recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Det digitale sendenet
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Vil gerne forbedre Antenne modtagelse
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Vil gerne forbedre Antenne modtagelse

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Januar-2006
Sted: Holstebro
Status: Offline
Point: 1351
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -claus- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Vil gerne forbedre Antenne modtagelse
    Sendt: 15-Januar-2012 kl. 11:18
Hej
Jeg Vil gerne forbedre nit antenne signal. Problemet er, at TV2 der ligger på mux 3, har lav signal styrke. Mens mux 1 og mux 4 har høj styrke. Mux 2 har mellem styrke. Jeg har tre triax antenner på loftet. De 2 kan jeg læse på antennerne, at de er henholdsvis VHF og fm antenner. Den 3. står der ikke andet end 10 på, jeg går ud fra at det er en uhf antenne. Der sidder et par fordeler bokse og en forstærker monteret. Antennerne var dog kun sat til en fordeler boks. Efter jeg har sat kablet direkte på antennen, virker  det som om signalet er blevet en lille smulle bedre, men det kan vel også være tilfældigheder. Kablet og antennestikket til tv er lidt under et år gammelt. Huset er fra 96 Så antennerne er vel fra den gang. Spørgsmålet er så om jeg ikke bare skal en tur i Harral nyborg og købe deres bedste dvb-t antenne? Den er med indbygget forstærker. Så jeg kan vel bare sætte den til en f-fordeler dåse, når jeg vil have de sidste 2 antennestik forbundet (børneværelser).

Det er den nederste antenne på billedet jeg mener skulle være en UHF antenne Smile

Stue: Lg C9, Argon Octave Soundbar, Dali Sub E12f
Køkken: Audio pro Addon T20, Google Chrome Audio
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Point: 4052
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 11:31
Jeg ville.droppe forstærkeren, da den kan forstyrre det digitale signal. Så lidt info om signaler.
Signal styrken skal ligge omkring 59- 90% da for stærk styrke laver forstyrrelser af form af pixelering. Men signal kvaliteten skal ligger på de 90-100 % for at få optimal billede
Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -claus- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 11:37
OK Men hvad med den antenne jeg har nu. Bør jeg skifte den ud?
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Point: 4052
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 11:43
Det burde ikke være nødvendigt
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10476
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 12:04
Den der står 10 på er sikkert en VHF antenne til kanal 10.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
JørgenT Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Marts-2004
Sted: 9530, DK
Point: 5307
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JørgenT Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 12:05
Oprindeligt skrevet af -claus- -claus- skrev:

Det er den nederste antenne på billedet jeg mener skulle være en UHF antenne Smile  

Lidt vanskeligt at se ud fra billede, men jeg ville mene den øverste er UHF antenne  Big smile

Hvordan med retning og polaritet, passer det med sender du skal modtage fra (de er alle 3 med vandret/horisontal polarisering som de sidder nu).

Mvh JørgenT
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 12:15

Jeg Vil gerne forbedre nit antenne signal. Problemet er, at TV2 der ligger på mux 3, har lav signal styrke. Mens mux 1 og mux 4 har høj styrke.

Hvor modtager du dine signaler fra?

Hvilke kanaler/frekvenser modtager du de enkelte mux'es på?

Hvor langt bor du fra senderen?

Mux 2 har mellem styrke. Jeg har tre triax antenner på loftet. De 2 kan jeg læse på antennerne, at de er henholdsvis VHF og fm antenner. Den 3. står der ikke andet end 10 på, jeg går ud fra at det er en uhf antenne.

En FM antenne er 1,5 meter bred. en VHF 0,8 meter og en UHF er cirka 40 cm bred. Nu ved du præcist hvilken antenner der er til hvad......

Huset er fra 96 Så antennerne er vel fra den gang. Spørgsmålet er så om jeg ikke bare skal en tur i Harral nyborg og købe deres bedste dvb-t antenne? Den er med indbygget forstærker.

Det vil ikke nødvendigvis gøre tingene bedre....så skal du til at strømforsyne og der er noget elektronik der potentielt kan gå i stykker.

Hellere en god passiv bredbåndet antenne. Dit problem er formodentligt at din antenne er en gammel "TV2-antenne" der er kanalskåret så visse frekvenser skæres væk. Eventuelt suppleret med et filter i en samleboks. Jeg kan se at du har en hel skov at samle/fordeler bokse henne på spæret bagved.

Klaus

Redigeret af KlausDM - 15-Januar-2012 kl. 12:16
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -claus- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 12:34
Tak for al opmærksomheden.
Jeg valgte at fjerne de gamle antennekabler som elektrikeren og de tidligere beboere have efterladt. Og det viste dig sig at min elektriker også måtte have blevet forviret af kabelrodet.  For det kabel der gik til antenne stikket, var forbundet til en fordeler. Til fordeleren gik der et kabel der var afklippet i enden. De 3 antenner var via en sammle boks forbundet til en forstærker der ligeledes var forbundet til afklippet kabel.Embarrassed
Nu har jeg forbundet antennet stikket direkte til den nederste antenne og jeg har fuld styrke på alle kanaler.Smile  
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Point: 19562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 12:42

Nu har jeg forbundet antennet stikket direkte til den nederste antenne og jeg har fuld styrke på alle kanaler.

Hvor bred er den nederste antenne?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -claus- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 13:01
Det kan godt passe med den er omkring 40 cm bred. De andre har også mærkater med henholdsvis FM og vhf påskrevet.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Radiomanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 13:06

Det er ikke den rigtige antenne der bruges, du bruger en FM antenne, den antenne du skal bruge er UHF antennen, da den jo er til TV.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
-claus- Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér -claus- Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2012 kl. 13:37

Mener du den nederste antenne på billedet er en FM antenne?

Men jeg for max signal styrke alle mux.
På mux 1 har jeg Pre Viterbi 6.20 e-4.
Dvs 6,20 fejl per 10000 bits. Er det godt eller skidt
De resterende har fære fejl. 

Redigeret af -claus- - 15-Januar-2012 kl. 13:56
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu