recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Virker 24bit FLAC på Squeezebox?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketVirker 24bit FLAC på Squeezebox?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Status: Offline
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Emne: Virker 24bit FLAC på Squeezebox?
    Sendt: 06-Juli-2009 kl. 18:48
Hej alle
Copenhagen Records har netop lanceret køb af digital musik i høj kvalitet - blandt andet i FLAC-format.
Jeg kan se at de bl.a. har det nye Nephew-album i 24bit FLAC udgave og "almindelig" FLAC udgave, hvilket giver anledning til et par spørgsmål:
1. Hvad får jeg ud af 24bit FLAC vs. almindelige FLAC - er det markedsføringsgejl eller er det endnu bedre kvalitet end FLAC-filer fra mine CD'er?
2. Kan Squeezeboksen overhovedet afspille/forstå 24bit FLAC filer?
3. Kan der være nogle begrænsninger (DRM) indbygget i FLAC-filerne, så de kan give problemer?
/Tommy
Til top
NikolajC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Januar-2006
Point: 614
Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-Juli-2009 kl. 22:19
!! Kudos til cph records. Det er fanme vejen frem. Er ved at hente Nephews nyeste i netop 24 bit FLAC (1 gb download :) )

Til dine spørgsmål:

1. Det er ikke kun gejl. Der er mulighed for at det kan lyde bedre end CD (der kun er 16 bit). Dynamik området er markant større hvis musikken udnytter det.

2. Ja jeg mener faktisk at alle modellerne bruger 24bit DAC'er så det går fint.

3. Nej FLAC understøtter ikke DRM.

Fornemt Copenhagen records!

Redigeret af NikolajC - 06-Juli-2009 kl. 22:22
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2009 kl. 12:27
Det lyder da lækkert - du må gerne lige skrive hvad du synes om Nephew-albummet - om det virkede efter hensigten - og om det liige var lidt ekstra sødt i forhold til cd-udgave :-)
Til top
huiron Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Januar-2008
Point: 308
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2009 kl. 18:04
Må også sige GO GO Copenhagen records.
Der her skal i have en stor klapsalve for

Endelig nogen der fatter at vi ikke gider have vores musik ødelagt
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Juli-2009 kl. 23:12
Har fået hentet albummet nu, men endnu ikke haft mulighed for at høre det på mit Hifi. Det spiller udemærket på mine booms, men måske er der problemer med at de ikke ved hvornår sangen ender og en ny starter.

Det virker slet ikke på hverken softsqueeze eller controlleren.

Det er i øvrigt 96khz FLACs, så det er kun transporteren som kan afspille denne kvalitet direkte. De andre bliver downsamplet til 48 khz (hvilket dog er en relativ nem process).

Redigeret af NikolajC - 08-Juli-2009 kl. 18:19
Til top
slate Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-August-2007
Sted: Struer, Denmark
Point: 589
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2009 kl. 09:38

24/96 understøttes af DAC i eks Duet, men Duet CPUen er for svag til at kunne håndtere presset. Til disse bokse bliver data downsamplet on the fly.
Måske man også ville sikre at Transporter havde sine fordele

Men i følge rygtet har den kommende Touch 24/96 understøttelse.
http://recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62140

Stue: Duet->Beresford Caiman->Carver A-500x->B&W 704 + Tosh EP35, Sony 32v5500

Kælder: Mitsu HC6000, Steward 92", Tosh XE1, Oppo 93, Onkyo 875, JBL+Velo

DVD:124, RØD:141, BLÅ:107
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Sted: Denmark
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2009 kl. 10:12

Oprindeligt skrevet af NikolajC NikolajC skrev:

1. Det er ikke kun gejl. Der er mulighed for at det kan lyde bedre end CD (der kun er 16 bit). Dynamik området er markant større hvis musikken udnytter det.

Det er jo så lige dét der er det rigtigt interessante her: De fleste nye CD'er, inklusive i høj grad Nephew og tilsvarende musik, er i høj grad dynamikkomprimeret og udnytter ikke i _nærheden_ af dén dynamik der er på en CD. Derfor er det mest interessante at finde ud af, om disse 24 bit filer indeholder samme dynamik-område som CD-udgaven (som jeg formoder er identiske med 16 bit download-versionerne, men who knows?), eller om 24-bit versionen er hentet fra masteren _før_ dynamik-komprimering, ala Metallica/Guitar Hero sagaen. Hvis det sidste er tilfældet, ville den manglende dynamik-komprimering i selve masteringen betyde langt større forskel end forskellen fra 16 til 24 bit som sådan.

Hvis det IKKE er tilfældet, kan jeg kun opfordre Copenhagen Records til at overveje om det ikke burde være det. Downloads er netop en fantastisk mulighed for at differentiere udgivelser af samme plade. Det ville være helt fantastisk hvis man kunne vælge mellem en "bilstereo" og en "hifi" udgave, i stedet for at tvinges til at købe "bilstereo" versioner af alting.

Jeg har ikke downloadet noget fra dem endnu, og ejer heller ikke nogen Nephew CD'er jeg kan sammenligne med, men hvis andre har og kan lave et screengrab af en waveform af nummeret, så vil det være meget interessant at sammenligne om der er andre forskelle end bit-dybden i sig selv.

Til top
DonSilicone Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 09-Oktober-2006
Point: 331
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2009 kl. 12:06
Steven Snedker gennemgår på vanlig pædagogisk vis forskellene mellem 16 bit og 24 bit flac, og hvad det betyder, og navnlig ikke betyder, for lydkvaliteten her:  http://blogs.fagbladet.dk/it/musik-downloads-i-h%c3%b8j-kval itet-sommer-2009/
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2009 kl. 18:15
Er ikke uenig Otto. Har kun 24 bit versionen, men har taget et par screenshots fra Audacity:

Hele waveformen tyder på dynamik-komprimering:

Har taget et close-up hvor pilen peger. Tegn på brickwall limiting:

Og så lige et super close-up:

Hvor blev mine samples af :)

Ved ikke om 16 bit versionen har samme _grad_ af limitering, men det er mit gæt.

Vil dog primært rose cph records for at man i det hele taget kan købe ukomprimerede DRM-fri versioner af deres musik. Det er fedt.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2009 kl. 18:21
Oprindeligt skrevet af NikolajC NikolajC skrev:

...men måske er der problemer med at de ikke ved hvornår sangen ender og en ny starter.

Fandt årsagen. Nr.3 er det samme som nr. 2. Ups :)

Venter på svar fra cph records.
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2009 kl. 18:30
Oprindeligt skrevet af DonSilicone DonSilicone skrev:

Steven Snedker gennemgår på vanlig pædagogisk vis forskellene mellem 16 bit og 24 bit flac, og hvad det betyder, og navnlig ikke betyder, for lydkvaliteten her:  http://blogs.fagbladet.dk/it/musik-downloads-i-h%c3%b8j-kval itet-sommer-2009/

Udemærket. Bryder mig dog ikke om hans sammenkædning af bit dybde og hørebare frekvenser. Det er lidt i skoven. Men måske han indforstået mener at 24 bit filer typisk kommer med 96 khz sample rate. Her kan man snakke om frekvens (bevares - 44.1 khz skulle være alt rigeligt i den forbindelse).
Til top
huiron Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 07-Januar-2008
Point: 308
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2009 kl. 20:38
Det er svært at konkludere ud fra de billeder NikolajC har postet, men vil umiddelbart give ham ret. Det ser desværre ud til at lide af kompression.
Så har de jo ikke opnået meget i praksis hvis det er sandt.

Følger dette med stor interesse.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu