvad du mener med net TV, men måden IHC Net håndterer antennesignaler er, at der i tavlen indsættes et antenne modul. Til det modul forbindes antennekablet.  Fra modulet (som har 7 udgange) patches der over til de enkelte netstik. Ude ved netudtaget indsættes en speciel ledning som omdanner RJ45 stikket til et antennekabel. 

• Lexcom 250 er fuldstændig de samme som IHC-stikkene?

Ja

• Kan man på sigt koble et eksisterende Cat.6 netværk op på IHC-systemet. Cat.6 har 8 ledere, hvor IHC har 10.

Ja det kan du godt, men så er det ikke IHC, og jeg ved ikke om alt vil fungere lige så godt. Men teoretisk ja.

Vedr. ledere, så tror jeg du har fået blandet IHC Net og IHC Control sammen. IHC control kan udover wireless, også bruge ringetryk der er forbundet med kabler. Her benyttes IHC kabel med 10 ledere. IHC Net kablet er med 8 ledere og en skærm, lige som andre Cat. 6. (STP) kabler

• Den helt definerbare og entydige fordel ved at investere i IHC istedet for Cat.6 netværk... Også mht. fremtiden....

Svært at svare på, men jeg synes udtagene ser pænere ud, og jeg bilder mig ind at det er et godt salgsargument hvis jeg en gang skal sælge mit hus

Og hvilke moduler skal ellers benyttes/indkøbes. Skal have 6 db-netstik op i første omgang.

Ja du skal have en IHC net tavle, og 6 dobbelte udtag samt IHC Net kabel. Det kan du altsammen finde hos www.billigihc.dk så skal du have et antennemodul og det nødvendige antal IHC antenneledninger, hvis du vil bruge antennefunktionaliteten. Hvis du vil have din switch indbygget i tavlen så skal du have en IHC switch (bruger den ikke selv, da jeg mener den er alt for dyr)

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top
MCenterFreak Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-Februar-2005
Point: 5446
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Februar-2009 kl. 12:46
Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Tstampe - Jeg tror nok jeg nævnte det lidt tidligere, men hvis du bare skal have et netværk, så er ICH et totalt overkill system. ICH er ALT, kan ALT. Og det kræver sådan set bare, at alle (læs ALLE) kabler går ud i samme skab. I sådan et tifælde så vil du bogstavligt talt kunne styre alt, og du bestemmer selv ud fra de moduler du vælger.

For lige igen at sætte tingene på plads: IHC er to separate systemer som på ingen måde taler sammen. IHC Control og IHC Net. Mht. IHC Control er det er ikke korrekt at alle kabler skal gå til tavlen. Man kan godt tilkoble et eksisterende EL net til IHC Control. Til det bruges IHC Wireless. Så kan man nøjes med at udskifte eksisterende stikkontakter og udtag med wireless endheder

DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-)
Til top

Besvar Besvar Side  <1 234

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu