recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - VideoReDo m2ts eller mkv ?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

VideoReDo m2ts eller mkv ?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
T-1000 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 02-April-2012
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 296
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-1000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: VideoReDo m2ts eller mkv ?
    Sendt: 08-April-2018 kl. 19:09
Hej, lige et hurtigt spørgsmål.
 
Når man til sidst skal vælge output til den færdige klippede fil og det skal være i den bedste kvalitet er det så original fil typen m2ts eller kan man vælge mkv, som jeg fortrækker, da alle mine blu-ray rips er i det format.
 
Er det 1:1 ligegyldig fil-output'et?
Pain can be controlled - you just disconnect it.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2018 kl. 19:33
mkv er en beholder for video og har derfor INGEN effekt på kvaliteten. Det har det codec og dets indstillinger du anvender derimod. Faktisk er den del ALTAFGØRENDE for kvaliteten af slutproduktet. m2ts er mere beregnet BD-produktion (filstrukturen på en BD er en lang række m2ts filer der indeholder diverse ting.

Så kig på selve codec (h.264, h.265/HEVC. VP9 og de indstillinger du anvender på de codecs.

Hvis videoen ikke skal ud på et fysisk medie som en Blueray, så glem m2ts og anvend mkv. 


Redigeret af claus_jac - 08-April-2018 kl. 19:34
Til top
T-1000 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 02-April-2012
Sted: Odense
Status: Offline
Point: 296
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-1000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2018 kl. 19:58
Oprindeligt skrevet af claus_jac claus_jac skrev:

mkv er en beholder for video og har derfor INGEN effekt på kvaliteten. Det har det codec og dets indstillinger du anvender derimod. Faktisk er den del ALTAFGØRENDE for kvaliteten af slutproduktet. m2ts er mere beregnet BD-produktion (filstrukturen på en BD er en lang række m2ts filer der indeholder diverse ting.

Så kig på selve codec (h.264, h.265/HEVC. VP9 og de indstillinger du anvender på de codecs.

Hvis videoen ikke skal ud på et fysisk medie som en Blueray, så glem m2ts og anvend mkv. 
 
Ok, tak for hjælpen Smile
Pain can be controlled - you just disconnect it.
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem


Oprettet: 04-Februar-2004
Status: Offline
Point: 10278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2018 kl. 21:26
Enhver omkodning forringer billedkvaliteten, så hvis du alene går efter bedste billedkvalitet skal du beholde filens native format.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2018 kl. 21:39
Jeg vil anbefale disse programmer, det er lige til og der er nem brugerflade og det er flere indstillings muligheder end makemkv. Det er også muligt at rippe blu-ray til ISO. Det gør jeg kun med serier og natur dokumentar, eller andet hvor menu er hensigtsmæssigt. Du skal dog være opmærksom, på at ikke alle afspillere, kan afspille blu-ray i Iso format.

Jeg ripper selv film til mkv. x265 ukomprimeret og dets lydspor i det oprindelige format. med CloneBD (Understøtter vist UHD nu)

DVD laver jeg til ISO med CloneDVD

Kopi beskyttelse fjernes med AnyDVD

Handbrake benyttes sjældent, men her kan du lave filerne om, hvis du ønsker.
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-April-2018 kl. 22:48
JackD - det er noget vås - du ripper ikke til h.265 ukomprimeret. Noget sådant eksisterer ikke, eftersom h265 ER et kompressionsformat,  og hvis det kommer fra en alm BD-skive, så vil der også være foretaget en reencode, da det oprindelige materiale er i h.264 - altså et andet kompressionsformat. Er det 4K BD's så kan du lave en 1:1 rip og vil få det i hevc/h.265, men det er stadig komprimeret, dog er det ikke "behandlet" på nogen måde, da det er det oprindelige materiale. Det er ligesom det CODEC'et gør. (og du har ikke plads til "ukomprimeret" video da 4K i fuldkommen ukomprimeret tilstand kræver små 1,2Gbyte/s, så ligger der ikke mange film på en 1TB disk)


Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2018 kl. 09:40
Det jeg mener er, det rippes med samme bitrate og ikke yderligere kompression.

Tvivler dog stærkt på, BD i mkv x264 og UHD i HEVC x265 ikke bliver behandlet.

En BD i ISO format; tager omkring 10-15 min at rippe og BD i x264 mkv omkring 1 1/2 time i hurtig indstilling og omkring 7 timer i bedste kvalitet. Selvom det bliver lagt i en container, må der gøres andet ved filen.

Så kildemaematerialet bliver behandlet også i x264 ligesom i x265 på en BD skive. Selvom det er betydeligt mindre, da det er et andet konpressions format, som du selv er ind på.

Jeg overvejer dog at rippe BD i HEVC x264, da det ser ud til der ikke er meget at spare i bedste kvalitet i mkv x265 i CloneBD

Har i erfarnng i hvor meget en BD, i et bedre kompressions format som HEVC x265, kan få en BD, med en film på fx 20GB, for at tage et nemt rundt tal, med oprindeligt lydspor, til at fylde mindre?

Ved godt lysporerne fylder forskelligt, alt efter hvilket lydspor det er.

Redigeret af JackD84 - 09-April-2018 kl. 09:47
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2018 kl. 13:01
du mangler altså noget styr på dine forkortelser.

1:1 rip = ingen manipulation af materialet. du kan ikke "rippe" med samme bitrate, Rippe="kopiere" og såfremt der sker en forandring af bitraten så vil der ske en reencoding.

BD's ligger i H.264 (og opensource udgaven af det codec hedder x.264). UHD's ligger i HEVC (high efficiency video codec) som er den "populære" betegnelse for H.265 (og opensource udgaven hedder x.265)

En standard reencode af en BD fra h.264 til hevc vil spare ca halvdelen af pladsen for videosporet.

OG ja - du laver rent faktisk en reencode hvis det tager 7 timer for dig.  og dermed bibeholder du heller ikke det originale materiale. så det kan være fuldkommen ligegyldigt at snakke om "identiske bitrater". Rent teknisk forsøger du at pakke videoen ud og så pakke det ind igen i et format som ganske vist tillader flere data, men du har ikke flere data at arbejde ud fra, og eftersom en encode ER LOSSY så vil der igen gå data tabt.

Personligt kommer jeg ikke til at konvertere noget som helst til hevc format da der er alvorlige licensproblemer. Så det vil kun være fra arkivering af fysiske enheder.
På grund af licensudfordringerne (der var lige nogle der blev "ekstra" grådige.) Så har størstedelen af de selskaber der lever af at drive videotjenester online indgået en alliance om et nyt format kaldet AV1. Et format som i forhold til hevc skærer yderligere godt 50% af datamængden. Tjek listen af medlemmer her https://aomedia.org/membership/members/
så det vil blive et ganske alsidigt codec da det både vil fungere som alm streaming codec (netflix bruger i dag hevc til uhd), men også videosamtaler (MS og cisco, samt polycom og flere andre) Og fordi det vil blive royalty free codec, så vil det altså ikke koste en licens at lave en enhed der kan supportere afspilningen af formatet som det rent faktisk er tilfældet i dag (nok også derfor både MS, apple, intel og AMD er med)
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 3285
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2018 kl. 21:07
Tak for kaffe, 7 timer for at encode en BluRay H264 til H265Shocked

Jeg prøvede forleden at tage en BluRay film Apollo 13 lavet/rippet i 1:1 med Make Mkv. 

Herefter ind i handbrake filmen indkodet i H265 (x265) quality 18.5 - 3 lydspor og 1 burned sub title

Average speed 62fps. dvs. encoding tager mindre end den halve tid af filmens spilletid.

Det var bare en test, syns personlig ikke at det giver nogen mening at ændre til h265, med mindre man vil spare plads ca. 50%.. Almindelige harddiske er da relative billige.


Redigeret af Potter - 09-April-2018 kl. 21:10
4x JL Audio Fathom F113v2 SUBWOOFER| LG OLED 83 | OPPO |UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 3x SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2018 kl. 22:27
Ja jeg er også gået fra at CloneBD kopierer og reencoder til H265. Der kan du vælge hastighed, der ved lavere hastighed giver en mindre film og skulle give bedre kvalitet af indkodning ved den valgte kompression. 

Jeg har kopieret uden transkodning til Matrasko, AVC High@4.1 og kompressions lyd står lossles/lossy i kompression mode. 

General
Unique ID                                : 266883693927541623687617126223954958261 (0xC8C7EE061626A1F56E786DA58225D7B5)
Complete name                            : D:\DATA\Videos\Film\Valerian.mkv
Format                                   : Matroska
Format version                           : Version 4 / Version 2
File size                                : 37.3 GiB
Duration                                 : 2 h 16 min
Overall bit rate mode                    : Variable
Overall bit rate                         : 39.1 Mb/s
Movie name                               : Hovedfilm
Writing library                          : Lavf57.3.100

Video
ID                                       : 1
Format                                   : AVC
Format/Info                              : Advanced Video Codec
Format profile                           : High@L4.1
Format settings                          : CABAC / 3 Ref Frames
Format settings, CABAC                   : Yes
Format settings, RefFrames               : 3 frames
Codec ID                                 : V_MPEG4/ISO/AVC
Duration                                 : 2 h 16 min
Bit rate mode                            : Variable
Nominal bit rate                         : 38.0 Mb/s
Maximum bit rate                         : 38.0 Mb/s
Width                                    : 1 920 pixels
Height                                   : 1 080 pixels
Display aspect ratio                     : 16:9
Frame rate mode                          : Constant
Frame rate                               : 23.976 (24000/1001) FPS
Color space                              : YUV
Chroma subsampling                       : 4:2:0
Bit depth                                : 8 bits
Scan type                                : Progressive
Bits/(Pixel*Frame)                       : 0.764
Writing library                          : x264 core 152 r2851 ba24899
Encoding settings                        : cabac=1 / ref=4 / deblock=1:-1:-1 / analyse=0x3:0x133 / me=umh / subme=10 / psy=1 / psy_rd=1.00:0.15 / mixed_ref=1 / me_range=24 / chroma_me=1 / trellis=2 / 8x8dct=1 / cqm=0 / deadzone=21,11 / fast_pskip=1 / chroma_qp_offset=-3 / threads=34 / lookahead_threads=2 / sliced_threads=0 / slices=4 / nr=0 / decimate=1 / interlaced=0 / bluray_compat=1 / constrained_intra=0 / bframes=3 / b_pyramid=1 / b_adapt=2 / b_bias=0 / direct=3 / weightb=1 / open_gop=1 / weightp=1 / keyint=24 / keyint_min=1 / scenecut=40 / intra_refresh=0 / rc_lookahead=24 / rc=2pass / mbtree=1 / bitrate=38000 / ratetol=1.0 / qcomp=0.60 / qpmin=0 / qpmax=69 / qpstep=4 / cplxblur=20.0 / qblur=0.5 / vbv_maxrate=38000 / vbv_bufsize=30000 / nal_hrd=vbr / filler=0 / ip_ratio=1.40 / aq=1:1.00
Default                                  : Yes
Forced                                   : No
Color range                              : Limited
Color primaries                          : BT.709
Transfer characteristics                 : BT.709
Matrix coefficients                      : BT.709

Audio
ID                                       : 2
Format                                   : DTS
Format/Info                              : Digital Theater Systems
Format profile                           : MA / Core
Codec ID                                 : A_DTS
Duration                                 : 2 h 16 min
Bit rate mode                            : Variable / Constant
Bit rate                                 : Unknown / 1 509 kb/s
Channel(s)                               : 6 channels
Channel positions                        : Front: L C R, Side: L R, LFE
Sampling rate                            : 48.0 kHz
Frame rate                               : 93.750 FPS (512 SPF)
Bit depth                                : 24 bits
Compression mode                         : Lossless / Lossy
Delay relative to video                  : -42 ms
Title                                    : English
Language                                 : English
Default                                  : Yes
Forced                                   : No

Text
ID                                       : 3
Format                                   : PGS
Codec ID                                 : S_HDMV/PGS
Codec ID/Info                            : Picture based subtitle format used on BDs/HD-DVDs
Title                                    : Danish
Language                                 : Danish
Default                                  : No
Forced                                   : No

Menu
00:00:00.000                             : :chapter 1
00:17:29.840                             : :chapter 2
00:34:10.256                             : :chapter 3
00:51:13.570                             : :chapter 4
01:07:55.613                             : :chapter 5
01:26:05.076                             : :chapter 6
01:40:16.635                             : :chapter 7
01:58:40.655                             : :chapter 8
02:16:38.231                             : :chapter 9


Ærgerligt at jeg har kopieret lidt film hvor jeg har reencodet uden det var nødvendigt. Heldigvis ikke så mange.

Bedre sent end aldrig, som man siger.


Redigeret af JackD84 - 09-April-2018 kl. 22:43
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2018 kl. 23:59
Du har ikke reencodet til x265 overhovedet med de ovenstående settings, det eksempel du har givet er en reencode til x264. Til gengæld er det en 2-pass encoding du har lavet, og så kan jeg godt forstå tiden der er brugt. Teknisk går den gennem materialet 2 gange og den første gang "simulerer" den en encoding, for at se hvad der virker bedst, og ved 2. gennemkørsel sker den reelle reencode.

Til gengæld er qpmin sat til 0 (alt under 16 svarer til stort set identisk ind og ud materiale). Så du har reelt her lavet en hulens masse arbejde for absolut ingenting.
Til top
JackD84 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 28-Januar-2014
Sted: Jylland
Status: Offline
Point: 755
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JackD84 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2018 kl. 00:29
Som forsøg, lavede jeg lidt i x265, men er gået  fra det.

Så, er det jo ikke helt skidt da, det meste er kopieret i x264. Selvom det har taget lidt længere. Godt det ikke er hele filmsamlingen, der er kopiret og kun en lille del, jeg har været i gang med.

Men 10 øren er faldet. Takker Clap

Jeg er gået over til dette.

Jeg kopierer nu uden transkodning til Matrasko, AVC High@4.1 og kompressions lyd står lossles/lossy i kompression mode.

Så godt jeg lige fik vent det her, det tager omkring 15-20 min, da mit drev er for langsom til at følge med. Den kan arbejde 20% hurtigere, da harddisken er flaskehalsen nu, jeg bruger til lagring.

Så overvejer lidt en SSD engang i fremtiden eller en hurtigere harddisk, mener min er en Sata 300, så kunne egentlig nøjes med en Sata600.




Redigeret af JackD84 - 10-April-2018 kl. 00:38
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu