recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Vilde subs som kan ramme 10 hz
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketVilde subs som kan ramme 10 hz

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
kim olsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-April-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1384
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2008 kl. 09:48

Selvfølgelig er 115 db konstant skadeligt, men hvis vi antager at forvrængningen er meget lav, så tager din hørelse ikke skade hvis du kun indtager moderate mængder af fuldt nvieau.

Jeg har prøvet enkelte hjemmebiffer hvor der netop bliver fyret af med 110db på subs, og den fysiske effekt giver så utroligt meget mere i film oplevelsen at jeg aldrig vil være foruden.

Jeg har hørt mange sige "det er mere end rigeligt til mig", men en ekstrem lav fovrængning gør det svært at skelne imellem 80 og 100 db eks, og det åbner op for ekstra dynamik, og det er "gud" til både musik og film.

Men ja, man skal på på hørelsen, men idet en film aldrig er 100% skrald konstnat, så er det ikke nær så farligt som ved musik.

Det farlige ligger snarere ved at benytte for ringe udstyr der forvrænger, for det skader hørelsen lige så meget, og er sværere at opdage.

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2008 kl. 15:13
Oprindeligt skrevet af kim olsen kim olsen skrev:

Det farlige ligger snarere ved at benytte for ringe udstyr der forvrænger, for det skader hørelsen lige så meget, og er sværere at opdage.

Selvfølgelig drejer det sig om have udstyr, der ikke forvrænger. Men 105db er altså den samme lydstyrke hvad enten det er rent eller forvrænget. Til gengæld holder højttalerne ikke til forvrængningen.  

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2008 kl. 17:10

din hørelse kan holde til 105 db uforværnget i længere tid uden at tage skade, det kan det ikke med større forvrængning

Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2008 kl. 17:12
Tror jeg ikke, jeg har tinnitus!
Til top
HarboSound Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 01-Februar-2008
Point: 119
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2008 kl. 20:53

Projektet og tankerne omking subsoniske toner er spændende. Jeg har også lige et par kommentarer her.

1) Tilbage i 70erne lavede de jordskælvsbiografer i Californien med Cervin Vega subwoofere (ikke JBL - njae måske også JBL, men jeg har hørt om Cervin Vega). Derudover var der biografer med et gulv der kunne lave subsoniske frekvenser på ca 6Hz. En eller anden teori siger at menneskekroppen falder fra hinanden ved 6Hz. Resultatet af denne biograf var at folk væltede ud fra biografen og alle brækkede sig.

2) Jeg er endnu ikke stødt på film og musik på CD, DVD der går ret meget lavere end 50 Hz. Enkelte optagelser med kirkeorgel kan komme ned på 10Hz. Hvor finder man optagelser med subsoniske frekvenser?

3) Pas på jeres ører. Arbejdstilsynet har regler der gælder for arbejdsmarkedet. Se http://www.at.dk/sw10715.asp

Støj har en række sundhedsmæssige virkninger på mennesker:

• Vedvarende støjbelastning over 75-80 dB(A) indebærer risiko for høreskader.
  • Vedvarende støjbelastning på 85 dB(A) indebærer risiko for alvorlige høreskader.
  • Vedvarende støjbelastning på 90 dB(A) indebærer, at risikoen for alvorlige høreskader er næsten tre gange så høj som ved en støjbelastning på 85 dB(A).
  • Kraftig impulsstøj, hvor spidsværdier overstiger 130-140 dB(C), kan skade hørelsen selv ved ganske få kortvarige påvirkninger. Impulsstøj kommer fra fx slag, metal mod metal.
  • Støj kan give anledning til tinnitus (susen for ørerne) og lydoverfølsomhed (at selv lyde med forholdsvis lavt niveau forekommer meget generende).
  • Støj kan bl.a. ændre åndedrætsrytmen og give forhøjet blodtryk. Det kan belaste og skade organismen over længere tid.
  • Visse kemiske stoffer kan gøre øret mere følsomt for støj eller kan på anden måde skade hørelsen.
  • Kraftige vibrationer, der optræder sammen med støj, kan forøge risikoen for høreskader.
  • Svag støj kan forstyrre arbejdsfunktioner, der kræver koncentration, fx undervisning og kontrolrumsarbejde.
  • Selv svag støj kan være psykisk belastende.

Dine ører er altså fuldtstændig ligeglad med om lyden er ren eller forvrænget. Dine små fimrehår i øret bliver blæst af og du mister hørelsen i diverse frekvensområder.

mvh Peter Harbo

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2008 kl. 21:11
Oprindeligt skrevet af HarboSound HarboSound skrev:

Dine ører er altså fuldtstændig ligeglad med om lyden er ren eller forvrænget. Dine små fimrehår i øret bliver blæst af og du mister hørelsen i diverse frekvensområder.

mvh Peter Harbo

Fimrehår, ja, men jeg har endnu ikke mødt en lydtekniker der ikke understregede hvor vigtigt en lav forvrængning er, og påpegede at langt flere fik tinitus og høreskader af forvrængning end af lydtryk, idet at der med højere forvrængning, skal mindre lydtryk til at forårsage høreskade.

det med de 6hz er vist for øvrigt en skrøne, omend man kan få hovedpine af dybe frekvenser. jeg har senest set at tv programmet "mythbusters", omend det er en smule uvidenskabeligt i visse henseender, har lavet eksperimentet med "den brune tone", ig også afprøvede 5 hz ved (mener jeg) 115 db.

få film har materiale under 10hz, flight of the phoenix, master and commander, samt Pirates of the Caribbian trilogien er stort set de eneste jeg kender til. Jeg har desuden før sprængt enddog dyre subs på star wars film idet deres sikringskredløb ikke er hurtige nok ved store engergi udladninger under 20hz.

edit: kom ikke med i det oprindelige indlæg, men

The Hitchhikers Guide to the Galaxy" DTS THX
1. Earth explosion, Chap 4, (0:14:25) 10 Hz
2. Two guys strapped to pillars, Chap 6, (0:22:58) 0-2 Hz

vil jeg nødigt opleve

Redigeret af kim olsen - 12-Juni-2008 kl. 23:42
Til top
Thomasdk1405 Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 28-Marts-2008
Point: 108
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Juni-2008 kl. 22:08

Oprindeligt skrevet af HarboSound HarboSound skrev:

2) Jeg er endnu ikke stødt på film og musik på CD, DVD der går ret meget lavere end 50 Hz. Enkelte optagelser med kirkeorgel kan komme ned på 10Hz. Hvor finder man optagelser med subsoniske frekvenser?

Hej ! Stort ? - har du fulgt linket i startindlægget - http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=755493 - scroll lidt ned og du vil finde noget i stil med:

"Ghost Rider" EE DTS Blu-ray TrueHD
1. Chap 3 (0:09:30) 40Hz
2. Chap 3 (0:10:55) 32Hz
3. Chap 3 (0:11:54) 28Hz
4. Chap 4 (0:12:37) 5-20Hz
5. Chap 4 (0:16:14) 26Hz
6. Chap 4 (0:16:53)
7. Chap 5 (0:19:45 - 0:20:47)
8. Chap 6 (0:24:58 - 0:25:11)
9. Chap 8 (0:29:13)
10. Chap 9 (0:37:50) 20Hz
11. Chap 20 (1:18:51) 30Hz
12. Chap 26 (1:43:18) 18Hz
13. Chap 27 (1:50:26) 5-20Hz

Hvordan de så lige finder ud af de hz ved jeg så ikke - men smid War of the worlds på og lad en tripod komme op af jorden - ekstremt samt langt nede af hz stigen. Flere andre sites har de såkaldte waterfalls hvor man kan se hvordan lyden fordeler sig. Musik er måske lidt mere tricky - men flere af J.M. Jarres cd'ere har da passager ned omkring 20-25 hz

Hilsen

Thomas

Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu