recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Andre video-optagere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Videoredigering
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketVideoredigering

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
kumpel2000 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 21-December-2004
Status: Offline
Point: 128
Direkte link til dette indlæg Emne: Videoredigering
    Sendt: 21-Marts-2006 kl. 21:56

Hej alle

Jeg har lige et spørgsmål til Videoredigering. Jeg har et Sony digitalt videokamera og har fundet ud af at det ikke går at overfører filmen fra kameraet via USB, den nedgradere nemlig selv opløsningen. Men jeg skal så bruge Firewire. Spørgsmålet er så om det er nok for mig at købe et Firewire kort også overføre filmen og så redigere videoen der med et editor program, eller for jeg mere ud af at investere i et f.eks. Pinnacle kort med firewire ?

Og evt. hvad får jeg mere ud af at købe et Pinnacle kort ?

Kumpel2000

Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Sted: Denmark
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Marts-2006 kl. 14:14

Helt enig med claes

Køb et billigt firewire kort - det eneste formål dette har er at overføre din DV avi fil til harddisken i original kvalitet. Det er blot et interface ligesom usb. Pinnacles firewire kort tilføjer ikke noget til dette.

Efter du har overført din dv fil til harddisk er du helt frit stillet med hensyn til redigeringsprogram, der findes masser af gode redigeringsprogrammer til dv, AVID dv express som claes nævner er et. Selv det gratis moviemaker 2 fra microsoft er fortrinligt til dv redigering (hvis det ikke skal være super avanceret). Efter redigering bør du gemme din redigerede fil i en ny DV fil for at bibeholde kvaliteten og derefter konvertere denne til dvd-video med en god dedikeret mpegencoder fremfor de indbyggede der findes i eks. pinnacle studio.

Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top
Henrik Pedersen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 06-November-2005
Point: 173
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2006 kl. 12:45

Spawn - hvad kunne en god dedikeret mpegencoder hedde ??

Og er det virkeligt ingen forskel i firewire kort - hastighed eller andet ??

Jeg har 2 camcordere en nyere DV og en gammel VHS-C, hvordan kan jeg få mine gamle VHS-C optagelser ind på pc'en ??

Mvh Henrik
Til top
spawn Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2005
Point: 6822
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Marts-2006 kl. 13:29

Der er ingen forskel i firewirekort - hverken hastighed eller andet - der kan man roligt nøjes med det billigste man kan finde.

Mange motherboards idag kan også købes med onboard firewireporte udover usb portene, jeg har eks. 2 onboard firewireporte på mit motherboard, de virker fortrinligt.

DV optagelserne kan du få ind via firewireporte da det allerede er en digital form du blot overfører, men VHS-C optagelser er analoge og dem kan du ikke få ind på PC'en uden at have en eller anden form for hardware capture enhed der kan digitalisere dem. Det kan enten være en dvd/hd recorder, eller et mpeg hardware capturekort til pc'en, eller en ekstern analog til dv converter enhed (eks. fra canopus) som sættes mellem kamera og pc. Har du allerede en recorder kan du optage i højeste mpeg kvalitet på den og overføre dette til din pc via en rw skive der kan genbruges, hvis du har behov for at redigere den yderligere på PC'en. Hvis ikke er det nemmeste bare at optage den på recorderen og lave en dvd-video på den. Husk ved redigering af mpeg at der skal benyttes andre redigeringsprogrammer end til DV, nemlig redigeringsprogrammer som understøtter mpeg smartrendering for at undgå en reencodning af hele filen. Det er også kun ved redigerede DV avi filer at software mpegencodere skal benyttes efter redigering.

Den optimale dedikerede software mpegencoder hedder cce encoder, men den er meget dyr. Der findes andre eks. Tmpegenc som også er rigtig god og billig (dog ikke så hurtig). Den indbyggede encoder i Nero er faktisk også ganske udmærket (del af den samlede Nero pakke som indeholder en masse gode ting for en billig penge)

Redigeret af spawn - 27-Marts-2006 kl. 13:33
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu