recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - vil multimeter afsløre plus/minus fra anlæg?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketvil multimeter afsløre plus/minus fra anlæg?

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Emne: vil multimeter afsløre plus/minus fra anlæg?
    Sendt: 06-April-2011 kl. 22:38
Har skulle tilslutte et par nye højttalere til anlægget, og da det står rigtig dårlig kunne jeg ikke se opkobling af kabler, eller huske om farver på kablet var korrekt tilsluttet.
 
Så jeg mente at et multimeter sat til AC, gav + udslag når + var tilsluttet + , og samme med -..
jeg fik ihvertfald en plus og et negativt udfald afhængig af testningen og farver var korrekt over hele linien Tongue men!
 
Jeg søgte lidt på google og fandt kun forslag omkring at følge kabler, bruge batteri tilslutning og bruge Ohm testen på multimeter. så spørgsmålet er om min egen erfaring her, var korrekt når multimeter nu gav et positiv/negativ udslag, istedet for at søge med lygte og spejl bag reol for at se tilslutning...
 
Jeg har ikke kunne se på membran om den går udad eller ind, da jeg pt ikke ønsker udfordre den..
 
Så jeg håber nogen her kan bekræfte sådanne en måling fra anlæg med multimeter også er korrekt?
 
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2388
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2011 kl. 22:56
Et musiksignal består af både positive og negative udslag så det kan du ikke rigtigt bruge et multimeter til at blive klog på. Hvis multimeteret ellers var hurtigt nok til at måle på musiksignalet (hvilket det ikke er) så ville det kun fortælle dig spændingsforskellen på den højeste positive spænding og den højeste negative spænding.
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-April-2011 kl. 23:01
det lyder meget fornuftigt.. jeg var dog overrasket over at udslag var så tydelig konstant negativ vs. positiv når polerne vendes ved en AC måling..
jeg noterede mig at hvis jeg brugte måling af "Ohm" på multimeter fik jeg godt nok variende udslag som jeg ikke kunne bruge, da de generelt viste udslag udfra lyd.
 
 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19250
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2011 kl. 06:18
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

det lyder meget fornuftigt.. jeg var dog overrasket over at udslag var så tydelig konstant negativ vs. positiv når polerne vendes ved en AC måling..


Man kan ikke måle en negativ AC spænding.....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2011 kl. 07:44

Ikke fordi jeg ved hvad multimeter udslag så viser, men jeg fik en klar negativ nål som trak under 0 og vendte jeg kabler på multimeter, så røg nålen en del opad, altså over 0 og blev der.

Når AC ikke kan måles negativt , så der må være en forklaring på de forskelle som ikke var variende udslag som set ved Ohm indstillingen?
 
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19250
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2011 kl. 08:34
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Ikke fordi jeg ved hvad multimeter udslag så viser, men jeg fik en klar negativ nål som trak under 0 og vendte jeg kabler på multimeter, så røg nålen en del opad, altså over 0 og blev der.


Hvilket multimeter?

Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Når AC ikke kan måles negativt , så der må være en forklaring på de forskelle som ikke var variende udslag som set ved Ohm indstillingen?


Ohm indstillingen sender en spænding ud og måler strømforbruget. Forsøger du at måle mens anlægget spiller, er du godt og vel på vej til at ødelægge dit målesinstrument.

Klaus
(uddannet i elektronik)
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2011 kl. 10:52
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Hvilket multimeter?
Denne
tror det er 20 år gammel :-)

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Ohm indstillingen sender en spænding ud og måler strømforbruget. Forsøger du at måle mens anlægget spiller, er du godt og vel på vej til at ødelægge dit målesinstrument.
som du ser ovenover, så er det billigt og gammelt, så tabet ville så ikke være stort Wink
 
men nu må jeg så erkende at det var ikke en AC måling men DC LOL  sorry!
multimeter står stadig på samme indstilling her.
 
Til top
TommyBoy Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-Maj-2010
Sted: Denmark Balleru
Status: Offline
Point: 722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2011 kl. 10:57
ide : tag ledningerne ud af forstærkeren/receiveren
tag et 1.5V batteri lille AA størrelse,
tilslut det kortvarigt til et kabel ad gangen, få en hjælper til at kikke på bas enheden i mens,
det siger klik og enheden bevæger sig ganske lidt ud af, når + på ledningen er + på batteri,
tag derefter en rød tush og mal nogle cm af ledningen hvor + er,
dette gør du for alle dine højtalere, og derefter tilslutter det hele igen og er glad.
Jeg har taget et stykke tape og samtidig skrevet hvilken højtaler det er,
så er det hele meget lettere, jeg har jo 9 sæt højtaler kabler at rode rundt med :-)
AE4000 Onkyo TX-SR608 BD390 SA Mantra 60 + Mantra 10AV 7:4
Lissau Truecolor ISF 100" fastramme Plano
Film skal ses i biografen - derhjemme :-)
Til top
tvkartoffel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 18-Juni-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1998
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2011 kl. 11:31
Oprindeligt skrevet af pendec pendec skrev:

Har skulle tilslutte et par nye højttalere til anlægget, og da det står rigtig dårlig kunne jeg ikke se opkobling af kabler, eller huske om farver på kablet var korrekt tilsluttet.
 
Så jeg mente at et multimeter sat til AC, gav + udslag når + var tilsluttet + , og samme med -..
jeg fik ihvertfald en plus og et negativt udfald afhængig af testningen og farver var korrekt over hele linien Tongue men!
 
Jeg søgte lidt på google og fandt kun forslag omkring at følge kabler, bruge batteri tilslutning og bruge Ohm testen på multimeter. så spørgsmålet er om min egen erfaring her, var korrekt når multimeter nu gav et positiv/negativ udslag, istedet for at søge med lygte og spejl bag reol for at se tilslutning...
 
Jeg har ikke kunne se på membran om den går udad eller ind, da jeg pt ikke ønsker udfordre den..
 
Så jeg håber nogen her kan bekræfte sådanne en måling fra anlæg med multimeter også er korrekt?
 
Du kan ikke bruge et almindeligt multimeter, på den måde, til at måle om du har monteret kablerne korrekt. Det du derimod kan gøre er at sætte et stykke musik på med meget og dyb bas. Spil først med den nuværende opstilling og læg mærke til basniveauet. Vend derefter kablet på den ene højttaler og spil igen. Den opstilling der har det højeste basniveau er den korrekte. Det skyldes at bassen bliver udfaset hvis fasen er vendt forkert på den ene højttaler. Det er meget tydeligt at høre at basniveauet bliver lavere. 
 
Der er sikkert nogen der vil indvende at man på denne måde kan vende begge højttalere omvendt. Det er korrekt, men det er efter min mening uden betydning om begge højttalere har vendt fasen 180 grader. Hvis du vil være helt sikker er der ikke andet at gøre end at kigge efter om det er samlet korrekt.
 
MVH
tvkartoffel


Redigeret af tvkartoffel - 07-April-2011 kl. 12:01
Til top
Lytro Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 03-Maj-2010
Sted: Nejede,Hillerød
Status: Offline
Point: 363
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2011 kl. 11:40
Der er rigtige mange foreslag her Big smile
 
Du spiller et mono lyd, så kan du tydligt hører om lyden kommer midt mellem højtalerne, hvis de er faset rigtigt.(ellers vil lyden være udflydne)
 
Om man har byttet om på ledningerne (plus/minus), betyder ikke noget,, BARE Højtalerne er faset ens.
Lynge Smile
 
 


Redigeret af Lytro - 07-April-2011 kl. 11:47
Hvorfor skriver du ikke i din PROFIL, hvilken landsdel du bor. Det ville hjælpe på nogle svar. :-)
Til top
bruger udmeldt 5 Se dropdown menu
--
--
Avatar

Oprettet: 15-April-2006
Sted: lolland
Status: Offline
Point: 3584
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2011 kl. 12:08

takker for forslagene :-)   jeg skal nok alligevel pille receiveren ud, så kan jeg få checket om + nu også sidder i plus..

Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 3195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2011 kl. 13:53
En anden mulighed er, hvis det lige er nemmere,-- stil højttalerne mod hinanden, altså basenhed mod basenhed. Hvis bassen forsvinder, er højttalerne i modfase, og der skal byttes om på plus og minus på den ene højttaler. Prøv at bytte omkring på ledningerne, det bør være nemt at høre forskel.
mvh Christian
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu