recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Hi-Fi
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Vinyl-fans!  OM10 til OM20?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Vinyl-fans! OM10 til OM20?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Vinyl-fans! OM10 til OM20?
    Sendt: 24-Februar-2021 kl. 16:18
Hej vinyl- gutter! 

I min evige jagt på at forbedre de små marginaler i lyden, overvejer jeg ovenstående ortofon opgradering. 

Er der nogen af jer der har erfaring med om det giver et hørbart løft i kvaliteten. De kan vist umiddelbart byttes ud med hinanden. 

Har lige opgraderet tallerken fra MDF til Acryl og det virker (lidt tror jeg), måske bliver jeg snydt af at den er rigtig pæn. 😂

Håber nogen har erfaringer de vil dele.
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2021 kl. 19:11
Hvor købte du din Acryl tallerken? Overvejer det samme på min Pro-Ject RPM 1 Carbon.
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2021 kl. 19:37
Oprindeligt skrevet af DanishCanadian DanishCanadian skrev:

Hvor købte du din Acryl tallerken? Overvejer det samme på min Pro-Ject RPM 1 Carbon.

AV-Connection har dem.
Den er tilsyneladende 500,- dyrere til RPM-1 end til Essential III.
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2021 kl. 20:12
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Oprindeligt skrevet af DanishCanadian DanishCanadian skrev:

Hvor købte du din Acryl tallerken? Overvejer det samme på min Pro-Ject RPM 1 Carbon.

AV-Connection har dem.
Den er tilsyneladende 500,- dyrere til RPM-1 end til Essential III.

Tak Smile
Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Februar-2021 kl. 21:07
Om 5e sidder på min Project primary e  og er godt tilfreds med den, en om 20 er godt men ikke vildt i forhold til en af de mindre
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2021 kl. 15:39
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

Om 5e sidder på min Project primary e  og er godt tilfreds med den, en om 20 er godt men ikke vildt i forhold til en af de mindre

Det der er fedt ved Pro-Ject pladespillere er at de ofte kommer med en fin arm og motor, og så kan man opgradere som man vil. Der er ikke brugt penge fra udviklingsbudgettet på noget man ikke har brug for. Det er lige noget for mig. Fuld valuta for pengene.

Har læst lidt om Ortofon OM10 vs OM20 på diverse udenlandske fora, og er ret sikker på at det vil være en god investering. Det lyder rigtigt godt nu, men det ville være fint med en fremragende lyd!

Skulle være som at gå fra 2M Rød til 2M Blå, hvis nogen har prøvet det?
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2021 kl. 15:43
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2021 kl. 16:05
Oprindeligt skrevet af gasolin gasolin skrev:

https://forum.audiogon.com/discussions/review-ortofon-om-5e-cartridge

Tak for link, der er dog mange andre der siger at opgradering fra OM10 til OM20 er helt essentiel, hvis man bl.a. ønsker fuldt udbytte af de inderste riller på en LP. Man oplever nogen gange at billigere nåle har det lidt svært når man rammer det sidste nummer. Jeg føler jeg hører det, og det er måske nok til at jeg vil smide de 1300-1400,- en OM20 koster. 

Samtidig skulle den løfte kvaliteten på mellemtonen og bassen. Soundstage skulle blive bedre sammen med seperation. 

Det lyder jo ikke så dårligt!

På den måde kommer min pladespiller, med upgrates til i alt at koste ca 5000-5200,- og det er jo ikke så vildt, når man tænker på den fornøjelse jeg har af den. Smile


Redigeret af Pede8000 - 25-Februar-2021 kl. 16:06
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
gasolin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 23-Marts-2010
Sted: DK,fyn
Status: Offline
Point: 1487
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér gasolin Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2021 kl. 16:16
https://www.av-connection.dk/?PGr=10799

Har lige selv købt nye højttalere og hvis jeg kun lyttede til musik 100 timer om månede så ville det i 2 år være en lidt dyr omgang, et sted imellem 2.5 og 3.0kr pr time jeg lytter, men med 8 timer om dagen  (mindst) 240 om måneden eller 576kr så det 1.15kr pr time det koster mig for at opgradere (min nuværende højtalere blev solgt på under 2 timer) nok nærmere 80 øre jeg kan nøjes med pr time i forhold til prisen på højtalerne og hvor meget jeg lytter til musik

Hvis vi ser bort fra strømmen, hvor kan man så få en times fornøjelse for 1 kr eller 8 timer hver dag i 2 år for 8 kr pr døgn


Redigeret af gasolin - 25-Februar-2021 kl. 16:20
Til top
Pede8000 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 04-September-2006
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 2589
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pede8000 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 25-Februar-2021 kl. 16:48
Jow, jow, jeg tør ikke regne på hvad jeg har brugt på medier i de sidste par måneder. Vinyl og det at samle/ finde dem er stærkt vanedannende. Er dog ved at have en fornuftig jazz-samling. Har stadig lidt i restordre hos imusic, og skal til at samle Bowie.. Det slutter nok aldrig.

Væk med den lommeregner... WackoLOL
Sony 65AG8 - Apple TV 4K - Lyngdorf TDAI-1120 - Cambridge 740C - Panasonic DP-UB820 - Marantz SR5015 - KEF LS50 Meta - Pro-Ject Essential III (OM20) - Denon DNP- 800NE - Lyngdorf BW-3

Til top
hunt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 25-April-2007
Status: Offline
Point: 518
Funktioner Funktioner   Tak (1) Tak(1)   Citér hunt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2021 kl. 11:47
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Tak for link, der er dog mange andre der siger at opgradering fra OM10 til OM20 er helt essentiel, hvis man bl.a. ønsker fuldt udbytte af de inderste riller på en LP. Man oplever nogen gange at billigere nåle har det lidt svært når man rammer det sidste nummer. Jeg føler jeg hører det, og det er måske nok til at jeg vil smide de 1300-1400,- en OM20 koster. 

Hvis det er IGD, som du bliver ramt af, er der nok ingen anden vej end at styre uden om Ortofon pickupper og gå fineline vejen. 

Dette er nok den billigste, der er at finde:


De er relativt dyre og noget sværere at justere ind, men når det er gjort, skulle de også holde længere end en almindelig elliptiske nåle. 

"VM95 Series - Styli Compatibility

Every cartridge diamond stylus becomes worn after a period of play. Around 500 hours for a conical stylus, 300 hours for an Elliptical stylus, 1000 hours for a Microlinear stylus, and 800 hours for a Shibata stylus."

Overstående er fundet på https://sea.audio-technica.com/VM95-series-Conical-replacement-stylus-AT-VMN95C, og jeg tænker at det er lidt konservativt gjort op. 



Redigeret af hunt - 26-Februar-2021 kl. 12:07
Til top
ASKF Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 24-Oktober-2015
Sted: Ålborg, DK
Status: Offline
Point: 241
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ASKF Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Februar-2021 kl. 16:44
Oprindeligt skrevet af Pede8000 Pede8000 skrev:

Jow, jow, jeg tør ikke regne på hvad jeg har brugt på medier i de sidste par måneder. Vinyl og det at samle/ finde dem er stærkt vanedannende. Er dog ved at have en fornuftig jazz-samling. Har stadig lidt i restordre hos imusic, og skal til at samle Bowie.. Det slutter nok aldrig.

Væk med den lommeregner... WackoLOL


Hvis du vil samle Bowie, så kan jeg godt anbefale de fire bokse:
https://en.wikipedia.org/wiki/Five_Years_(1969%E2%80%931973)
https://en.wikipedia.org/wiki/Who_Can_I_Be_Now%3F_(1974–1976)
https://en.wikipedia.org/wiki/A_New_Career_in_a_New_Town_(1977%E2%80%931982)
https://en.wikipedia.org/wiki/Loving_the_Alien_(1983–1988)

Selvom 1700kr kan virke som en høj pris, så er det top kvalitet og man får en masse ekstra, som ikke var med på de originale plader. Det femte boksset skulle komme senere i år.
https://www.davidbowie.com/blog/2020/9/27/david-bowie-era-five-box-set-update
- Det er desværre uden Tin Machine pladerne (formodentligt et rettighedsspørgsmål)

Angående pick-up vil jeg anbefale at prøve en MC. Hvis du er på god fod med en forhandler, kan du sikkert låne en, som er monteret på et hus så det nemt kan skiftes, samt en Riaa/Step-up så det kan afprøves (hvis ikke forstærkeren har indbygget MM/MC indgang). Jeg ved det er mange penge at ofre hvis man er studerende, men jeg fortrød aldrig selv da jeg skiftede fra en Concorde til en MC 10 Super for ca. 30 år siden (begge serier er udgået i dag og har endog været solgt i jubileumsversioner).
Jeg bevarede dog også min Concorde i mange år, da jeg foretrak den lidt tungere og billigere pickup til fester, men i dag streames der jo gerne til de våde sammenkomster.


Redigeret af ASKF - 26-Februar-2021 kl. 16:46
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu